۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
پیش‌ بینی بورس فردا ۵ آذر ۱۴۰۱

شاخص کل سهام در هفته گذشته نوسان کم‌مقدار در مسیر کاهش ثبت کرد اما نماگر هم‌وزن در جهتی مخالف، افزایش ارتفاع داد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس روز چهارشنبه به روند مثبت و متعادل خود ادامه داد و توانست یک بازدهی حداقلی را به سهامداران ارائه دهد اما در یک ساعت پایانی معاملات شاهد افزایش اندک عرضه‌ها بودیم که می‌تواند بر روند بازار فردا تاثیرگذار باشد. شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی روز گذشته با افزایش ۰.۱۸ درصدی همراه شد و وارد کانال ۱.۴۱ میلیون واحدی شد. از سمت دیگر اما همچون روزهای قبل‌تر، شاخص هم‌وزن عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشت و بازدهی مثبت ۰.۴۵ درصدی را به ثبت رساند. در کنار این روند مثبت اما دو متغیر ارزش معاملات خرد سهام و تغییر مالکیت، روندی منفی نسبت به روزهای قبل داشتند به طوری که ارزش معاملات با کاهش نسبت میانگین هفته، به عدد ۳۱۶۸ میلیارد تومان رسید و شاهد خروج ۱۱۰ میلیارد تومانی پول از سمت کدهای حقیقی بودیم.

به قطع می‌توان در بورس هفته گذشته، گروه خودرویی را تاثیرگذارترین صنعت در کل بازار نامید. سرعت بخشیدن به عرضه تولیدات خودروسازان در بورس کالا و از همه مهم‌تر آغاز عرضه خودروهای پرتیراژی همچون پژو ۲۰۷، باعث شده است که یکی از مهم‌ترین اتفاقات چند سال اخیر برای این صنعت رقم بخورد و امیدها به ایجاد تغییر و تحولات خودروسازان و حرکت به سمت خروج از زیان‌های چند ساله بار دیگر اوج بگیرد. در برخی از دیگر صنایع نیز به دلایل مختلف شاهد برگشت تقاضا بوده‌ایم اما روندها از وضعیت کم‌نوسانی برای بازار خبر می‌دهند که می‌تواند به وجود و عدم‌تغییر برخی ابهامات مهم مرتبط باشد. طی روزهای آخر هفته اما شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که می‌توان همچنان به ادامه‌دار بودن این مسیر صعودی حتی با سرعت کم نیز امیدوار بود.

موتور روشن خودرویی‌های بورس

همانطور که اشاره شد، چند وقتی است که بورس تهران به دو دسته تقسیم شده است. یک سمت گروه خودرویی با حجم بالا در مسیر صعودی حرکت می‌کند و در سمت بعدی، دیگر صنایع با روند بسیار کم‌نوسان و کم‌حجم، روندهای متعادل و حتی بعضا منفی را دنبال می‌کنند. عرضه خودرو در بورس کالا را می‌توان یکی از مهم‌ترین اتفاقات رخ داده طی سالیان گذشته در این صنعت دانست. از زمان شروع قیمت‌گذاری دستوری برای خودروسازان در سال‌های گذشته باعث شده بود که بزرگترین شرکت‌های این صنعت با ضرر و زیان زیادی مواجه شوند و هرچه تولیدات افزایش می‌یافت این زیان نیز بیشتر می‌شد. اما اکنون به نظر می‌رسد که شرایط نسبت به قبل تغییرات مهمی را تجربه کرده باشد و حتی تداوم این موضوع با عرضه انواع بیشتری از خودروها، به سودآوری خودروسازان در ادامه نیز منجر شود.

روز چهارشنبه نیز خبر آمد که شرکت ایران خودرو در نظر دارد خودروی تارا و ۲۰۷ اتوماتیک را نیز ۸ آذرماه راهی بورس کالا کند تا محصولات دیگری نیز بتوانند از قید اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد رها شوند. از همین رو می‌توان پیش‌بینی کرد که بورس فردا نیز به تقاضای موجود برای گروه خودرویی ادامه دهد. در کنار این موضوع گفته می‌شود که بحث واگذاری بلوک دولتی خودروسازان همچنان در دستور کار است. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد عنوان کرده است که در هفته‌های آینده سهام وثیقه این شرکت‌ها جایگزین خواهد شد تا هرچه سریعتر واگذاری بلوک خودروسازان انجام شود.

بهبود امیدها به بازارهای جهانی

براساس صورتجلسه‌ای که کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) روز چهارشنبه منتشر کرد، مقامات فدرال رزرو توافق کرده‌اند که سرعت افزایش نرخ بهره را نسبت به چهار دوره قبلی کاهش دهند، زیرا این موضوع به سیاستگذاران اجازه می‌دهد تا تاثیر سیاست‌های انقباضی اخیر را بر وضعیت اقتصاد ارزیابی کنند. خلاصه این نشست با انعکاس اظهاراتی که چندین مقام طی چند هفته گذشته انجام داده‌اند، به افزایش‌های آرام‌تر نرخ بهره اشاره کرد. بازارها به طور گسترده انتظار دارند که کمیته بازار آزاد فدرال، سرعت افزایش نرخ بهره را پس از چهار صعود متوالی ۰.۷۵ درصدی در دسامبر به ۰.۵ واحد درصد کاهش دهد دهد.

بازارهای جهانی پس از رخدادهای اخیر نسبت به قبل بسیار امیدوارتر حرکت می‌کند اما همچنان قدم‌های آن محتاطانه است. پس از انتشار آمار تورم آمریکا برای ماه اکتبر که عدد ۷.۷ درصدی را نشان می‌داد و ۰.۳ درصد کمتر از انتظارات بود، بازارهای جهانی امید بیشتری به کاهش شدت افزایش نرخ بهره در نشست‌های آتی به دست آوردند و بخشی از ریزش‌های چند ماه گذشته خود را جبران کردند. از طرفی بازار کار نیز درحال واکنش به سیاست‌های انقباضی تهاجمی اخیر است و نرخ بیکاری در ماه اکتبر با افزایش ۰.۲ درصدی همراه شد و عدد ۳.۷ درصد را به ثبت رساند. امروز نیز آمار مدعیان بیکاری ایالات متحده منتشر شد و در حالی که بازار انتظار ثبت عدد ۲۲۵ هزار مورد را می‌کشید، نمایش عدد ۲۴۰ هزار موردی به خوبی نشان داد که بازار کار درحال آرام کردن عطش خود است.

نگاهی به روند شاخص‌ها

همانطور که در تصویر روند شاخص بورس در معاملات روزانه چهارشنبه پیداست، پس از یک دوره صعودی تا یک ساعت پایانی، شاهد توقف و عقب‌گرد اندک در نماگر اصلی بازار هستیم. این موضوع نشان می‌دهد که در انتهای معاملات، عرضه‌ها کمی قدرت گرفته‌اند که می‌تواند تا حدی بر بورس فردا نیز تاثیرگذار باشد. از سمت دیگر اما روند تغییرات تعداد صف‌های خرید و فروش به خوبی نشان می‌دهد که وضعیت تقاضا تا حد خوبی پابرجا بوده است و می‌تواند عرضه‌ها را تا حد خوبی پوشش دهد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که بورس فردا نیز به روند متعادل و مثبت خود ادامه‌ دهد.

تغییرات صف خرید و فروش بورس
تغییرات صف خرید و فروش بورس
تغییرات شاخص کل هم وزن بورس
تغییرات شاخص کل هم وزن بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار