۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳
ادامه رکوردشکنی سکه؛ خروج دلار از حبس؟

قیمت دلار به بیشترین سطح ده روز گذشته رسیده و سکه هم که پنجشنبه رکورد تاریخی خود را پس از دو سال شکست، به صعود ادامه می‌دهد.

فردای اقتصاد: امروز قیمت دلار در بازار تهران با رشد ۳۰۰ تومانی در روز شنبه به ۳۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. سکه طرح جدید هم ۱۹۲ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و با رسیدن به ۱۶ میلیون و ۷۸۷ هزار تومان، سطح جدیدی را در تاریخ خود لمس کرد.

تشکیل «هیأت حقیقت‌یاب» توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل به نگرانی از تشدید تحریم‌ها افزوده است. چراکه می‌تواند در نهایت ارجاع وضعیت ایران به شورای امنیت سازمان ملل را به همراه داشته باشد. صرف بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت، کشور را در معرض تهدیدات امنیتی مهم و متنوعی قرار خواهد داد. در سوی دیگر، در حالی که روز به روز به شمار افرادی که برجام را مرده تلقی کرده و انتظار احیای آن را ندارند افزوده می‌شود، اظهارات امروز رهبر انقلاب مبنی بر آنکه «مذاکره، مشکل ما با آمریکا را حل نمی‌کند» هم مورد توجه فعالان بازارها قرار گرفت.

اگرچه امروز قیمت دلار آزاد به بیشترین سطح ۱۰ روز گذشته رسید، اما هنوز برای آنکه بگوییم دلار از حبس خارج شده است شاید زود باشد. برخی فعالان بازار ارز عقیده دارند که بازارساز به واسطه شرایط موجود و حاکم بر جامعه فعلا علاقه‌ای به اوج گرفتن قیمت دلار ندارد و از این رو منابع خود را برای کنترل بازار به کار گرفته است. بازارساز البته هفته قبل از ابزار جدید خود یعنی اوراق ارزی هم رونمایی کرد که اگرچه اتفاقی مثبت تلقی می‌شود، اما سابقه بد اعمال سلیقه دولت در سپرده‌های ارزی، منجر به کاهش استقبال از این ابزار جدید بازار ارز می‌شود.

ورود دلار سهمیه‌ای و مسافرتی به کانال جدید 

امروز بازار رسمی دلار هم شاهد ورود برخی نرخ‌های ارز به یک کانال بالاتر بود.

اولا، قیمت فروش دلار با کارت ملی با ۱۰۰ تومان رشد به ۳۴۰۵۰ تومان افزایش یافت. اما نرخ آن همچنان با دلار آزاد اختلاف ۱۵۵۰ تومانی دارد که موجب سود بیش از ۳ میلیون تومانی خریداران ارز سهمیه‌ای می‌شود.

ثانیا، قیمت دلار صرافی ملی نیز که همان دلار مسافرتی است وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد. دلار مسافرتی طی حدود دو هفته گذشته بیش از ۲ هزار تومان افزایش یافته است. عقب ماندن نرخ‌های رسمی دلار از نرخ آزاد و جام جهانی قطر را می‌توان عامل افزایش تقاضای دلار مسافرتی دانست که احتمالا همین موضوع منجر شد تا بانک مرکزی به فکر افزایش جدی‌تر قیمت دلار صرافی ملی بیافتد.

ادامه رکوردشکنی سکه؛ خروج دلار از حبس؟
قیمت دلار بازار آزاد، توافقی، مسافرتی و سامانه نیما

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار