۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲
نفت جای گاز روسیه را گرفت؟

فردای اقتصاد: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از چشم‌انداز کوتاه مدت بازار نفت در ماه آگوست، حاوی اطلاعات جالبی بود.

تقاضا افزایش یافت: آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که قیمت گاز طبیعی و برق به رکورد بالای جدیدی افزایش پیدا کرده و به سوئیچ از گاز به نفت در بعضی از کشورها منتهی شده است. از این رو این سازمان پیش‌بینی خود از رشد تقاضا در سال 2022 را 380 هزار بشکه افزایش داده و به ۲.۱ میلیون بشکه در روز معادل دو درصد افزایش داده است. این افزایش عمدتا در خاورمیانه و اروپا متمرکز شده است و ضعف نسبی در حوزه‌های دیگر را پنهان می‌کند.

تایید نشانه‌های رکود: همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که استفاده کمتر از سوخت‌ها برای حمل و نقل جاده‌ای در کشورهای توسعه یافته و کندی رشد مصرف سوخت تا پایان سال، احساسات رشد اقتصادی منفی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ را تایید می‌کند.

عدم کمبود عرضه: با وجود رشد مصرف نفت، آژانس بین‌المللی انرژی تردید دارد که بازارهای نفت با کمبود عرضه روبرو شوند و انتظار دارد ذخایر با نرخ ۹۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال افزایش پیدا کنند.

تاب آوری روسیه در برابر تحریم‌ها: طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، عرضه جهانی نفت در جولای، به دلیل عرضه بالاتر از حد انتظار روسیه، به سطح پیش از پاندمی کووید صعود کرد. صادرات نفت روسیه ماه میلادی گذشته ۱۱۵ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۷.۴ میلیون بشکه در روز رسید که تنها ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش از ابتدای سال میلادی جاری را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند تولید نفت روسیه بیش از حد انتظار در برابر تحریمهای بین‌المللی، تاب آورده است. درآمد صادرات نفت روسیه در ژوییه، دو میلیارد دلار کاهش یافت و به ۱۹ میلیارد دلار رسید که این کاهش، به دلیل قیمتهای پایین‌تر نفت بود. چین برای نخستین بار از اروپا پیشی گرفت و به مقصد اصلی صادرات نفت روسیه تبدیل شد.

افت 20 درصدی عرضه روسیه: آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد اجرایی شدن ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا 20 درصد از تولید نفت این کشور را از آغاز سال آینده میلادی کاهش می‌دهد. بر اساس این گزارش، کاهش تدریجی واردات نفت اروپا از روسیه از ابتدای این ماه آغاز شده و روسیه فعالیت پالایشگاهی خود را کاهش داده ‌است و اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا سرعت کاهش تولید روسیه را بیشتر می‌کند. آژانس انتظار دارد از آغاز سال آینده میلادی و علی‌رغم بهبود تولید در ماه‌های اخیر، 2 میلیون بشکه در روز از تولید نفت روسیه کاسته شود.  

عدم افزایش تولید اوپک پلاس: اوپک پلاس با وجود تلاشهای جو بایدن در اقدامی نمادین، افزایش تولید به میزان تنها ۱۰۰ هزار بشکه در روز را برای سپتامبر تصویب کرد. این گروه بعید است در ماه‌های پیش رو افزایش بیشتر تولید را اعلام کند، زیرا ظرفیت مازاد تولید محدودی دارد.

منبع: تسنیم، ایسنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار