۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
تورم متفاوت برای فقرا و ثروتمندان

 سبد مصرف پایین‌ترین دهک ۵۶ درصد نسبت به پارسال گران‌تر شده؛ اما این رقم برای بالاترین دهک ۴۳ درصد بوده است.

فردای اقتصاد: تورم به عنوان پیامد کسری بودجه دولت، نوعی مالیات است که به جای دریافت بیشتر از درآمدهای کسب‌شده ثروتمندان، سبد مصرفی همه را با هم کوچک می‌کند. نگاهی به گزارش مرکز آمار برای آبان‌ماه نشان می‌دهد سبد مصرف پایین‌ترین دهک ۵۶ درصد نسبت به پارسال گران‌تر شده؛ اما این رقم برای بالاترین دهک ۴۳ درصد بوده است.‏ بنابراین به نظر می‌رسد نرخ مالیات تورمی برای کم‌درآمدها در یک سال گذشته بیشتر بوده است.

مرکز آمار تورم آبان را به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای منتشر کرده است. تورم نقطه‌ای کشور در پایان آبان‌ماه ۱۴۰۱ به ۴۸.۱ درصد رسید اما این افزایش قیمت سبد مصرفی خانوارها با توجه به ترکیب خاص آن، برای دهک‌های مختلف جامعه ایران متفاوت است؛ به طوری که تورم نقطه‌ای برای دهک اول که ده درصد ایرانیان با کمترین هزینه هستند، ۵۶.۲ درصد بوده اما این عدد برای دهک دهم ۴۳.۱ درصد اعلام شده است.

با این حال، رشد قیمت‌ها در ماه آبان که به عنوان تورم ماهانه اعلام می‌شود، برای دهک اول ۱.۸ درصد بوده است و برای دهک دهم ۲.۵ درصد. سهم جدی‌تر خوراکی‌ها در سبد مصرفی دهک‌های پایین درآمدی و جهش قیمتی که این گروه کالایی در حوالی خرداد تجربه کرد، باعث شده در مجموع تورم سالانه برای دهک‌های پایین بیشتر باشد. اما پس افزایش قیمت خوراکی‌ها، حالا سایر گروه‌های کالایی تورم ماهانه بیشتری دارند که باعث شده تورم ماهانه دهک‌های بالایی بیشتر از دهک‌های پایینی باشد.

سهم خوراکی‌ها از تورم ماهانه سبد مصرفی دهک اول ۰.۶ واحد درصد بوده اما این سهم برای دهک دهم ۰.۳۷ واحد درصد محاسبه شده است. سهم مسکن برای تورم مصرف‌کننده در هر دو گروه طی ماه آبان بالا بوده است؛ برای دهک دهم این سهم برابر ۰.۷۵  واحد درصد بوده و برای دهک اول ۰.۷۲ واحد درصد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار