۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
سود خرید دیگنیتی و فیدلیتی از بورس کالا چقدر است؟

برای خرید دیگنیتی و فیدلیتی که ۲۶ مرداد در بورس عرضه می‌شوند، تا چه قیمتی سفارش بگذاریم؟

فردای اقتصاد: دیگنیتی و فیدلیتی ۵ و ۷ نفره چهارشنبه ۲۶ مرداد در بورس کالا عرضه می‌شوند. قیمت پایه این خودروها در بورس ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار آن‌ها تعیین شده است که احتمالا در صورتی که تقاضا برای این خودروها بالا باشد، احتمال دارد معاملات در نرخی بالاتر از قیمت پایه انجام گیرند. در این گزارش به این می‌پردازیم که خرید این سه خودرو از بورس کالا تا چه قیمتی منطقی است.

فروش این سه خودرو از طریق سایت بورس کالا از ابتدای روز چهارشنبه تا پایان همان روز انجام خواهد شد. دیگنیتی پرایم با قیمت ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره با قیمت ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و فیدلیتی پرایم با ۷ صندلی به قیمت ۷۷۲ میلیون تومان در بورس کالا عرضه می‌شوند. بنابراین، هر سه خودرو در بورس ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار آن‌ها عرضه می‌شوند. چراکه دیگنیتی در بازار آزاد به قیمت یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون تومان، فیدلیتی ۵ نفره یک میلیارد و ۲۶۵ میلیون تومان و فیدلیتی ۷ نفره یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان معامله می‌شوند.

نحوه رقابت خریداران خودرو دربورس کالا

اما این به معنای آن نیست که خرید دیگنیتی و فیدلیتی از بورس کالا به جای بازار، لزوما تخفیف ۴۰ درصدی به همراه دارد. چراکه در روش حراج بورس کالا بر سر کالای عرضه شده رقابت می‌شود و به نسبتی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد قیمت‌های پیشنهادی بالاتر می‌روند و سود خرید از بورس کالا کمتر می‌شود. هر چند در نهایت انتظار می‌رود بورس کالا با حذف موانع تخصیص خودرو به متقاضیان و با کشف شدن قیمت در مکانیسم عرضه و تقاضا، قیمت بازار کاهش یابد و فاصله قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا با قیمت بازار به تدریج حذف شود.

از سوی دیگر، باید توجه داشت به قیمت‌های پیشنهادی نهایتا هزینه‌های دیگری نیز اضافه می‌شود. خریدار در بورس کالا با توجه به قیمت نهایی فروش ملزم به پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده و همین‌طور پرداخت مالیات و عوارض شماره‌گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، پلاک و هزینه شخص ثالث است.

دیگنیتی و فیدلیتی را در بورس کالا با چه قیمتی بخریم؟

در جدول بالا، هزینه نهایی خرید دیگنیتی و فیدلیتی را در سناریوهای مختلف (بر مبنای آنکه تا چه حد روی این خودروها رقابت شود) حساب کرده‌ایم. برای مثال اگر برای دیگنیتی ۱۰ درصد رقابت شود، یعنی قیمت پیشنهادی خریداران ۱۰ درصد بالاتر از قیمت پایه باشد، باید قیمت ۹۰۴ میلیون تومان را ثبت سفارش کرد که با اضافه کردن سایر هزینه‌ها نهایتا هزینه کل برای خریدار به یک میلیارد و ۲۴ میلیون تومان خواهد رسید. این رقم ۳۵۰ میلیون تومان پایین‌تر از قیمت دیگنیتی در بازار است.

با استفاده از جدول مذکور می‌توانید اختلاف هزینه نهایی با قیمت بازار را در سناریوهای مختلف میزان رقابت و با قیمت‌های پیشنهادی متفاوت ببینید که می‌تواند در تصمیم اینکه این دو خودرو را در بورس کالا با چه قیمتی بخرید به شما کمک کند.

لازم به ذکر است موعد تحویل خودروهای عرضه شده ۲۳ مهر ماه اعلام شده است. مشتریان می‌توانند در تاریخ ۲۶ مرداد با مراجعه به سایت بورس کالا برای خرید اقدام کنند. البته هر کد ملی مجاز به ثبت سفارش و خرید تنها یک دستگاه خودرو است. صدور سند و شماره‌گذاری خودرو نیز تنها برای خریدار اصلی صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار