۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶
کارنامه ثلث دوم تجارت خارجی ایران

کارنامه تجارت خارجی در ثلث دوم سال منتشر شد. صادرات و واردت مجددا سیر نزولی را در پیش گرفته است.

فردای اقتصاد: تجارت خارجی کشور در ۸ ماه منتهی به آبان سال جاری با ۱۰درصد افزایش به رقم ۶۹ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار رسید. سید مرتضی عمادی سخنگوی گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: از مجموع تجارت خارجی کشور، ۳۷میلیارد و ۱۱۶ میلیون دلار به واردات و ۳۲ میلیارد و ۳۶۸ میلیون دلار به صادرات اختصاص داشت. سخنگوی گمرک ایران در خصوص تغییرات ارزش صادرات و واردات کشور در ۸ ماه منتهی به آبان سال جاری گفت: در این مدت ارزش صادرات غیرنفتی ۴.۴۴ درصد و ارزش واردات ۱۵.۲۵درصد افزایش نشان می دهد.

عمادی افزود: در ۸ماه منتهی به آبان سال جاری میزان وزنی صادرات غیرنفتی ۷۰میلیون و ۴۰۲ هزارتن بوده که حدود ۱۶درصد کاهش داشته است و میزان وزنی واردات ۲۳میلیون و ۴۰۵هزار تن بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲.۴۴درصد کاهش یافته است .تراز تجاری کشور در ۸ ماه منتهی به آبان امسال منفی ۴میلیارد و ۷۴۸میلیون دلار ثبت شده است.

سخنگوی گمرک در خصوص اقلام عمده صادرات غیرنفتی در ۸ ماه منتهی به آبان امسال، اظهار کرد: پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، پلی اتیلن، قیر نفت، اوره، گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و روغن‌های سبک، عمده‌ترین کالاهای صادراتی در این مدت را به خود اختصاص دادند. عمادی گفت: ۵ کشورعمده مقصد صادرات در ۸ ماه منتهی به آبان امسال به چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند، اختصاص داشت.

وی در خصوص عمده اقلام وارداتی گفت: اقلام عمده وارداتی در ۸ ماه منتهی به آبان سال جاری شامل ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، روغن دانه آفتابگردان، گوشی تلفن همراه، کنجاله و شکر تصفیه نشده، بوده است. به گفته وی، کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان ۵ کشور عمده مبدا واردات در ۸ ماه منتهی به آبان سال جاری بودند.

وضعیت تجارت در آبان ماه

در آبان ماه امسال نیز ۵میلیارد و ۳۸۹میلیون دلار کالا وارد کشور شده است و میزان صادرات نیز ۳میلیارد و ۹۶۲میلیون دلار بوده است. بدین ترتیب تراز تجاری کشور در آبان ماه منفی یک میلیارد و ۴۲۷میلیون دلار ثبت شده است. مقایسه روند ماه به ماه تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد که صادرات مجددا در سیر نزولی قرار گرفته است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار