۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
پیش‌ بینی بورس فردا ۸ آذر ۱۴۰۱

بورس امروز بار دیگر به روند صعودی بازگشت و توانست بازدهی مثبتی را به سهامداران ارائه دهد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

شاخص کل بازار سهام بار دیگر به روند صعودی بازگشت و توانست بازدهی مثبتی را به سهامداران ارائه دهد. شاخص کل بورس امروز در نهایت کار خود را با یک افزایش ۰.۱۵ درصدی به پایان رساند و شاخص هم‌وزن نیز همچون روزهای قبل با ثبت عملکردی بهتر، بازدهی مثبت ۰.۲۵ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات و میزان خالص مالکیت با بهبود نسبت به روز قبل همراه بودند به طوری که ارزش معاملات عدد ۳۶۰۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند و خروج پول نیز با کاهش سرعت، تنها ۴۴ میلیارد تومان بود.

بورس دوشنبه تقریبا تا یک ساعت پایانی روندی کم‌رمق و کم‌نوسان را دنبال می‌کرد و گروه خودرویی نیز برخلاف روزهای دیگر، روند متعادل و منفی را در پیش گرفته بود. در یک ساعت پایانی اما شاهد تغییر روند نسبت به روزهای گذشته بودیم. در مدت اخیر همواره گروه خودرویی در مدار مثبت معامله می‌شد و دیگر صنایع به جز برخی تک‌سهم‌ها اتفاق خاصی را رقم نمی‌زدند اما امروز شاهد روند منفی در صنعت خودرو و رنج مثبت در دیگر صنایعی همچون پالایشی‌ها، غذایی، اطلاعات و ارتباطات و... بودیم که نشان از چرخش پول در بازار دارد.

پایان لیدری گروه خودرو در بورس؟

همانطور که اشاره شد بورس امروز با تغییر پارادایمی از سمت خودرویی‌ها به سمت دیگر صنایع حرکت کرد تا فرضیه پایان لیدری گروه خودرو را پس از یک رالی صعودی قدرتمند، قوت می‌بخشد. عرضه خودرو در بورس کالا که اتفاق بسیار مثبتی در این صنعت محسوب می‌شود، چشم‌انداز وضعیت این گروه را نسبت به قبل متحول کرده است که طی روزهای گذشته منجر به افزایش تقاضا برای نمادهای آن شد.

روند کاهشی در نمادهای اصلی این گروه در بورس امروز را می‌توان به عنوان شناسایی سود برخی از سهامداران پس از یک سود کوتاه‌مدت قلمداد کرد و بعید است که پس از این تحول شگرف که مدت‌ها مورد انتظار فعالان و سهامداران این صنعت بود، خودرویی‌ها بار دیگر به شرایط سخت قبل بازگردند. اما با این وجود به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط هر صنعت، از این پس شاهد نوسان تقاضا در گروه‌های مختلف باشیم.

تداوم سقف‌شکنی‌های طلا و رشد دلار

امروز سکه طلا بار دیگر سقف‌شکنی جدیدی را رقم زد و با تداوم افزایش قیمت همراه شد به طوری که قیمت سکه بورسی با افزایش ۴۰۰هزار تومانی، به رقم ۱۷میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسید. دلار بازار آزاد نیز به روند صعودی خود ادامه داد و در زمان نگارش این گزارش حوالی ۳۶۲۵۰ تومان معامله می‌شود که نشان از یک خیز جدید برای شکست سقف تاریخی خود در ۳۶۸۰۰ تومان دارد. با این حال اما هنوز تغییر قابل توجهی در میزان ارزش معاملات بورس تهران به عنوان نماگری برای هجوم سرمایه‌گذاران به سهام دیده نمی‌شود.

اگر به صورت تاریخی به رالی‌های صعودی بورس تهران در واکنش به نوسانات مثبت دلار نگاهی بیاندازیم، مشخص است که اکثر اوقات این اتفاق با یک تاخیر زمانی صورت گرفته است. رشد قیمت دلار منجر به افزایش انتظارات تورمی می‌شود و به مرور تاثیر خود را بر قیمت‌ها می‌گذارد که می‌تواند به افزایش هزینه‌های تولید شرکت‌ها شود. از همین رو شرکت‌ها نیز تا زمان دریافت مجوز افزایش نرخ و تاثیر آن بر وضعیت فروش و سودآوری خود به مقداری زمان نیاز دارند. در این میان اما اگر افزایش قیمت دلار به صورت انفجاری صورت بگیرد، بازار سهام نیز در مدت زمان کوتاه‌تری به آن واکنش خواهد داد. همچون اتفاقی که در اوایل آبان ماه رخ داد.

نگاهی به روندهای روزانه بازار

همانطور که در نمودار روزانه شاخص کل بورس پیداست، روند معاملات در یک ساعت پایانی با افزایش تقاضای نسبتا خوبی همراه شد و شاخص را تا بیش از ۱.۴۰۸ میلیون واحدی افزایش داد. این موضوع به خوبی می‌تواند به بهبود تقاضا در شروع معاملات فردا نیز تاثیرگذار باشد. البته بخشی از این رشد، مختص به بازگشایی برخی نمادها مانند بوعلی و اخابر بود. از سمتی نگاهی به وضعیت تعداد صف‌های خرید و فروش نیز این سیگنال را مخابره می‌کند که همچنان تقاضا قدرت بیشتری را در معاملات این روزهای بورس تهران دارد که می‌تواند عرضه‌ها را به خوبی پوشش دهد.

پیش بینی بورس فردا

بنابر نکات ذکر شده در بالا، پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا روند مثبتی به خود بگیرد و بتواند به صعود خود ادامه دهد اما در این میان، وجود برخی چالش‌ها مانند نرخ بالای سود بدون ریسک، نگاه محتاطانه به بودجه ۱۴۰۲ و... همچنان احتیاط را سرلوحه معاملات فعالان بازار خواهد کرد و به طور کلی می‌توان انتظار بازاری مثبت اما متعادل را داشت.

تغییر شاخص کل بورس
تغییر شاخص کل بورس
تغییرات صف خرید و فروش بورس
تغییرات صف خرید و فروش بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار