۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
واکنش بورس به تحولات بازارهای جهانی 

علی کربلایی، معاونت سرمایه‌گذاری شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری هدف حافظ در برنامه زنگ پایان دوشنبه به بررسی روندهای اخیر بورس تهران پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس امروز بار دیگر به روند صعودی بازگشت و توانست بازدهی مثبتی را به سهامداران ارائه دهد. شاخص کل بورس امروز در نهایت کار خود را با یک افزایش ۰.۱۵ درصدی به پایان رساند و شاخص هم‌وزن نیز همچون روزهای قبل با ثبت عملکردی بهتر، بازدهی مثبت ۰.۲۵ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات و میزان خالص مالکیت با بهبود نسبت به روز قبل همراه بودند به طوری که ارزش معاملات عدد ۳۶۰۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند و خروج پول نیز با کاهش سرعت تنها ۴۴ میلیارد تومان بود.
بازارهای جهانی امروز در شروع هفته جدید میلادی کار خود را منفی آغاز کردند که دلیل اصلی آن چشم‌انداز رکودی در اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا در تقاضای کشور چین به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا است. در این لحظه نفت با کاهش ۳ درصدی حوالی ۸۱ دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شود و مس نیز با ثبت عدد ۷۹۰۰ دلاری از مرز ۸هزار دلاری فاصله گرفته است. دیگر کامودیتی‌ها نیز شرایط یکسانی را دنبال می‌کنند.
در برنامه زنگ پایان دوشنبه همراه با علی کربلایی، معاونت سرمایه‌گذاری شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری هدف حافظ، به بررسی روندهای اخیر بورس تهران پرداختیم. او در وهله اول اعتقاد داشت که سقف‌شکنی‌های طلا به رشد قیمت دلار بازار آزاد به بالای کانال ۳۶هزار تومانی، با تاخیر تاثیر خود را در معاملات بازار سهام نشان خواهد داد و این موضوع همواره به صورت تاریخی برای تاثیرگذاری بر چشم‌انداز انتظارات تورمی، افزایش هزینه تولید شرکت‌ها و دریافت مجوز افزایش نرخ برای محصولات، به مقداری زمان نیاز دارد. او در ادامه سخنان خود به تغییر پارادایم در سیاست جهانی اشاره کرد و گفت جهان در حال کوچ از گلوبالیزیشن به سمت بلوکه شدن است و ایران نیز همواره به عنوان یک کشور استراتژیک، مورد آماج اختلافات بین غرب و شرق بوده است که باعث می‌شود چشم‌انداز وضعیت اقتصادی کشور، در دهه حاضر از دهه ۹۰ وخیم‌تر باشد که به همین دلیل نیاز به اقدامات و تصمیمات درست و اصولی از سمت سیاستگذاران بیش از پیش احساس می‌شود. وی در رابطه با افزایش نرخ سود بدون ریسک و رسیدن نرخ سررسید اوراق گام به بالای ۳۰ درصد عنوان کرد در اقتصادی که تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه می‌کند، نرخ ۳۰ درصدی از لحاظ سرمایه‌گذاری جذاب نیست اما سوال اصلی این است که چرا سرمایه‌گذاران چنین چشم‌اندازی را برای بازار سهام نمی‌بینند و سرمایه‌گذاری در اوراق را ترجیح می‌دهند. او ادامه داد که این موضوع به دلیل دخالت‌های بسیار زیاد دولت در بازار است و وجود قیمت‌گذاری دستوری در بخش‌های مختلف، اجازه روند مستقل و منطقی را به بورس تهران نمی‌دهد. او در نهایت در رابطه با مهم‌ترین مطالبه‌های بودجه ۱۴۰۲ اعتقاد داشت که علاوه بر مبحث فرمول نرخ گاز صنایع، قیمت برق صنایع نیز بسیار اهمیت دارد که باید قیمتی منطقی برای آن لحاظ شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha