۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
اختلاف ۱۵ درصدی تورم استان‌ها در تیرماه

بیشترین تورم نقطه‌ای مربوط به آذربایجان غربی و کمترین آن مربوط به خوزستان بود.

مرکز آمار ایران طی گزارشی تورم شاخص مصرف‌ کننده را به تفکیک استان‌های کشور اعلام کرد. تورم سالانه در استان‌های ایران تفاوت زیادی دارد؛ در تیرماه تورم نقطه‌ای (رشد قیمت‌ها نسبت به تیرماه سال قبل) در آذربایجان غربی ۶۴ درصد بوده، اما خوزستان کمترین تورم را داشته که نزدیک به ۴۷ درصد بوده است. با این حال بیشترین رشد ماهانه قیمت در استان همدان رقم خورده (۷.۱ درصد) و کمترین آن مربوط به گیلان (۳.۳ درصد) بوده است.

کدام استان‌ها بیشترین تو رم سالانه را داشته‌اند؟

در تیر ماه ١٤٠١ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ٥٠٤,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٦ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌­ همدان با ٧.١ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌­­­ گیلان با ٣.٣ درصد است.

 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٥٤,٠ درصد می­باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان آذربایجان غربی (٦٣.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان  (٤٧.٣ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به عدد ٤٠,٥ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (٤٧.٦ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ سیستان و بلوچستان (٣٥.٤ درصد) است.

خانوارهای شهری چه تورمی را متحمل شده‌اند؟

در تیر ماه ١٤٠١ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ٤٩٤,٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٥ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان همدان  با ٧.١ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌ گیلان با ٣.٣ درصد است.

 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٥٢,٨ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان آذربایجان غربی (٦١.١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (٤٦.٦ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٤٠١ برای خانوارهای شهری به عدد ٤٠,٠ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (٤٦.٠ درصد) و  کمترین آن  مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٣٤.٧ درصد) است.

تورم استانی خانوارهای روستایی

در تیر ماه ١٤٠١ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (١٠٠=١٣٩٥) به  ٥٥٧,٦ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٨ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان‌ بوشهر با ٧.٤ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان یزد با ٢.٨ درصد می­باشد.

 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٦٠,٧ درصد می­باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان‌ قزوین (٧١.٢ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (٥١.١ درصد) است.

 نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٤٠١ برای خانوارهای روستایی به عدد ٤٣,٢ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان­ کهگیلویه و بویراحمد (٥٠.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­‌ همدان (٣٤.٩ درصد) است.

منبع: مرکز آمار ایران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار