۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
خیز دوباره دلار برای سقف‌شکنی؟ / پیش‌بینی قیمت سکه

دلار امروز با عبور از مرز ۳۶ هزار تومان به کانال تاریخی خود بازگشت. سکه اما دو نیمه معاملاتی متفاوت را تجربه کرد.

فردای اقتصاد: قیمت دلار آزاد که دیروز پشت سد ۳۶ هزار تومان گیر کرده بود، امروز از این مرز عبور کرد و به ۳۶۱۳۰ تومان رسید.

محدوده ۳۶ هزار تومان از این جهت برای معامله‌گران دلار اهمیت خاصی دارد که کانال تاریخی قیمت ارز است. حالا نرخ بار دیگر در حال حرکت به سمت سقف تاریخی خود است که ۱۶ آبان امسال در نرخ ۳۶۸۸۰ تومان ثبت کرد.

به نظر می‌رسد فعالان بازار ارز تصمیم وزارت امور خارجه به عدم همکاری با «کمیته حقیقت‌یاب» سازمان ملل را حرکت به سوی تشدید تنش‌های بین‌المللی ارزیابی می‌کنند.

سود ۳ میلیونی دلالان با اجاره کارت ملی

در این شرایط امروز خبرگزاری ایسنا خبر از بازار کارت ملی برای خرید ۲۰۰۰ دلار سهمیه داده است؛ اتفاقی که به دلیل شکاف میان نرخ رسمی و آزاد در گذشته هم چندین بار شاهد آن بودیم. طبق گزارش ایسنا، دلالان هر کارت ملی را تا ۸۰۰ هزار تومان اجاره می‌کنند. چراکه مابه‌التفاوت خرید ۲ هزار دلار ارز توافقی (که نرخ آن امروز ۳۴۲۵۰ تومان بود) و فروش آن در بازار آزاد، حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. بنابراین، حتی با اجاره کارت ملی هم حدود سه میلیون تومان سود نصیب دلالان می‌شود.

افزایش سهمیه خرید دلار دو گروه

امروز سهمیه خرید ارز بازرگانان سه برابر شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف فروش ارز به صورت اسکناس در بازار توافقی، برای اشخاص دارای کارت بازرگانی از ۲۰۰۰ یورو به ۶۰۰۰ یورو افزایش یافت.

ثانیا، سقف دریافت اسکناس ارز صرافی‌ها هم ۵۰ درصد بیشتر شد که سرعت تامین ارز برای مردم را بیشتر خواهد کرد. احمد لواسانی، رئیس سابق کانون صرافان امروز در گفت‌وگو با ایبِنا گفت: «میزان دریافت اسکناس ارزی که صرافی‌ها از بانک می‌گرفتند تاکنون ۱۰۰ هزار یورو بود و در تازه‌ترین تصمیم به ۱۵۰ هزار یورو افزایش یافته است و  این اقدام با هدف تامین بیشتر تقاضاها در بازار رسمی و دسترسی بیشتر صرافی‌هاست». وی افزود: «صرافی‌ها می‌توانند از ارز صادرکنندگانی که خودشان به نرخ توافقی خریداری می‌کنند به هر سقفی که باشد، در واحد صنفی خود بفروشند و در این بخش هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد».

صعود و افول سکه

سکه که دیروز برای اولین بار بالای ۱۷ میلیون تومان نرخ خورده بود، امروز تا سقف ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پیش رفت. اما نیمه دوم معاملات (از حوالی ساعت ۱۴ به بعد) برای سکه متفاوت رقم خورد چراکه تا کف ۱۷ میلیون نزول کرد. اگرچه بخشی از این افت ۱.۷ درصد قیمت سکه (از سقف تا کف روزانه) را می‌توان به کاهش ۰.۶ درصدی قیمت طلای جهانی در روز جاری مرتبط دانست، اما در روزهای آینده بهتر مشخص می‌شود که افت سکه تا چه حد پایدار خواهد بود.

برخی فعالان بازار ارز و طلا عقیده دارند که بازارساز با توجه به شرایط کنونی حاکم بر جامعه اجازه رکوردشکنی مجدد نرخ ارز را نخواهد داد. اگرچه ثبات دلار می‌تواند حرکت صعودی سکه را نیز متوقف کند اما این امکان نیز مطرح است که برخی خریداران بالقوه بازار ارز به سمت سکه و طلا هدایت شوند و همچون گذشته شاهد باد کردن حباب قیمت سکه باشیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار