۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱
در جلسه غیرعلنی مجلس درباره اعتراضات چه گذشت؟

با وجود شرایط نسبتاً آرام در کشور، هنوز وضعیت پایدار نیست و با این‌حال امروز در جلسه غیرعلنی مجلس برخی از نمایندگان تندرو از رئیس دستگاه قضا خواسته‌اند تا قوه قضاییه با افراد سرشناسی که در ماه‌های اخیر در سناریوی دشمن بازی کرده و در آتش فتنه دمیدند، برخورد جدی کند.

فردای اقتصاد - هنگامه علیقلی: امروز صبح مجلس جلسه غیرعلنی داشت. پس از ناآرامی‌های اخیر کشور این دومین جلسه رسمی غیر علنی مجلس با قوه قضاییه است. از نخستین جلسه مشترک دو قوه که درپی ناآرامی‌های ناشی از مرگ مهسا امینی برگزار شد، این خبر به‌طور رسمی به نقل از سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس منتشر شد که کمتر از ۵ درصد مردم و مجموعاً ۴۵ هزار نفر در اعتراضات شرکت کرده‌اند. با تشدید اعتراضات در کشور ۲۲۷ نماینده مجلس در بیانیه‌ای از قوه قضاییه درخواست کردند تا اشد مجازات را برای برهم‌زنندگان نظم عمومی و آسیب‌رسان به اموال عمومی در نظر بگیرند. انتشار این بیانیه واکنش شدید جامعه را در پی داشت. همسو با تغییرات و رشد فزاینده اعتراضات در کشور، تعدادی از نمایندگان بدون درنظرگرفتن شرایط عمومی کشور حاشیه‌های جدیدی را با تذکرات و نطق‌های خود ایجاد کردند. موج بازداشتی‌ها افزایش یافت و نمایندگان زیادی خواستار برخورد با افراد سرشناس شدند که در اعتراضات به‌نوعی پیشتاز جامعه بودند. ساعاتی از سخنان حجت‌السلام والمسلمین محسنی اژه‌ای درباره گشاده‌رویی نسبت به گفت‌وگو با اعتراض‌کنندگان نگذشته بود که باز هم برخی از نمایندگان لزوم گفتمان ملی را نفی می‌کردند. در این میان طیف سیاسی نزدیک به قالیباف، رئیس مجلس تلاش می‌کرد تا مجلس در راستای وحدت‌ملی یکپارچه شود. نمایندگان فراکسیون مستقلین ولایی و بازماندگان نمایندگان اصلاح‌طلب که در مجلس در اقلیت هستند هم درباره لزوم تغییر و بازنگری در خطوط قرمز سخن می‌گفتند.

برآیند شرایط ملتهب کشور این بود که در نوع برخورد با معترضان باید به اجماع نظر می‌رسیدند. گام نخست مقابله با این جنگ ترکیبی را وحیدی وزیر کشور برداشت و اعلام‌کرد که فرمانداری‌ها نقاطی از شهرها را به اعتراضات مردم تخصیص خواهند داد تا صدای مردم به‌درستی شنیده شود. در این میان در مجلس هم از طرحی سخن گفته می‌شد که قرار بود برای ایجاد بستر قانونی اعتراضات به جریان افتد. هم‌زمان با این تغییر رویکرد در مجلس اتفاقات زاهدان و ایذه هم رخ می‌داد و هر روز بر شدت آن افزوده می‌شد. مولوی عبدالحمید در نماز جمعه زاهدان از رفراندوم سخن گفت و نقدعلی نماینده خمینی‌شهر مجلس به آن اظهارنظر واکنش شدید نشان داد. سخنان نماینده خمینی‌شهر اعتراض شدید نمایندگان اهل‌سنت در مجلس را برانگیخت و فضای کلی مجلس متشنج شد، به‌طوری‌که رئیس مجلس تذکر جدی به‌ نقدعلی و سایر نمایندگان داد تا از هرگونه اظهارنظری که مغایر وحدت ملی باشد، خودداری کنند. جمعه‌های ملتهب در زاهدان به شهرهای مختلف این استان کشیده شد و نماینده مقام معظم رهبری هم برای دلجویی از مردم و مولوی عبدالحمید به زاهدان رفت. روز پس از سفر نماینده رهبری به زاهدان، بازداشت‌شدگان زندان‌های این استان به‌تدریج آزاد شدند، اما هنوز اعتراضات وجود داشت. در این میان برخی از بازیگران و ورزشکاران بازداشت شدند.

درخواست برخورد با سرشناسان همراه با دشمن

با وجود شرایط نسبتاً آرام در کشور، هنوز وضعیت پایدار نیست و با این‌حال امروز در جلسه غیرعلنی مجلس برخی از نمایندگان تندرو از رئیس دستگاه قضا خواسته‌اند تا قوه قضاییه با افراد سرشناسی که در ماه‌های اخیر در سناریوی دشمن بازی کرده و در آتش فتنه دمیدند، برخورد جدی کند. ایرنا در خبری اعلام کرده است که در جلسه غیرعلنی روز سه‌شنبه _۸ آذر یک نماینده مجلس که می‌خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد: علاوه بر این در مورد اغتشاشات اخیر در جلسه مباحثی مطرح شده است، نمایندگان خواستار برخورد جدی با افراد سرشناسی شدند که در ماه‌های اخیر در سناریوی دشمن بازی کرده و در آتش فتنه دمیدند. محمود عباس‌زاده مشکینی در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص جزئیات این جلسه با اشاره به سخنرانی حجت‌الاسلام اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در جلسه غیرعلنی گفت: مواضع مردمی، واقع‌بینانه و عالمانه رئیس قوه‌قضاییه در این شرایط بسیار مغتنم است.

در جلسه امروز مجلس رحیمی وزیر دادگستری و منتظری دادستان کل کشور نیز حضور داشتند. جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم درباره جلسه غیرعلنی مجلس به «فردای اقتصاد» گفت: آقای محسنی اژه‌ای حرف تند نمایندگان را نقد کرد و خیلی خوب نسبت به آن سخنان موضع گیری کرد و پاسخ ملایم داد.

از سوی دیگر سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم در جمع خبرنگاران درباره نشست غیر علنی امروز مجلس گفته است که آقای اژه‌ای درباره حوادث و اغتشاشات اخیر بر این موضوع تاکید کرد که قوه قضاییه به صورت جدی ورود کرده و به همه مسائلی که در دو ماه و نیم گذشته رخ داده، اشراف دارد. همچنین ملاک قانون است و نمایندگان هم باید از قوه قضاییه رعایت عدالت و انصاف را مطالبه کند. دادرسی آیین خاص خود را دارد و دستگاه قضایی باید بین کسانی که بازداشت شده و یا اتهامی متوجه آن‌ها است، روال قضایی و دادرسی را طی کند تا خدایی نکرده با فرد بی‌گناهی برخورد نشود، در عین حال به موضوع سرعت دستگاه قضایی درباره بررسی این موارد اشاره شد. مباحثی درباره اغتشاشات و نحوه ورود قوه قضاییه مطرح شد و نمایندگان دغدغه‌ها و نکاتی را بیان کردند. ازجمله دغدغه‌های نمایندگان این‌ بود که اولا بین کسانی که جرمی مرتکب شدند با کسانی که جرمی نکرده‌اند تفکیک قائل شود و سرعت رسیدگی به پرونده مجرمان و آن‌هایی که به اموال عمومی خسارت وارد کرده‌اند، افزایش پیدا کند. مسئولان قوه قضاییه هم در صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره روند قضایی این موارد پرداختند.

به گفته موسوی، رئیس مجلس ضمن تبیین شرایط موجود کشور و تحرکات و برنامه‌ دشمنان در طول سال‌ها و ماه‌های اخیر بیان کرد که دشمن به دنبال تضعیف نظام است، برای مقابله و خنثی‌سازی تحرکات دشمن باید به سمت ارتقای کارآمدی نظام حرکت کرد. اگر نظام بتواند خود را در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کارآمد کند دشمن نمی‌تواند به پیاده‌سازی اهداف خود دست پیدا کند.

فراکسیون شاخ شکسته مجلس چه می‌خواهد؟

هر چند مصری، رئیس‌ وقت‌ مجلس امروز پس از نطق ناطقان اعلام کرد که اسامی امروز قرعه‌کشی نشده‌اند بلکه این افراد از جلسه قبلی مجلس نامشان در لیست ناطقان وجود داشته، اما نطق صباغیان نماینده بافق و رحیمی جهان‌آبادی نماینده تایباد به جلسه غیرعلنی امروز مجلس مرتبط بود. صباغیان بافقی خطاب به دولت و مجلس گفت: مرگ یک نفر که همه ما را ناراحت کرد بهانه‌ای برای اعتراضات شد، زیرا دستگاه‌های نظارتی ضعیف عمل می‌کنند. برخی از این بی‌حجابی‌ها اعتراض به ماست و چند خبرنگار خودفروخته و چند بازیگر و فوتبالیست نمی‌توانند تجمع ایجاد کنند.

به گفته صباغیان‌بافقی اگرچه رعایت حقوق شهروندی برای همه الزام‌آور است اما برادران باید بپذیریم که بخشی از اعتراضات و مخالفت‌ها در اقتصاد ریشه دارد.

این نماینده مجلس افزود: صبح‌ها سری به میدان شوش بزنید و زنان و دخترانی را که در خیابان‌های اطراف این میدان در گوشه‌ای افتاده‌اند را نگاه کنید. کجا بنیان‌گذاران انقلاب این وضعیت را تصور می‌کردند.

صباغیان با اشاره به پرونده تخلف فولاد مبارکه خطاب به رئیس دستگاه قضا گفت: آقای اژه‌ای می‌گوید ۹۲ هزارمیلیارد تومان نبوده خب بگویید چقدر بوده. مردم منتظرند تا بگویید داماد رئیس‌جمهوری، دختر وزیر، برادر رئیس‌جمهوری هر کدام در چه وضعی هستند. امروز وقتی این وضعیت هست بهانه‌ای برای اعتراضات می‌شود.

این نماینده مجلس در ادامه نطق خود به دیدار احتمالی قالیباف رئیس مجلس در هفته آینده با مقام معظم رهبری اشاره کرد و خطاب به رهبری گفت: فراکسیون شاخ شکسته مستقلین‌ ولایی در مجلس حضور دارد. تقاضا می‌کنم یک‌بار با این فراکسیون دیدار داشته باشید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار