۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
اوراق گام برای بازار سهام تهدید است؟

امیر عباس کریم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه به بررسی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه پرداخت.

فردای اقتصاد: بازار سرمایه امروز وضعیت بهتری نسبت به روزهای اخیر داشت و شاهد سبز بودن شاخص‌ها در پایان بازار امروز بودیم. شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن در پایان بازار امروز به ترتیب رشد ۰.۴۲ و ۰.۷۲ درصدی را رقم زد و شاخص کل در ارتفاع ۱.۴۱۴ میلیون واحدی ایستاد. به نظر می‌رسد بازار امروز بیشتر تحت تاثیر نشست خبری مجید عشقی رئیس سازمان بورس بود و این نشست سیگنال مثبتی را به بازار مخابره کرد.
در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه همراه با امیر عباس کریم‌زاده کارشناس بازار سرمایه به بررسی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه پرداخته شد. وی معتقد بود: بازار سهام مستعد رشد است اما نگرانی‌هایی که پیرامون سیاسی و حواشی بودجه ۱۴۰۲ از جمله نرخ خوراک و سوخت صنایع، عوارض صادراتی و ... وجود دارد سرمایه‌گذاران را دچار تردید کرده است. سازمان بورس به عنوان مدافع حقوق سهامداران باید تلاش‌هایی را در برداشتن موانع موجود بردارد که در این صورت می‌توان رشد قابل توجهی را در بازار سرمایه شاهد بود. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که شکل‌گیری روند صعودی پایدار نیازمند شفاف‌سازی سیاست‌های بانک مرکزی در قبال نرخ بهره است. 
این کارشناس در رابطه با موضوع اوراق گام که در این روزهای بازار سرمایه به یک موضوع نگران‌کننده تبدیل شده است، گفت: نرخ ‌های فعلی این اوراق سد محکمی در مسیر و چشم انداز آتی بورس خواهد بود؛ افزایش نرخ این اوراق که با سررسید کمتر از یک سال به بیش از ۳۰ درصد رسیده است نشان‌دهنده افزایش ریسک نکول این اوراق در نظر سرمایه‌گذاران است و هرگونه سیاست دستوری در قبال این اوراق به نحوی که بانک‌ها را مجبور به خرید اوراق گام کند، مشکلات زیادی را برای بازار سرمایه و اقتصاد ایجاد خواهد کرد. بنابراین دولت باید با دقت بیشتری در انتشار اوراق عمل کند به گونه‌ای که چرخه تولید و صنعت را با چالش مواجه نکند.
تعیین نرخ خوراک و سوخت صنایع همواره یک از دغدغه‌های اصلی بورسی‌ها بوده است، این روزها با نزدیک شدن به ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ بحث پیرامون این موضوع مجددا در بین فعالان داغ شده است. رئیس سازمان بورس در جدیدترین اظهارنظر خود اعلام کرده در این باره در حال رایزنی‌های متعدد در بودجه هستیم و به دنبال بهترین فرمول با کشف قیمت خوراک در بورس هستیم. کریم زاده در این رابطه خاطرنشان کرد: از آنجایی که عرضه‌کننده دولت است این طرح می‌تواند نرخ بهتری را از طریق بورس انرژی منعکس کند و موجب ایجاد شفافیت بیشتر صورت مالی شرکت‌های بورسی شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha