۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
شوک درمانی راه نجات اقتصاد نیست

پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد برای تشکیل سرمایه بسیار مهم است و تا سیاست‌ها شفاف و باثبات نباشد، پیشرفتی حاصل نخواهد داشت.

فردای اقتصاد: برنامه شمارش معکوس، امروز میزبان علی صادقین، مدرس و پژوهشگر اقتصادی بود. وی ضمن ارائه توضیحاتی درباره دلایل عدم پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد ایران، به بررسی راهکارهایی برای بهبود این شرایط پرداخت. به گفته صادقین آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که با توجه به بهبود فروش نفت، وضع مالی کشور بهتر شده اما آمار تورم تولیدکننده، تولید کشور را در مرز رکورد نشان می‌دهد.

صادقین تاکید داشت: پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد برای تشکیل سرمایه بسیار مهم است و تازمانی که رویه دولت در مورد سیاست‌های پولی و مالی شفاف و باثبات نباشد پیشرفتی در این موضوع حاصل نخواهد داشت.


آخرین وضعیت اقتصادی کشور

این مدرس و پژوهشگر اقتصادی در توضیح شرایط اقتصادی کشور در آستانه احیای برجام با توجه به آمارهای تورم، نرخ بهره و ... بیان کرد: با افزایش فروش نفت و روند صعودی قیمت‌های جهانی، صادرات غیرنفتی افزایش محسوسی داشته و وضعیت فروش، موجودی و سرمایه‌گذاری در کشور بهبود نسبی را تجربه کرده است.
 بزرگترین مشکل اقتصاد ایران عدم پیش‌بینی‌پذیری و ابهام در متغیرهای بلندمدتی در حوزه سیاست خارجی و برجام و  سیاست‌های پولی است؛ در ضمن رویه اعتباردهی جهت مشخصی نداشته که  بی‌ثباتی در کسری بودجه و کاهش تشکیل سرمایه ناخالص در کشور را به دنبال دارد.

مهم‌ترین اولویت سیاست‌گذار برای بهبود اقتصاد کشور چیست؟

علی صادقین، مهم‌ترین اولویت سیاست‌گذار برای درمان اقتصاد کشور را افزایش پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد دانسته و اعتقاد دارد سیاست‌گذار برای حرکت در این مسیر باید یک وحدت رویه در سیاست‌های پولی و مالی تعیین کند، به گونه‌ای که این رویه با جابجایی اشخاص دست‌خوش تغییر نشود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اقداماتی که دولت برای بهبود وضعیت پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد باید در دستور کار قرار دهد، بهبود فضای کسب و کار براساس شاخص‌های استاندارد، ثبات در رابطه نقدینگی و رشد اقتصادی و شکاف منطقی بین قیمت دلار آزاد و نیما است.

این اقتصاددان تاکید کرد: دولت باید سیاست‌های خلق‌الساعه و نوسانات شدید در کسری بودجه را کنترل کند و به جای تمرکز بر شوک درمانی و طرف تقاضا، به سمت عرضه توجه نماید.

سیگنال اقتصادی شکاف تورم مصرف کننده و تولید کننده

علی صادقین، مدرس و پژوهشگر اقتصادی درباره چرایی رشد شاخص تورم تولیدکننده به صورت تصاعدی و سبقت آن از شاخص تورم مصرف کننده عنوان کرد: هرچند که این دو شاخص هر دو صعودی هستند اما بالاتر بودن شاخص تولیدکننده حاکی از آن است که تورم در ماه‌های آینده ادامه‌دار خواهد بود و بخشی از تورم تولید هنوز در سبد مصرف‌کننده آشکار نشده است.

وی تاکید کرد: کنترل نرخ ارز نیما، قیمت‌گذاری دستوری و پمپاژ پول در بخش‌های یارانه‌ای راهکار مناسبی برای بهبود وضعیت اقتصادی نیست و دولت باید با تمرکز بر بخش عرضه و هموار کردن شرایط در بخش تولید در راستای ثبات‌بخشی به اقتصاد تلاش کند.

لزوم شفافیت در مسیر سیاست‌های پولی و مالی دولت 

این کارشناس اقتصادی درباره حواشی کاهش نرخ بهره بین‌بانکی پس از جلسه رئیس بانک مرکزی و سازمان بورس اظهار کرد: اینگونه تصمیمات برخلاف اقدامات بانک‌های مرکزی دنیا است و نرخ بهره باید براساس شرایط اقتصادی به تعادل رسیده و چشم‌انداز آن برای فعالان شفاف و مشخص باشد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی می‌بایست با توجه به وضعیت تورمی اقتصاد کشور و روند صعودی انتظارات تورمی تا تعیین تکلیف برجام رویه سیاست‌های پولی انقباضی را به صورت شفاف مشخص کند؛ به گونه‌ای که این سیاست با تصمیمات سلیقه‌ای و فشار بخش‌های مختلف اقتصادی تحت تاثیر قرار نگیرد.

از آنجایی که نرخ بهره بین‌بانکی متغیر مهمی برای نرخ بهره بازار پول و بدهی است، مشخص کردن رویه شفاف سیاست پولی توسط بانک مرکزی می‌تواند به پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد کمک کند.

چشم انداز بازار سرمایه در ادامه سال

صادقین درباره چشم‌انداز بازار سرمایه در ادامه سال باتوجه به شرایط فعلی اقتصاد عنوان کرد: سه متغیر نرخ بهره، نرخ تورم و نرخ ارز بر بازار سرمایه تاثیرگذار است و در همه‌ این موارد برجام نقش تعیین‌کننده داشته و تا زمان تعیین تکلیف قطعی آن پیش‌بینی چشم‌انداز این متغیرها امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر با عدم احیای برجام سیاست‌گذاری دستوری در بسیاری از صنایع بورسی ادامه خواهد داشت و این صنایع علی رغم گزارش عملکرد ماهانه و فصلی خوب رشد چندانی را تجربه نخواهند کرد.

وی همچنین تاکید داشت: درصورتی که برجام به نتیجه نرسد، فروش اوراق بدهی دولتی در نیمه دوم سال بیش از مقادیر پیش‌بینی شده در بودجه خواهد بود که این مورد تهدید بزرگی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار