۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
ارتباط آلودگی هوا و خودکشی

درباره تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی و کیفیت زندگی ساکنان شهرهای آلوده آنقدر گفته شده که تکراری به نظر می رسد اما یافته‌های جدید می‌گویند که هنوز هم جا برای وحشت از حضور ذرات معلق در هوایی که نفس می‌کشیم وجود دارد و این ذرات می‌توانند تاثیرات شوم‌تری هم داشته باشند. 

دو محقق به نام‌های کلودیا پرسیکو و دیوید مارکوت از دانشگاه واشینگتن دی سی خودکشی‌های سرتاسر آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ را بررسی کرده‌اند و بین آنها و سطح ذرات معلق در هوا، معروف به ذرات بالاتر از ۲.۵ میکرون ارتباط معناداری به دست آورده‌اند.


البته میزان خودکشی با دلایل بسیاری در هم تنیده است و این کار بررسی را سحت می کند اما این دو محقق بر ارتباط تغییرات روزانه در تعداد خودکشی ها در مکان های خاص با سطوح نوسان آلودگی هوا ناشی از تغییر جهت باد تمرکز کردند. محققان الگوهای آلودگی مربوط به باد را برای هر شهرستان در آمریکا بررسی کردند و آنها را با آمار خودکشی روزانه مطابقت دادند. برای مثال، در بوستون، ساکنان شمال شرقی که از مناطق صنعتی وارد شهر می‌شوند، هوا را با حدود نیم میکروگرم در متر مکعب آلایندگی بیشتر از ساکنان غربی ایالت ماساچوست تنفس می کنند. محققان این الگوهای آلودگی را برای هر شهرستان در آمریکا بررسی کردند و آنها را با آمار خودکشی روزانه مطابقت دادند.


تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که افزایش یک میکروگرم ذرات معلق بر متر مکعب در یک مکان مشخص با افزایش متوسط نرخ خودکشی روزانه مرتبط است آن هم به شکلی کاملا محسوs تا جایی که فقط پنج دهم درصد افزایش ذرات معلق در صورتی که تا یک ماه ادامه داشته باشد می تواند پذیرش موارد مرتبط با خودکشی را در بیمارستان ها تا ۵۰ درصد بالا ببرد.

البته عوامل هم پوشان دیگری هم که بر نتیجه تحقیق تاثیر می گذارد از نظر محققان دور نماند مثلا آنها دریافتند که ارتباط آلودگی هوا و خودکشی در مناطق فقیرتر مخصوصا آنهایی که میزان بیکاری آنها بیشتر است قوی‌تر احساس می‌شود همچنین در بخش‌هایی که قوانین، آزادی بیشتری برای مالکیت اسلحه دارند و امکان بیشتری برای تبدیل فکر به عمل ایجاد می کنند. 

در واقع اینطور که آنها تشریح کرده‌اند آلودگی هوا با تاثیر بر خلق و خوی افراد می تواند بر افکار خودکشی در آنها تاثیر بگذارد و در کنار سایر عواملی که این فکر را در سر افراد به وجود می آورد باعث تقویت میل به خودکشی شود.
آنها دریافتند که یک روز اضافی در یک ماه معمولی که در آن سطوح ذرات معلق بالاتر بود با تعداد دفعاتی که افراد گزارش می‌دهند احساس افسردگی می‌کنند، از انجام کارها لذت نمی‌برند یا خسته هستند و انرژی لازم برای ادامه زندگی ندارند مرتبط است. 

تحقیقات قبلی هم نشان داده است که آلودگی هوا می‌تواند باعث واکنش التهابی در اندام‌هایی از جمله مغز شود. بسیاری از محققان فکر می‌کنند التهاب ممکن است عملکرد طبیعی مسیرهای پاداش مغز را که برای تنظیم خلق‌وخوی مهم هستند، مختل کند و از این طریق با تشدید احساس افسردگی فرد را به سمت میل به خودکشی سوق دهد.

در آخر بد نیست بدانید که تهران در روزهای منتهی به ۱۲ آذرماه ۱۰۱ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۱۰ روز نا سالم برای تمام گروه‌ها داشته است در حالی که روزهای آلوده‌تر زمستان که هر سال پیک آلودگی محسوب می‌شوند هنوز از راه نرسیده‌اند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار