۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
بانک مرکزی آمریکا چه زمانی کوتاه می‌آید؟

معامله‌گران اوراق قرضه انتظار دارند بانک مرکزی ایالات متحده در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ با کندی اقتصاد، سیاست‌های خود را معکوس کند.

فردای اقتصاد: تنها ۱۰ روز دیگر تا نشست بعدی فدرال رزرو باقی مانده و حالا فایننشال تایمز در گزارشی می‌گوید دادوستد در بازارهای آتی اوراق بهادار خزانه‌داری حاکی از انتظار برای کاهش ۰.۵ درصدی نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۳ است. سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو در صورت مواجهه با کندی اقتصاد در سال آینده، نرخ بهره را کاهش خواهد داد و شرط می‌بندند که بانک مرکزی ایالات متحده به پایان کمپین انقباض پولی تاریخی خود بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که نشان داده است.

بر اساس این گزارش، بازارهای آتی اوراق بهادار خزانه‌داری نشان می‌دهد که معامله گران اینگونه انتظار دارند که نرخ بهره سیاستی فدرال رزرو برای مبارزه با شیطان تورم در ماه می با ۴.۹ درصد به اوج خود رسیده و سپس روند کاهشی را طی کند و در پایان سال ۲۰۲۳ به ۴.۴ درصد کاهش یابد. این به معنای کاهش تقریباً ۰.۵ درصدی است.

بانک مرکزی ایالات متحده در نشست ماه نوامبر، برای ششمین بار اقدام به افزایش نرخ بهره کرد و این نرخ را برای چهارمین بار متوالی ۰.۷۵ درصد دیگر افزایش داد و به ۴ درصد رساند.

ششمین شلیک ضدتورمی فدرال رزرو

حالا پس از آنکه جروم پاول، روز چهارشنبه برای پایان دادن به رشته افزایش نرخ بهره ۰.۷۵ درصدی فدرال رزرو زمینه چینی کرد، سرمایه‌گذاران انتظار دارند در نشست ماه دسامبر کمتر از ماه قبل باشد و در سال آینده شاهد کاهش نرخ بهره باشند. رییس فدرال رزرو روز چهارشنبه گفت: «زمان کاهش سرعت افزایش نرخ‌ها می‌تواند به محض شروع جلسه ماه دسامبر فرا برسد و به احتمال زیاد، سیاست‌های پولی باید برای مدتی محدودکننده باقی بماند.»

براساس صورتجلسه‌ای که پیش‌تر کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) منتشر کرد نیز مقامات فدرال رزرو توافق کرده‌اند که سرعت افزایش نرخ بهره را نسبت به چهار دوره قبلی کاهش دهند، زیرا این موضوع به سیاستگذاران اجازه می‌دهد تا تاثیر سیاست‌های انقباضی اخیر را بر وضعیت اقتصاد ارزیابی کنند. خلاصه این نشست به افزایش‌های آرام‌تر نرخ بهره اشاره داشت و بازارها به طور گسترده انتظار دارند که کمیته بازار آزاد فدرال، سرعت افزایش نرخ بهره را پس از چهار صعود متوالی ۰.۷۵ درصدی در دسامبر به ۰.۵ واحد درصد کاهش دهد.

در این خصوص بخوانید: تزریق امید فد به بازارهای جهانی

سرمایه‌گذاران همچنین به گزارش قوی‌تر از انتظارات شغلی نوامبر که در روز جمعه منتشر شد، نگاه کردند، که حاکی از مهلت کمی در تورم بود. جدیدترین گزارش وزارت کار ایالات‌متحده حاکی از ایجاد ۲۶۳ هزار موقعیت شغلی جدید در ماه نوامبر بود؛ در حالی که انتظارات حول ایجاد ۲۰۰ هزار شغل جدید بود. همچنین این گزارش از ثبات نرخ بیکاری در سطح ۳.۷ درصدی حکایت داشت. در این میان نرخ اشتغال از ۶۰ درصد در ماه گذشته به ۵۹.۹ درصد کاهش یافت.

فدرال رزرو چه زمانی کوتاه می‌آید؟
روند یکساله نرخ اشتغال در ایالات متحده

در این میان مت راسکین، رئیس تحقیقات نرخ های ایالات متحده در دویچه بانک می‌گوید پیش‌بینی کرده است که فدرال رزرو مجبور خواهد شد تا دسامبر ۲۰۲۳ نرخ بهره را ۰.۵ درصد کاهش دهد.

وی همچنین می‌گوید که تصور می‌کند هر چند شرکت‌کنندگان در این پیش‌بینی‌ها در انتظار یک رکود اقتصادی در سال آینده نشسته‌اند که کمیته همچنان فرود ملایمی را پیش‌بینی می‌کند. راسکین وارونگی منحنی بازده - یک پیش‌بینی‌کننده پرکاربرد رکود - را در میان سیگنال‌های دیگر ذکر کرد.

اوایل فروردین ماه سال جاری بود که برای اولین بار از آگوست ۲۰۱۹، منحنی بازده اوراق قرضه معکوس شد و حالا پس از ۹ ماه، شکاف میان نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ و ۱۰ ساله ایالات متحده به بیشترین میزان از سال ۱۹۸۱ رسیده است.

در این خصوص بخوانید: رکود شدید در راه است؟

رکود شدید در راه است؟
شکاف نرخ بازدهی اوراق قرضه با سررسید ۲ و ۱۰ ساله ایالات متحده به منفی‌ترین سطح در ۴۱ سال اخیر رسید.

وارونگی منحنی بازده زمانی اتفاق می‌افتد که نرخ بهره پرداختی برای اوراق کوتاه‌مدت از نرخ بهره پرداخت شده برای اوراق بلندمدت بیشتر شود. در حال حاضر بر اساس جدیدترین آمارها، نرخ بازده برای اوراق با سررسید ۲ ساله، ۴.۲۷ درصد و برای اوراق با سررسید ۱۰ ساله ۳.۵ درصد است که از اختلاف ۰.۷۷ واحدی درصدی حکایت می‌کند که در ۴۱ سال گذشته سابقه‌ای برای آن نمی‌توان یافت. این وارونگی، شاخص بسیار قابل‌اطمینانی از رکود احتمالی در آینده است.

رکود در راه است؟
 نرخ بازده برای اوراق با سررسید ۲ ساله، ۴.۲۷ درصد و برای اوراق با سررسید ۱۰ ساله ۳.۵ درصد است که از اختلاف ۰.۷۷ واحدی درصدی حکایت می‌کند

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار