۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
عراق و افغانستان بنزین ایران را پس فرستادند؟

رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فراورده‌های نفتی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود ناترازی بنزین، صادرات بنزین وجود دارد، گفت: بنزین صادراتی محصول پالایشگاه‌های مادر نیست، ضمن آنکه محصول تولیدی پالایشگاه‌های کوچک مقیاس مورد از لحاظ کیفیت تأیید پالایش و پخش نیست.

مهر: حسینی گفت: کشورهای عراق و افغانستان اکنون بنزین مورد نیاز خود را از کشورهای ازبکستان و روسیه با استاندارد بالاتری تأمین بنزین می‌کنند به همین دلیل طالبان دیگر متقاضی بنزین ایران نیست.

 برخی از شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی که اقدام به تولید بنزین پیرولیز می‌کنند سال‌ها است که این بنزین را به کشورهای همسایه از جمله افغانستان صادر می‌کنند.

این بنزین به خودی خود قابلیت استفاده به عنوان سوخت را ندارد و باید در فرایندی اصلاح شود تا بتوان به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد.

مدتی است که صادرات این نوع بنزین به افغانستان دچار مشکل شده است که خبرنگار ما برای علت بازگشت این بنزین با حمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فراورده‌های نفتی گفتگو کرد.

وی با اشاره به اینکه مدت زمانی است که کشور عراق و افغانستان بنزین خود را از کشورهای ازبکستان و روسیه خریداری می‌کنند و استاندارد کالاهای ورودی خود را افزایش داده‌اند، گفت: بالا رفتن کیفیت محصولات صادراتی دلیل بازگشت بنزین از سوی طالبان بوده و این کشورها دیگر هر کالایی را با هر کیفیتی نمی‌پذیرند.

رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فراورده‌های نفتی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود ناترازی بنزین، صادرات بنزین وجود دارد، گفت: بنزین صادراتی محصول پالایشگاه‌های مادر نیست، ضمن آنکه محصول تولیدی پالایشگاه‌های کوچک مقیاس مورد از لحاظ کیفیت تأیید پالایش و پخش نیست.

وی ادامه داد: بالا رفتن کیفیت محصولات صادراتی از سایر کشورها به موجب کوچک شدن بازار صادراتی ایران شده است در حالیکه ایران تا پیش از این ۷۰ تا ۹۰ درصد بازار صادراتی محصولات نفتی این کشورها را در اختیار داشت.

رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فراورده‌های نفتی اضافه کرد: اکنون با توجه به اینکه تغییراتی در کیفیت کالای صادراتی به عراق و افغانستان اتفاق افتاده است پالایشگاه‌های کوچک مقیاس امکان افزایش کیفیت را ندارند. زیرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اجبار کرده است که نباید کالایی مشابه بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشگاه های مادر تولید کرد.

به گفتی وی پالایشگاه‌های کوچک مقیاس مجبورند کالایی با کیفیت پایین تولید کنند که در داخل مشتری ندارد و این محصولات صادر می‌شود.

وی توضیح داد: باید مجوز تولید محصولات یا کیفیت تری مانند بنزین یورو ۳ و گازوئیل به پالایشگاه‌های کوچک مقیاس داده شود تا در زمستان بخشی از سوخت داخلی را برای نیروگاه‌ها تأمین کند.

رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فراورده‌های نفتی اضافه کرد: در چنین شرایطی امکان استفاده از نفتا برای پتروشیمی‌ها و گازوئیل برای نیروگاه‌ها وجود دارد که پخش و پالایش باید در این زمینه همکاری کند.

به گفته حسینی با وجود اینکه ازبکستان و روسیه بنزین با کیفت تری به عراق و افغانستان می‌فروشند، مشتریان افغانی باز هم درخواست بنزین از کشور ما را دارند تبعات گمرکی آن را به عهده گرفته‌اند؛ که در برخی از مواقع این محصول صادر و بعضاً مرجوع می‌شود که ربطی به صادر کننده ایرانی ندارد، زیرا محصول خود را فروخته و پول آن را دریافت کرده است.

به گفته رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فراورده‌های نفتی محصولات مرجوعی از سایر مبادی وارد افغانستان می‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها