چشم‌انداز بازار نفت

دکتر فریدون فشارکی
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
چشم‌انداز بازار نفت

دکتر فریدون فشارکی، کارشناس برجسته بازار نفت و موسس و مدیرعامل موسسه مشاور نفت فکتز گلوبال انرژی در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» به بررسی تأثیر عوامل مختلف بر بازار نفت می‌پردازد.

فردای اقتصاد: بازار نفت این روزها هم از منظر عوامل سیاسی و هم از منظر فاندامنتال تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

در ادامه جنگ اوکراین، تحریم‌ها بر نفت روسیه شدت گرفته است. درحالی‌که به نظر می‌رسد حذف نفت روسیه از بازار ممکن نیست، سقف قیمتی ۶۰ دلاری برای آن در نظر گرفته شده است. اما آیا این روش کارساز است و روسیه را منزوی می‌کند؟ چه تأثیری بر بازار نفت جهان خواهد گذاشت؟

همچنین اخیرا در پس توافق آمریکا و ونزوئلا، شرکت چندملیتی نفت و گاز شورون برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت راهی ونزوئلا شده است. آیا این سرمایه‌گذاری، خیال آمریکا را برای مذاکره و توافق برجام و در نهایت بازگشت نفت ایران به بازار، آسوده می‌کند؟

در ادامه اعمال سیاست‌های قرنطینه در چین با کاهش تقاضای این کشور از بازار نفت روبرو هستیم. آیا این کاهش تقاضا می‌تواند بازار را متأثر کند؟

در نشست اخیر اوپک‌پلاس و اعضا به کاهش تولید دو میلیون بشکه‌ای رأی دادند. با این اوصاف و باتوجه به اینکه در آستانه فصل زمستان قرار داریم، باید انتظار چه بازه‌ قیمتی برای نفت را داشته باشیم؟

جنگ روسیه با اوکراین کماکان ادامه دارد. باوجود اینکه تلاش‌ها و رایزنی‌ها برای پایان دادن به جنگ هنوز وجود دارد، اما سرنوشت آن در هاله‌ای از ابهام است. آیا بازار نفت پایان این جنگ را در فاصله‌ای نزدیک می‌بیند یا چشم‌انداز دورتری برای پایان این کشمکش متصور است؟

بازار نفت تا چند سال هنوز زنده خواهد ماند و می‌تواند منبع اصلی اقتصادهای جهان باشد؟ آیا نفت دوباره به اوج تاریخی خود می‌رسد یا شاهد افت قیمت آن خواهیم بود؟

دکتر فریدون فشارکی، کارشناس برجسته بازار نفت و موسس و مدیرعامل موسسه مشاور نفت فکتز گلوبال انرژی در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» به بررسی تأثیر عوامل مختلف بر بازار نفت می‌پردازد.

همچنین فشارکی با نگاهی به اظهارات مقام‌های داخلی درباره تولید و فروش نفت، آنها را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

دیروز جواد اوجی، وزیر نفت ایران اعلام کرد که به سبب تحریم‌ها، ایران نتوانسته حق عضویت در اوپک را بپردازد. او به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا این اتفاق موجب حذف ایران از اوپک خواهد شد؟

سخنگوی دولت اعلام کرده که فروش نفت ایران به نسبت دولت قبل، ۲.۵ برابر شده است، اما آیا ادعای دولت برای افزایش ۲.۵برابری فروش نفت نسبت به دولت روحانی درست است؟

ازسویی فشارکی در این گفت‌وگو اظهارات یک مقام دولتی درباره ساخت پالایشگاه‌های فراسرزمینی با اشاره به ونزوئلا را مورد نقد قرار داده و این ادعا را غیرممکن می‌خواند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار