۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳
بیشترین افت خودرو در ۲۰ روز

با جدی‌تر شدن کاهش قیمت دلار، امروز شاخص قیمت خودروهای داخلی ۰.۴ درصد و شاخص قیمت خودروهای چینی ۰.۲ درصد افت داشتند.

فردای اقتصاد: با افت جدی قیمت دلار طی روز جاری، امروز بازار خودرو هم با کاهش قیمت‌ها مواجه شد. شاخص قیمت خودروهای داخلی ۰.۴ درصد و شاخص قیمت خودروهای چینی ۰.۲ درصد کاهش داشتند. به این ترتیب، شاخص کل قیمت خودروی بورسان (که میانگین دو شاخص فوق است) ۰.۳ درصد افت داشت.

با افزایش خوشبینی‌ها به احیای برجام امروز قیمت دلار ۷۰۰ تومان (۲.۳ درصد) کاهش داشت و وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد. نرخ ارز در یک هفته اخیر نزدیک به ۴ درصد ریزش را تجربه کرده است که انتظار می‌رود به تدریج به بازار خودرو هم سرایت کند. هر چند که به دلیل ابهامات بسیار (سرگردانی در خصوص سرنوشت برجام، واردات خودرو و حتی حذف قرعه‌کشی و عرضه خودرو در بورس کالا) بازار خودرو مدت‌ها در وضعیت رکودی به سر می‌برد و بسیاری از معامله دست نگه داشته بودند.

با این حال، احتمال ریزش قیمت خودرو با جدی‌تر شدن احیای برجام وجود دارد. در نمودار زیر شاخص‌های قیمت خودروی بورسان و نرخ دلار نرمال شده و قابل مقایسه هستند. مشاهده می‌شود که قیمت خودرو که معمولا با چند روز تاخیر به نوسانات ارزی واکنش نشان می‌دهد، هنوز ریزش جدی را تجربه نکرده است.

بیشترین افت خودرو در ۲۰ روز رقم خورد
احتمال کاهش قیمت خودرو با جدی‌تر شدن افت دلار
بیشترین افت خودرو در ۲۰ روز رقم خورد
قیمت انواع خودرو ایرانی و چینی امروز شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

واردات خودرو دو مرحله‌ای خواهد بود

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت امروز در گفت‌وگو با «خانه ملت» اعلام کرد که واردات خودرو به کشور در دو مرحله انجام خواهد شد؛ نخست خودروهای اقتصادی و سپس خودروهای گران‌قیمت‌تر وارد می‌شوند. وی اظهار کرد: «پیش از این تنها خودروهایی وارد کشور می‌شد که افراد متمول می‌توانستند از آن استفاده کنند اما ما با برنامه‌ریزی و بررسی بازار،  خلاهای موجود در این حوزه را احصا کردیم زیرا مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم شود و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود؛ برای تحقق این اهداف در مرحله نخست واردات خودروهایی در دستورکار قرار گرفت که نیازهای مذکور را تامین کند البته خودروهای گران قیمت‌تر نیز وارد می‌شوند اما برای شروع، کار را از جایی آغاز می‌کنیم که به بخشی که بیشترین مسئله را دارد رسیدگی کنیم».

به نظر می‌رسد که منظور از خودروهای اقتصادی و گران‌قیمت خودروهای به ترتیب تا ۱۰ هزار و ۲۰ هزار دلار است. کارشناسان همواره به گذاشتن سقف قیمتی برای خودروهای وارداتی انتقاد کرده‌اند. چراکه حتی اگر واردات در کل منجر به کاهش قیمت خودروها شود، خودروهای خارجی لوکس‌تر افت قیمت کمتری را تجربه خواهند کرد و در هر صورت بخشی از بازار خودرو همچنان ملتهب خواهد ماند.

جلیل رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس پنجشنبه گذشته درباره آیین‌نامه واردات خودرو اطلاع داد: «طبق این آیین‌نامه، خودروهای تا سقف 10 هزار دلار به عنوان خودروی اقتصادی معرفی شده و برای آن 10 درصد تعرفه در نظر گرفته‌اند و بیش از آن تا سقف 20 هزار دلار با تعرفه گذشته وارد خواهد شد». وی در انتقاد به این سیاست افزود: «بهتر بود که دولت و وزارت صمت تعرفه را به صورت پلکانی تعیین می‌کردند».

لازم به ذکر است که علیرغم وعده‌های متعدد وزارت صمت برای آغاز واردات از شهریور، تا کنون آیین‌نامه اجرایی آن منتشر نشده است. منطقی، معاون وزیر صمت ششم مرداد گفته بود «آیین نامه واردات خودرو در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده و منتظر مطرح شدن در هیأت دولت است».

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha