۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
پرداخت این وام آسان می‌شود

به گفته رئیس کل بانک مرکزی تسهیلات پرداختی ۸ ماهه در کل نظام بانکی به حوزه دانش بنیان، ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

فردای اقتصاد: علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در مراسم انعقاد تفاهم همکاری بانک قرض الحسنه مهر ایران با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای تامین مالی و حمایت از هزار شرکت دانش بنیان با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهم ما حمایت از بانک‌های قرض الحسنه و بانکداری خرد است اظهار کرد: بانک‌های قرض الحسنه در شاخص‌ صورت‌های مالی، نقدینگی و ترازنامه وضعیت مطلوب‌تری نسبت به دیگر بانک‌ها دارند. حجم معوقات در این بانک‌ها نزدیک به صفر است و از نظر شاخص‌های سلامت بانکی، ترازنامه و سود و زیان وضعیت مطلوبی دارند.

وی با بیان اینکه دیگر معنا دیگر مردم برای دریافت واک‌های خرد یا افتتاح حساب و امثال آن حضوری فیزیکی در بانک داشته باشند، عنوان کرد: دستورالعمل ارائه خدمات غیرحضوری را به شبکه بانکی ابلاغ کرده‌این تا خدمات مختلف اعم از سفته الکترونیکی و امضای الکترونیکی و افتتاح حساب و دریافت تسهیلات خرد بدون نیاز به مراجعه به شعب به مردم ارائه شود. انتظار می‌رود بانک‌های قرض الحسنه نیز با توجه به مشتریان بسیاری که‌ دارند، در این بخش نیز بهترین عملکرد را داشته باشند چرا که بسترهای لازم برای آن فراهم است.

صالح‌آبادی تاکید کرد: اقدام مهم بعدی، تسهیل پرداخت وام‌های خرد با سهل‌ترین و کمترین وثائق است. نسبت مطالبات غیرجاری بانک‌های غیرالحسنه به شدت پایین بوده که نشان می‌دهد این بانک‌ها ریسک نکول کمی دارند. در این راستا دستورالعملی را به شبکه بانکی ابلاغ کردیم که انواع وثائق در آن‌ معرفی شده است. در این میان انتظار می‌رود اعتبارسنجی نقش پررنگ‌تری نسبت به وثائق داشته باشد. این موضوع به غیر از تسهیل کردن دریافت تسهیلات خرد، افراد به تشویق به خوش‌حسابی برای دریافت رتبه اعتباری بالاتر می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: از این پس در بانک‌های قرض الحسنه امکان رشد ترازنامه تا پنج درصد وجود دارد. این رقم برای سایر بانک‌ها ۱.۵ درصد است. همچنین در یک ماه اخیر مقررات صندوق‌های قرض‌الحسنه تصویب شد. صندوق‌های موجود سامانه‌دهی می‌شوند و صندوق‌های جدید نیز در راستای دستورالعمل جدید راه‌اندازی خواهند شد. نرم افزار شفق نیز در بانک مرکزی رونمایی شد که به صورت رایگان در اختیار صندوق‌های قرض‌الحسنه قرار می‌گیرد و این صندوق‌ها می‌توانند از آن برای انجام عملیات بانکی استفاده کنند و بانک مرکزی نیز بر این فعلیت‌ها نظارت کند. بانک مرکزی به حوزه قرض الحسنه به عنوان حوزه‌ای که به زندگی مردم کمک می‌کند توجه ویژه‌ای دارد.

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: صندوق های پژوهش و فناوری پیش‌تر در بانک مرکزی از مصادیق فعالیت بانکی نبودند و در زمره اموال مازاد اعمال می‌شد اما در حال حاضر ما در بانک مرکزی این امکان را فراهم کردیم تا صندوق‌های پژوهش و فناوری جزو اموال مازاد در نظر گرفته نشوند چرا که تصور بر این است که نظام بانکی باید در حوزه تامین مالی دانش‌بنیان کمک کند.

وی با اشاره به اینکه نظام بانکی توجه خوبی به حوزه دانش‌بنیان‌ها داشته است، خبر داد: مانده تسهیلات پرداختی به دانش‌بنیان‌ها تا انتهای آبان ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه رشد ۹۸.۵ درصد رشد داشته است. همچین میزان تسهیلات پرداختی ۸ ماهه در کل نظام بانکی به حوزه دانش بنیان، ۹۰ همت بود که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۱۲۳ درصدی را ثبت کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار