۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۷
سقوط نفت با وجود شروع تحریم‌های روسیه

در حالی که دوشنبه سقف قیمتی برای نفت روسیه اعمال شد، قیمت نفت برنت برای دومین بار در سال ۲۰۲۲ به زیر ۸۰ دلار سقوط کرد.

فردای اقتصاد: بعد از افت نفت برنت به زیر مرز ۸۰ دلار در روز سه‌شنبه، قیمت‌ها امروز قدری تعدیل شد چراکه امید به افزایش تقاضای چین بعد از لغو بسیاری از محدودیت‌های کرونایی و نگرانی در مورد عرضه روسیه ناشی از معطل شدن نفتکش‌ها در آب‌های ترکیه، ترس از رکود اقتصاد جهانی را فعلا تا حدودی کم‌رنگ کرد.

چین روز چهارشنبه گسترده‌ترین تغییرات را در محدودیت‌های ضدکووید از زمان شروع همه‌گیری اعلام کرد، در حالی که معاون وزیر خارجه روسیه گفت این کشور نگران معطل شدن نفتکش‌ها در تنگه بسفر ترکیه است.

نفت خام برنت امروز توانست به سطوح بیش از ۸۰ دلار هم دست یابد هرچند که در لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۹ به وقت تهران) قیمت‌ها مجددا به کانال ۷۹ دلار بازگشته است. برنت در معاملات روز سه‌شنبه به ۷۷.۷۴ دلار رسید که پایین‌ترین رقم از ۳ ژانویه ۲۰۲۲ است. زیرا بانک‌های بزرگ ایالات متحده در مورد رکود احتمالی در سال آینده هشدار دادند.

افت برنت برای دومین بار در سال ۲۰۲۲ به زیر ۸۰ دلار در حالی رقم می‌خورد که پس از حمله روسیه به اوکراین، قیمت‌ این نفت شاخص به بالاترین سطح در تاریخ یعنی حدود ۱۴۷ دلار در ماه مارس افزایش یافته بود.

نگرانی از رکود و افت تقاضا برای نفت مهمترین عامل قرار دادن بازار نفت در مسیر کاهشی است. جریان کاهشی قیمت‌ها در حالی است که غرب یکی از بزرگترین تحریم‌های نفتی تاریخ را علیه روسیه اعمال کرده است. این هفته اتحادیه اروپا به همراه کشورهای گروه ۷ خرید نفت از روسیه را تحریم کردند و شرکت‌های مالی و بیمه‌ای اتحادیه اروپا را از ارائه خدمات به محموله‌های نفت روسیه منع کردند مگر اینکه این محموله‌ها زیر نرخ ۶۰ دلار معامله شود. با این حال معامله‌گران بر این باورند که این محدودیت‌ها نمی‌تواند چندان تاثیری بر جریان نفت روسیه بگذارد چراکه همین حالا نفت شاخص روسیه با نرخ حدود ۴۸ دلار در آسیا به فروش می‌رسد.

با این حال انتشار خبر گیرکردن حدود ۲۰ نفتکش در تنگه بسفر توسط دولت ترکیه به بهانه چک کردن بیمه‌نامه آنها موجب نگرانی از وقوع اختلال در جریان عرضه جهانی نفت در پی تحریم نفت روسیه و مانع از تداوم افت قیمت‌ها در بازار نفت شد.

تردید نفت برای صعود در حالی است که بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا حجم انبارهای تجاری این کشور در هفته گذشته بیش از ۵ میلیون بشکه کاهش یافته است، این رقم می‌تواند سیگنال بهبود تقاضا را به همراه داشته باشد. با این حال نگرانی ظاهرا قدرت بیشتری نسبت به نگرانی از افت عرضه روسیه یا آمار کاهش ذخایر تجاری آمریکا دارد. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار