۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
محرمانه/ بولتن‌نویس فارس کیست؟

عباس توانگر از سوی رسانه‌های اصولگرا، از جمله افراد ارشد این رسانه‌ها توصیف شده بود؛ البته سال‌های قبل و پیش از این ماجراها! او فعالیت رسانه‌ای خود را از دهه ۶۰ و با حضور در روزنامه محافظه‌کار «رسالت» آغاز کرد و ازجمله نخستین نسل روزنامه‌نگاران این روزنامه اصولگرای سنتی است.

روزنامه اعتماد نوشت: عباس درویش توانگر؛ فردی که نام او در این مدت زیاد شنیده شده است. از مدیران ارشد و به روایت‌های خبرهای به‌جا مانده در فضای اینترنت، قائم‌مقام خبرگزاری فارس است. خبرگزاری‌ای که سال‌هاست درباره آن «نزدیک به برخی نهادها» هم پس از قید منبع خبر، می‌آید.

نام توانگر با هک شدن خبرگزاری فارس از سوی گروه هکری «بلک‌ریوارد» و انتشار اطلاعات هک‌شده بر سر زبان‌ها افتاد. در جریان انتشار اطلاعات هک‌شده، نام او به عنوان نویسنده بولتن‌هایی برای سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران ذکر شده است.

«فارس» در بیانیه‌ای وجود این بولتن‌ها را تایید کرد و گفت که «جزوه مربوط به رصد شنیده‌های محافل رسانه‌ای، شایعات فضای مجازی و ادعاهای رسانه‌های بیگانه که امکان صحت‌سنجی آن برای خبرنگاران فارس میسر نبود، جهت بهره‌برداری رسانه‌ای و خنثی‌سازی شایعات آرشیو شده یا برای آگاهی برخی مسوولان و موثرین ارسال می‌شد.».

اما موضوع مهم‌تر این است که عباس توانگر کیست؟ او برادر بزرگ‌تر مجتبی توانگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی است. عباس توانگر از سوی رسانه‌های اصولگرا، از جمله افراد ارشد این رسانه‌ها توصیف شده بود؛ البته سال‌های قبل و پیش از این ماجراها! او فعالیت رسانه‌ای خود را از دهه ۶۰ و با حضور در روزنامه محافظه‌کار «رسالت» آغاز کرد و ازجمله نخستین نسل روزنامه‌نگاران این روزنامه اصولگرای سنتی است.

او همچنین سابقه حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی ۸ ساله را دارد و جانباز هم هست. عباس توانگر پس از روزنامه رسالت بین خبرگزاری‌های فارس و تسنیم در رفت و آمد بود. با راه‌اندازی خبرگزاری فارس در سال‌های پایانی دهه ۷۰ خورشیدی به این خبرگزاری نقل مکان کرد. پس از فارس، از ابتدای تشکیل خبرگزاری تسنیم حداقل تا سال ۱۳۹۶ قائم‌مقام خبرگزاری تسنیم بود. درباره خبرگزاری تسنیم هم مانند فارس، از «نزدیک به برخی نهادها» یاد می‌شود. او سال ۱۳۹۱، با شکایت دولت محمود احمدی‌نژاد، پس از احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه پس از چند ساعت بازجویی و بازداشت، عصر همان روز آزاد و به محل کار خود در خبرگزاری تسنیم بازگشته بود.

او پس از تسنیم، بار دیگر به فارس بازگشت و در آنجا ماندگار شد. توانگر در کنار فعالیت رسانه‌ای، فعالیت‌های سیاسی هم دارد. او از اعضای قدیمی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، یک تشکل سیاسی محافظه‌کار در ایران است. توانگر سال ۱۴۰۰ در جریان انتخابات شورای مرکزی جمعیت ایثارگران، عضو این شورا شد.

این چهره محافظه‌کار چنان بین سرشناسان این جریان، شناخته شده و قابل احترام است/بود که بسیاری از آن‌ها در مراسم ختم مادر مرحوم توانگر در سال ۱۳۹۶ -و در شرایطی که قائم‌مقام خبرگزاری تسنیم بود- حاضر شدند؛ چهره‌هایی مانند احمد توکلی، حسین صفار هرندی، سردار مقدم‌فر، عباس سلیمی نمین و...

او سال ۱۳۹۲ و در قامت قائم‌مقام تسنیم، پس از آنکه روزنامه‌های اصلاح طلب خاطره‌ای از هاشمی‌رفسنجانی از امام خمینی درباره ارتباط با امریکا منتشر کردند، گفته بود: «جای تعجب است که روزنامه‌های اصلاح‌طلب که دایم ادعای چندصدایی بودن دارند، چطور به خود اجازه می‌دهند که دست به انتخاب گزینشی مطالب مربوط به ایشان بزنند. به نظر من این روزنامه‌ها بیشتر از اینکه بخواهند به دستگاه قضایی پاسخ دهند، باید در افکار عمومی پاسخگوی نوع عملکرد خود باشند.» او تاکید کرده بود که «در مواردی که موضوعات مطبوعاتی به مسائل امنیتی وارد می‌شود باید برخورد قضایی با نشریه‌ای که خلاف تامین امنیت حرکت می‌کند، انجام شود؛ والا در سایر موارد برخورد قضایی چندان جایز نیست و می‌توان با تذکر و جریمه ازسوی هیات نظارت بر مطبوعات با چنین موضوعاتی برخورد شود.»

توانگر سال ۱۳۹۲ در جریان افتتاح دفتر تسنیم در بیرجند، این خبرگزاری را «کانونی برای تربیت نیروی انسانی موردنیاز جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی به منظور مقابله با قتل عام فرهنگی غرب» خوانده بود.

سال ۱۳۹۰ که سعید ذاکری یکی از روزنامه‌نگاران هفته‌نامه ۹ دی بازداشت شده بود، در حالی که ۴ روز از بازداشت او می‌گذشت، جمعی از خبرنگاران اصولگرا ازجمله عباس توانگر در نامه‌ای به آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه وقت، خواستار آزادی او شدند.

اما حالا نه تن‌ها کسی از این جریان برای او نامه نمی‌نویسد و او را گردن نمی‌گیرند؛ بلکه صدا و سیما علیه او نیز گزارش تهیه و پخش می‌کند و او را تنها یک خبرنگار جا می‌زند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها