۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
چالش‌های بودجه ۱۴۰۲ برای بورس

سید علی سید خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه در شمارش معکوس شنبه به بررسی عوامل روندساز بورس پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس تهران در هفته گذشته نمایشی از تشدید واگرایی بین شاخص کل و هم‌وزن بود به طوری که نماگر اصلی بازار با کاهش یک درصدی همراه شد اما شاخص هم‌وزن توانست یک درصد بر ارتفاع خود بیفزاید. از نکات مثبت بورس روز چهارشنبه می‌توان به افزایش دوباره ارزش معاملات به بالای کانال ۴هزار میلیارد تومان اشاره کرد که البته با خروج ۱۲۳ میلیارد تومانی سرمایه کدهای حقیقی همراه بود.
سید علی سید خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه در شمارش معکوس شنبه به بررسی عوامل روندساز بورس پرداخت. در ابتدای گفتگو وی به اتفاقات اخیر صنعت خودرو و ورود محصولات به بورس کالا اشاره کرد و اعتقاد داشت که طی سالیان گذشته همواره شاهد فاصله معناداری بین قیمت خودرو درب کارخانه و بازار آزاد بوده‌ایم که رانت بسیار زیادی را برای دلالان ایجاد می‌کرد و اکنون حتی اگر به نظر عده‌ای این کار اشتباه باشد، بهتر است این رانت از طریق بورس کالا برای خودروسازان ایجاد شود. اینکه نرخ پایه خودروها در بورس کالا افزایش یافته است، دلایل مهم دیگری همچون افزایش نرخ ارز دارد و بورس کالا به عنوان یک بازار نمی‌تواند نقشی در آن داشته باشد. او در ادامه به بررسی وضعیت بودجه ۱۴۰۲ و مشکلات آن برای بازار سرمایه پرداخت و خاطرنشان کرد که هر ساله در فصل بودجه، بازار سهام با چالش‌هایی جدی مواجه می‌شود که حامل خبرهای مثبتی هم نیست.

وی افزود: اتفاقات اخیر بودجه ۱۴۰۲ همچون موکول شدن آن به فروردین، دو مرحله‌ای شدن انتشار آن و... تنها به ابهامات و نگرانی‌های مربوط به آن می‌افزاید و طبیعی به نظر می‌رسد که بورس تهران واکنشی منفی به آن نشان می‌دهد. خسروشاهی در بخش دیگری از این گفتگو به واکاوی دلیل عدم همراهی بورس با صعود دلار پرداخت و عنوان کرد که باتوجه به ابهاماتی که سرراه بازار سرمایه وجود دارد، سقف‌شکنی‌های اخیر دلار و نوسان آن در سطوح بالا، تنها منجر به عدم ریزش بورس می‌شود اما نمی‌تواند آن را به سمت مسیر صعودی هدایت کند مگر اینکه طی ماه‌های اخیر شاهد صعود قابل توجه دلار نیمایی و کاهش فاصله آن با بازار آزاد باشیم اما در غیر اینصورت نمی‌توان از این منظر چشم‌انداز مناسبی را برای بازار سهام متصور بود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در این گفتگو، به متغیرهای متعددی همچون افزایش نرخ اوراق، قطعی گاز پتروشیمی‌ها، پیشنهاد تعطیلی چهار ماه پتروشیمی‌ها در سال و... اشاره کرد و بررسی کاملی را در جوانب مختلف بورس تهران انجام داد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار