۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
خرج یارانه‌ها بیشتر از دخل دولت

پیش‌بینی‌نشدن ۷۰ همت از مخارج یارانه نقدی جدید باعث می‌شود کسری بودجه هدفمندسازی یارانه‌ها نهایتاً به ۱۷۵ همت کسری افزایش یابد.

فردای اقتصاد: سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها عملاً بودجه جدای خود را دارد که منابع نفتی مشخصی برای آن قرار داده می‌شود؛ در حالی که عمده درآمد نفتی بودجه دولت را صادرات نفت خام تشکیل می‌دهد، بودجه هدفمندسازی یارانه‌ها را فروش داخلی و صادرات فراورده‌های نفتی (مثل بنزین) و فروش داخلی گاز تشکیل می‌دهد. در سال‌های اخیر بودجه این بخش در قالب تبصره ۱۴ داخل قانون بودجه قرار گرفته است اما جزو جمع بودجه عمومی حساب نمی‌شود.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده نهایتاً ۵۳۱ همت (هزار میلیاردتومان) منابع برای هدفمندسازی یارانه‌ها تا آخر سال محقق خواهد شد. اما از طرف دیگر، اولاً ۶۳۶ همت هزینه در بودجه در نظر گرفته شده بوده است که ۱۰۵ همت کسری را در این بخش نشان می‌دهد؛ ثانیاً پرداخت یارانه‌های نقدی که جایگزین ارز ترجیحی شدند، در مجموع ۷۰ همت مخارج بیشتر ایجاد کرده است. در نتیجه ۱۸۵ همت کسری بودجه در تبصره ۱۴ یا همان هدفمندسازی یارانه‌ها وجود خواهد شد که به رقم ۲۰۰ همت کسری بودجه که رئیس سازمان برنامه و بودجه چندی پیش در مجلس ذکر کرد، نزدیک است. البته باید توجه داشت ادامه پرداخت ارز ترجیحی هم با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی قطعاً مقداری فراتر از مقدار پیش‌بینی‌شده بودجه می‌داشت و می‌توانست حتی بیش از ۷۰ همت کسری را افزایش دهد.

تحلیل کامل بودجه را در راز جدایی بودجه از واقعیت بخوانید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    خرج یارانه ها که از جیب ملت درامد می شود که می گویید از دخل دولت است

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار