۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
آشتی حقیقی‌ها با بورس

بورس تهران امروز با ثبت بیشترین میزان رشد روزانه و خالص خرید حقیقی از ۱۶ آبان‌ماه، مجددا به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد بازگشت.

فردای اقتصاد: بورس تهران امروز توانست معاملات سبزرنگی را رقم بزند که با برگشت دوباره شاخص کل بورس به بالای ابر کانال ۱.۴ میلیون واحدی همراه بود. شاخص کل بورس با ثبت بازدهی مثبت ۱.۴۴ درصدی به ارتفاع ۱.۴۰۹ میلیونی رسید و شاخص هم‌وزن نیز با ثبت عملکردی مشابه، توانست رشد ۱.۴۹ درصدی را رقم بزند.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد قابل توجهی داشت و در کانال ۴ هزار میلیاردی قرار گرفت و عدد ۴۵۶۱ میلیارد تومانی در نهایت ثبت شد. در بین صنایع خودرو و قطعات، سرمایه‌گذاری‌ها و بانک و در بین نمادها «پالایش»، «خبهمن» و «دارایکم» بیشترین ارزش معاملات را داشتند  امروز خروج پول اشخاص حقیقی از بازار متوقف شد و حدود ۲۲۲ میلیارد تومان ورود پول به بازار اتفاق افتاد که بیشترین مقدار ورود پول از ۱۶ آبان ماه امسال است. این ورود پول در کنار بهبود نسبی ارزش معاملات، مهر تاییدی بر تغییر روند بورس و خروج آن از روند رکودی است که ادامه‌دار شدن آن می‌تواند روزنه‌های امید را در چشم‌انداز آتی بورس ایجاد کند.

بازارهای جهانی نیز امروز با شروع هفته میلادی جدید، کار خود را آغاز کردند اما اغلب کامودیتی‌ها با کاهش قیمت مواجه شدند. نفت در میانه کانال ۷۶ دلار قرار دارد، طلا با کاهش ۱۰ دلاری به ۱۷۹۰ دلار رسیده است و مس نیز حوالی ۸۴۴۵ دلار قیمت می‌خورد.

سیگنال مثبت نیما به بورس

در حالی که دلار در بازار آزاد به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد و شاهد سقف‌شکنی‌های پی در پی در آن هستیم، این روزها سیگنال مثبتی از سمت سامانه نیما برای بازار سهام ارسال می‌شود و در کنار قرار گرفتن دلار آزاد در میانه کانال ۳۷ هزار تومان، دلار نیمایی نیز با شکستن مقاومت ۲۸ هزار تومانی، کانال ۲۹ هزار تومان را نشانه گرفته است. نرخ دلار سامانه نیما در یک هفته گذشته جهش ۳ درصدی را تجربه کرده است اما همچنان اختلاف این دو نرخ قابل توجه و حدود ۳۱ درصد است؛ این در حالی است که فاصله دلار فردوسی و نیما در اوایل آذر به ۲۶ درصد نیز رسیده بود. بنابراین به نظر می‌رسد با وجود بهبود نسبی در نرخ دلار نیما که منجر به واکنش مثبت از سمت سهام دلار محور بازار شده، همچنان فضای عدم اطمینان و ابهام درباره آینده این متغیر وجود داشته باشد.

نگاه مثبت برخی صنایع به خودرویی‌ها

صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع مورد توجه و پرخبر بورس تهران در دادوستدهای امروز با وجود سهم ۴درصدی از ارزش کل بازار، بیش از ۱۵ درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. صنعتی که این روزها دست‌خوش اخبار و تحولات مثبتی است. خودروسازان در سال‌های اخیر به دلیل قیمت‌گذاری دستوری به شدت تحت فشار قرار گرفته و زیان‌های انباشته قابل توجهی را ثبت کردند؛ بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو را به عنوان لیدر سنتی بازار سهام در نظر گرفته و اعتقاد دارند بهبود وضعیت این گروه می‌تواند به تغییر روند کلیت بورس منجر شود. عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا و زمرمه‌های واگذاری سهام تودلی خودروسازان سیگنال مهمی برای اقبال سهامداران به این گروه ارسال کرد و از طرف دیگر این تحولات صنعت خودرو، تاثیر مثبتی بر سایر گروه‌ها به ویژه فراکاب‌ها و بانکی‌ها داشته و این صنایع نیز امروز به دلیل عرضه محصولات و واگذاری‌های پیش رو، معاملات پررونقی را تجربه کردند.

مسیر پرچالش بورس تهران

هرچند که بازار سرمایه امروز تقریبا یک دست سبزرنگ دنبال شد اما در صورتی که از تحولات گروه خودرویی چشم‌پوشی کنیم، همچنان سایه ابهامات زیادی بر بورس تهران سنگینی می‌کند که یکی از موارد آن نزدیک شدن به فصل سرما و معاملات کم‌رمق بورس تهران به صورت تاریخی در فصل زمستان به دلیل قطعی‌های دوره‌ای گاز صنایع است که تولید و فروش شرکت‌ها را در این مدت با چالش جدی مواجه می‌کند. اگرچه تا قبل از شروع فصل سرما بسیاری از مسئولان وعده عدم قطعی گاز را می‌دادند اما طبق خبرهای تایید نشده‌ای گویا قطعی گاز برخی پتروشیمی‌ها شروع شده و خطوط تولید چند پتروشیمی حاضر در عسلویه متوقف شده است.

در کنار موضوع قطع گاز صنایع می‌توان به باقی ماندن ابهامات چند ماه اخیر نیز اشاره کرد که تاثیر مستقیمی بر روند بورس تهران خواهند داشت. از مسائل سیاسی و مذاکرات هسته‌ای که اکنون کاملا به حاشیه رفته تا بحث لایحه بودجه ۱۴۰۲ که در حال حاضر از انتشار در اوایل آذر به اوایل فروردین سال آینده موکول شده و بررسی آن به صورت دو مرحله‌ای خواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha