۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
پیش‌ بینی بورس فردا ۲۳ آذر ۱۴۰۱

بازار سهام روز سه‌شنبه طوفانی ظاهر شد و شاهد ثبت رکوردشکنی‌های جدیدی در متغیرهای مهم بودیم. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز یکی از بهترین عملکردهای چند وقت اخیر خود را به ثبت رساند و توانست در روزهای اوج‌گیری بازارها، رنگ یکدست سبزی را به سهامداران خود ارائه دهد. شاخص کل بورس در روز جاری توانست بازدهی مثبت ۳.۲ درصدی را به ثبت برساند و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز که به عنوان نماینده کوچکترهای بازار شناخته می‌شود، ۲.۳۲ درصد افزایش را تجربه کرد که نشان از بهبود وضعیت بخش بزرگتر بازار دارد. یکی از مهم‌ترین نکات بازار امروز صعود ارزش معاملات به بالای کانال ۶ هزار میلیارد تومانی بود که در کنار ورود پول ۴۶۸ میلیارد تومانی رخ داد و سیگنال بسیار مهمی از احتمال بالای تداوم روند صعودی را مخابره کرد.

از اواخر هفته گذشته به دلیل وجود شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور، بازارها رالی صعودی جدیدی را شروع کردند که به نظر می‌رسد امروز قرعه به نام بورس تهران افتاد و بازار سهام توانست بیش از ۳ درصد رشد را تجربه کند. اتفاقی که این روزها در حال رخ دادن است، شباهت زیادی به اوایل آبان ماه دارد که در آن زمان بورس تهران توانست بازدهی مناسبی را در کوتاه مدت به ثبت برساند. حال سوال این است که آیا این اتفاق دوباره تکرار خواهد شد؟ با بررسی عوامل تاثیرگذار در روندهای روزانه، به پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت؟

جولان دلار در کانال ۳۸ هزاری

روز گذشته دلار در بازار آزاد پس از سقف‌شکنی اخیر خود، وارد کانال ۳۸ هزار تومانی شد تا رکورد جدیدی از خود به جای بگذارد. همین موضوع باعث شد که بار دیگر تب انتظارات تورمی داغ شود و بازار سهام نیز با یک تاخیر زمانی چند روزه به روند افزایشی قیمت دلار واکنش دهد. روند قیمت دلار فردوسی امروز نیز تا به اینجای کار افزایشی بوده است و هم‌اکنون حوالی ۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان می‌کند تا هنوز نشانی از توقف یا کاهش نداشته باشد.

با وجود رشد بی‌وقفه قیمت دلار در بازار آزاد، نرخ نیمایی از اهمیت بسیار بالاتری برای بورس تهران برخوردار است. دلار نیمایی در حال حاضر به صورت رسمی در میانه کانال ۲۸ هزار تومانی قرار دارد اما خبرهای تایید نشده‌ای از رقابت آن تا ۳۰ هزار تومان نیز خبر می‌دهند که می‌تواند اتفاق بسیار مهمی برای بازار سهام باشد. با این وجود اما همچنان فاصله نزدیک به ۳۰ درصدی نرخ نیما و فردوسی یکی از مهم‌ترین چالش‌های حال حاضر بورس تهران به شمار می‌رود که آینده مبهمی دارد و مشخص نیست که آیا دولت قصد تداوم این سیاست را دارد یا خیر. با این وجود به نظر می‌رسد که در صورت عدم کاهش قیمت چشمگیر در معاملات روز جاری بازار ارز، بورس فردا نیز روند رو به رشدی را ادامه خواهد داد.

نوبت به بزرگان بورس رسید؟

افزایش نرخ دلار همواره برای سهام دلارمحور بورس تهران فرصت مناسبی برای صعود بوده است. طی ماه‌های گذشته اغلب به دلایل مختلفی از جمله ریزش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، نگرانی بابت بودجه ۱۴۰۲ و...، گروه‌های بزرگ بازار عملکرد ضعیف‌تری نسبت به کوچک‌ها داشتند اما اکنون به نظر می‌رسد که فرصتی طلایی برای نمادهای بزرگ بازار برای جبران این جاماندگی به دست آمده باشد.

نگاهی به روند گروه و سهام مختلف در بازار امروز، به خوبی نشان می‌دهد که تقاضا به میزان خوبی در گروه‌های بزرگ در جریان بود و نمادهای شاخص‌ساز توانستند حتی تا صف خرید نیز افزایش یابند. افزایش بیشتر شاخص کل نسبت به شاخص هم‌وزن نیز تاییدی بر این موضوع است. در بورس امروز، گروه‌های ریالی همچون خودرویی‌ها و بانکی‌ها، برخلاف دلاری‌ها، از تقاضای کمتری برخوردار بودند و از اواسط معاملات شاهد افزایش عرضه در آن‌ها بودیم که البته قدرت بالایی نداشت. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود که فردا نیز شاهد معاملات مشابهی با بازار امروز باشیم و بار دیگر شاخص کل بتواند صعود بیشتری را به ثبت برساند.

عبور بورس از مقاومت ۱.۴۲ میلیونی

محدوده ۱.۴۲ میلیون واحدی طی روزهای اخیر برای بورس تهران به مقاومت مهمی تبدیل شده بود که امروز بالاخره توانست از سد آن عبور کند. همانطور که در تصویر نمودار تکنیکالی پیداست، پس از شکست مقاومت ۱.۴۲ میلیون واحدی، اکنون هدف‌های بعدی بورس را می‌توان اعداد ۱.۴۷ و ۱.۴۹ میلیون واحدی معرفی کرد که دستیابی به آن در روزهای آینده دور از ذهن نیست. نکته‌ای که اما باید به آن توجه کرد، رسیدن اندیکاتور RSI به مرز ۷۰ است که خود به عنوان مقاومت مهمی شناخته می‌شود. با تمام این تفاسیر اما اکنون مهم‌ترین محرک بازار، رشد نرخ دلار است که در صورت تداوم یا ثبات در نرخ‌های کنونی، مسیر صعودی را همچنان ادامه دهد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۳ آذر ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار