۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
عوامل رشد اقتصادی ایران در پنج دوره متفاوت

رشد اقتصادی ایران در شصت سال گذشته ۵ مرحله متفاوت را پشت سر گذاشته که هر مرحله را شرایط متفاوتی شکل داده است.

فردای اقتصاد: رشد اقتصادی ایران در شصت سال گذشته ۵ مرحله متفاوت را پشت سر گذاشته است. دهه طلایی ۴۰ به عنوان اولین فاز، رشد متوسط سالانه دورقمی برای ایران به ارمغان آورد. فاز بعد از ابتدای دهه پنجاه تا آستانه انقلاب را شامل می‌شود که رشد اقتصادی متوسط ۶.۲ درصدی حاکم بوده است. رشد اقتصادی در سال‌های اولیه پس از انقلاب که با جنگ هم همراه بوده، در محدوده منفی قرار داشته است.

از ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۶ اقتصاد ایران مقداری احیا می‌شود و به رشد اقتصادی متوسط سالانه حدوداً ۵ درصدی می‌رسد. پس از افزایش شدید درآمدهای نفتی دولت در اواخر دهه هشتاد، فاز جدیدی در اقتصاد ایران آغاز شد که رشد اقتصادی سالانه را به طور متوسط از ۲ درصد هم کمتر کرد. فازی که در ادامه در دهه گمشده ۹۰ هم ادامه یافت و تبدیل به کم‌رشدترین مرحله اقتصاد ایران پس از دوران جنگ شد.

اما چه شرایطی هر کدام از این فازها را شکل داد؟ آیا عوامل ایجادکننده رشد دورقمی دهه چهل می‌توانست باز هم چنین رشدهای بالایی بسازد؟ چه شرایطی باعث شد این رشد ادامه پیدا نکند؟ درآمد نفتی با چه سازوکارهایی رشد اقتصادی ایران را به ویژه در ۱۵ سال اخیر تخریب کرده است؟ در این ویدئو بخشی از این عوامل را بررسی کرده‌ایم.

ویدئوی کامل قسمت اول برنامه «حکمرانی خوب» را با عنوان نقش تعامل با خارج در خیز اقتصادی مشاهده کنید. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار