۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
کاهش سرعت تورم در آمریکا

کوچکترین افزایش ماهانه تورم آمریکا در ۱۵ ماه اخیر با ثبت رشد ۰.۲ درصدی شاخص بهای مصرف کننده هسته در ماه نوامبر رقم خورد.

فردای اقتصاد: هسته تورم مصرف‌کننده آمریکا (Core CPI) کوچکترین افزایش ماهانه در بیش از یک سال گذشته (۱۵ ماه اخیر) را ثبت کرد. در میان ضربه مضاعف تورم مداوم و افزایش نرخ‌های بهره، اعتماد مصرف‌کننده در ایالات متحده در نوامبر به پایین‌ترین حد در چهار ماه گذشته رسید. بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال‌رزرو) تاکنون شش گام برای مقابله با اژدهای تورم برداشته و در این مدت نرخ بهره سیاستی را از ۰.۲۵ درصد به ۴ درصد رسانده  که در چهار مرحله اخیر، میزان افزایش ۰.۷۵ درصد بود. حالا فعالان بازارها و اقتصاددانان انتظار دارند که در جلسه فردای فدرال‌رزرو، از سرعت این روند افزایشی کاسته شده و سیاستگذاران به یک افزایش ۰.۵ درصدی بسنده کنند.

وزارت کار روز سه‌شنبه گزارش داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده که سبد وسیعی از کالاها و خدمات را در خود جای داده است، نسبت به ماه قبل فقط ۰.۱ درصد افزایش یافته و نسبت به سال گذشته ۷.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بدون احتساب قیمت‌های نوسانی مواد غذایی و انرژی، رشد شاخص بهای مصرف کننده موسوم به تورم هسته،  ۰.۲ درصد در ماه و ۶ درصد به صورت سالانه افزایش یافت، در حالی که برآوردهای مربوط به آن ۰.۳درصد و ۶.۱ درصد بود. اقتصاددانان تورم مصرف‌کننده هسته را به عنوان شاخص بهتری برای تورم نسبت به معیار اصلی می‌بینند. داده‌هایی که نشان می‌دهد احتمالا روزهای بد تورمی آمریکا پشت سر گذاشته شده و کاهش پیش‌بینی شده در سرعت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را تایید می‌کند. در این میان تورم مصرف‌کننده کلی نسبت به ماه قبل ۰.۱ درصد افزایش یافت و ۷.۱ درصد نسبت به سال قبل رشد کرد؛ زیرا قیمت‌های انرژی پایین‌تر به جبران افزایش هزینه‌های مواد غذایی کمک کرد.

کاهش سرعت تورم در ایالات متحده

بررسی‌ها نشان می‌دهد به استثنای بخش مسکن (که کاهش واقعی اجاره و قیمت خانه را به تاخیر انداخته است)، همه اجزای اصلی CPI در ماه نوامبر نسبت به اکتبر افزایش درصد کمتری را در سال نشان دادند. قیمت کالاهای هسته در ماه نوامبر برای دومین ماه کاهش یافت و ۰.۵ درصد کاهش یافت. قیمت خودروهای دست دوم برای پنجمین ماه کاهش یافت، در حالی که هزینه‌های مربوط به پوشاک افزایش یافت. قیمت انرژی ۱.۶ درصد کاهش یافت که منعکس کننده کاهش قیمت بنزین، برق و آب و برق است. قیمت مواد غذایی ۰.۵ درصد افزایش یافت. هزینه‌های مرتبط با سرپناه - که بزرگترین مؤلفه خدمات است و حدود یک سوم شاخص کل CPI را تشکیل می‌دهد - در ماه گذشته ۰.۶ درصد افزایش یافت.

با انتشار این آمار معاملات آتی سهام ایالات متحده افزایش یافت و بازده خزانه‌داری روندی کاهشی را طی کرد.

اقتصاددانان به طور کلی انتظار دارند که رشد سالانه قیمت‌ها در سال آینده به میزان قابل توجهی کاهش یابد، اما مشخص نیست که مسیر بازگشت به هدف بانک مرکزی چقدر پر از دست‌انداز یا دردناک باشد. فدرال رزرو روز چهارشنبه جلسه سیاستی دو روزه خود را به پایان می‌رساند و انتظار می‌رود افزایش نیم واحد درصدی نرخ بهره را اعلام کند. در حالی که این افزایش کمتر از چهار جلسه گذشته خواهد بود، اما نرخ‌ها را در بالاترین سطح از سال ۲۰۰۷ قرار می‌دهد.

کاهش سرعت تورم در ایالات متحده

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار