۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
سکته درآمد نفتی پوتین با ارزان‌فروشی

تخفیف‌های کم‌سابقه روسیه در فروش نفت گرید اورال، درآمدهای نفتی این کشور در ماه نوامبر را ۷۰۰ میلیون دلار کاهش داده است.

فردای اقتصاد: از ابتدای حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌ها علیه این کشور این بحث مطرح بود که تحریم‌ها نتوانسته بر میزان صادرات و درآمدهای نفتی این کشور اثرگذار باشد. حالا اما آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود از بازار نفت اعلام کرده که میزان درآمدهای این کشور در ماه نوامبر افت ۷۰۰ میلیون دلاری داشته است آن هم نه به دلیل کاهش صادرات. در واقع در شرایطی که عرضه این کشور به بازارهای جهانی افزایشی بوده اعمال تخفیف‌های چشم‌گیر در قیمت نفت و محصولات نفتی، درآمدهای نفتی این کشور را کاهش داده است.

افت قیمت نفت با وجود تحریم‌ها

آنطور که آژانس بین‌المللی انرژی اعلام می‌کند اقتصاد کلان ضعیف و عرضه فراوان قیمت‌های نفت خام را حدود ۱۵ دلار در هر بشکه در ماه نوامبر کاهش داده است. این فروش با وجود کاهش تولید اوپک پلاس، تحریم اتحادیه اروپا بر نفت خام روسیه و کاهش محدودیت‌های کووید چین که می‌تواند راه را برای بهبود سریع‌تر تقاضا در دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان هموار کند، رخ داده است.

امروز تحت تاثیر گزارش آژانس از احتمال کاهش عرضه نفت روسیه در سال ۲۰۲۳ و همچنین کاهش آمار تورم آمریکا که چشم‌انداز اقتصادی این کشور را کمی بهبود داده افزایش یافت. از این رو برنت با رشد قیمت به بیش از ۸۰ دلار رسید و نفت‌خام آمریکا هم تا بیش از ۷۶ دلار بر بشکه رشد کرد.

تایید ارزان‌فروشی روس‌ها

آژانس گزارش‌هایی که اخیرا برخی منابع چون آرگوس مدیا درباره ارزان شدن نفت روسیه منتشر کرده بودند، تایید کرد. بر اساس این گزارش، قیمت نفت روسیه در نوامبر با کاهش شدیدتری روبرو شده است. نفت گرید اورال در شمال غربی اروپا تا اوایل دسامبر تقریباً ۳۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت و به ۴۳ دلار در هر بشکه رسید که بسیار پایین‌تر از سقف قیمتی ۶۰ دلار در هر بشکه‌ای است که G۷، استرالیا و اتحادیه اروپا روی قیمت صادراتی نفت روسیه وضع کرده‌اند.

هدف سقف قیمت تسهیل تجارت با مسکو از طریق اجازه دادن به خریداران برای استفاده از خدمات دریایی اتحادیه اروپا است مشروط بر اینکه محموله‌های نفت را در سطحی کمتر از ۶۰ دلار خریداری کرده باشند. با این حال روسیه اعلام کرده  است که ترجیح می‌دهد تولید خود کاهش دهد تا آن را به کشورهایی که سقف قیمتی را رعایت می‌کنند، بفروشد.

تحت همین افت قیمت‌ها آژانس اعلام کرد که با وجود رشد صادرات نفت این کشور درآمدهای نفتی مسکو با ۷۰۰ میلیون دلار کاهش به ۱۵.۸ میلیارد دلار در ماه نوامبر رسید.

تحریم‌ها صادرات نفت روسیه را کاهش خواهند داد

آژانس در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد: در حال حاضر، نفت روسیه به جریان عرضه خود ادامه می‌دهد. در ماه نوامبر، کل صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی این کشور ۲۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۸.۱ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۲ بود. با وجود کاهش صادرات روزانه ۴۳۰ هزار بشکه‌ای به اروپا، بارگیری نفت‌خام روسیه در این ماه بدون تغییر بود و کمی بیش از ۵ میلیون بشکه در روز بود. در مقابل، جریان فرآورده‌های نفتی (به ویژه گازوئیل) از جمله به اروپا افزایش یافت. تولید نفت روسیه ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲/۱۱ بشکه در روز رسید که فقط ۲۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح قبل از حمله به اوکراین بود.

سازمان نظارت بر انرژی مستقر در پاریس در نهایت اعلام کرد که سقف قیمتی تولید نفت روسیه را ۱.۴ میلیون بشکه در روز در سال آینده کاهش خواهد داد، موضوعی که می‌تواند به رشد بهای نفت در سال ۲۰۲۳ منجر شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار