۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
 کدام سهام در صعود تورمی بورس سودده شدند؟

علی یوسفیان، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان شنبه به بررسی شرایط معاملاتی بورس امروز و فرصت‌های سرمایه‌گذاری این بازار نسبت به سایر بازارها پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس تهران اولین روز کاری هفته را متعادل و منفی آغاز کرد و شاهد واگرایی منفی بین دو نماگر اصلی بازار بودیم. شاخص کل با افت ۲۸۴۱ واحدی (معادل ۰.۱۹ درصد)، ارتفاع یک میلیون و ۴۷۲ هزار واحدی را در پایان معاملات دیروز ثبت کرد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است امروز شرایط بهتری داشت و با رشد ۰.۶۳ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام نیز دیروز مجددا در کانال ۴ هزار میلیاردی تومانی قرار داشت و عدد ۴۴۰۵ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو و قطعات، فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری‌ها و در بین نمادها «خگستر»، «دارایکم» و «فرابورس» بیشترین ارزش معاملات را داشتند. در روز شنبه شاهد ورود پول اشخاص حقیقی به بازار بودیم و حدود ۵۴ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد.
در برنامه زنگ پایان شنبه همراه با علی یوسفیان، کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط معاملاتی بورس امروز و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بورس تهران نسبت به سایر بازارها پرداختیم. وی در رابطه با واگرایی میان شاخص کل و هم‌وزن اعتقاد داشت: در صعودهای تورمی بازار سهام، شاخص کل هم‌وزن به دلیل نقش پررنگ سهام ریالی در این نماگر می‌تواند صعود بیشتری را تجربه کنند. سهام کوچکتر بسیار پرنوسان و پرریسک بوده و در شرایط مثبت و منفی تالار شیشه‌های رشد و ریزش‌های شدیدتری را نسبت به نمادهای بزرگ خواهند داشت؛ این روزها شاهد شکل‌گیری موج تورمی جدید با افزایش نرخ دلار هستیم که به نظر می‌رسد بازار سهام نیز این موضوع را دنبال می‌کند و در همین راستا رونق سهام کوچکتر زودتر آغاز شده و سود بیشتری را نصیب سهامداران خود کنند.
این کارشناس در با سرنوشت بورس و نرخ دلار در سامانه نیما گفت: هنوز تاثیر افزایش نرخ دلار در بورس تهران منعکس نشده است اما به نظر می‌رسد با یک وقفه‌ زمانی و با مشاهده تاثیر دلار در صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی می‌توان رشدهای خوبی را برای بازار سرمایه متصور شد. 
یوسفیان در رابطه با ریسک افزایش نرخ بهره اوراق تا حوالی ۲۷ درصد به صورت میانگین خاطرنشان کرد: این موضوع ریسک مهمی برای بازار سرمایه است و به نظر می‌رسد این افزایش نرخ‌ها واکنش شرکت‌ها و بانک مرکزی برای خروج پول از صندوق‌ها و بانک است؛ با یک وقفه زمانی باید انتظار رونق بازار سهام را داشته و این ریسک نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی در چشم‌انداز این بازار داشته باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار