۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

امیرعبداللهیان: با رعایت خطوط قرمز و متون پیش رو، آماده جمع‌بندی مذاکرات وین هستیم. رابرت مالی: این آخرین مورد، امید جمعی ما را برای بازگشت سریع و متقابل به اجرای کامل برجام از بین برد.»

🔹بورس تهران تحت تاثیر اخبار ضد و نقیض، روز سه‌شنبه را متعادل و منفی دنبال کرد. شاخص کل با افت ۸،۸۱۳ واحدی (معادل ۰.۵۹ درصد) ابرکانال ۱.۵ میلیون واحدی را از دست داد و عدد یک میلیون و ۴۹۲ هزار واحدی را در پایان روز معاملاتی گذشته ثبت کرد. شاخص هم‌وزن امروز شرایط بهتری داشت و با افت ۰.۲ درصدی همراه شد.

🔹ارزش معاملات خرد سهام روز گذشته کانال ۶ هزار میلیارد تومانی را از دست داد و عدد ۴،۹۷۴ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو و قطعات، شیمیایی و فلزات اساسی و در بین نمادها وسدید، خگستر و خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

🔹خروج پول اشخاص حقیقی از بازار سهام ادامه داشت و حدود ۱۳۳ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای غنوش و زفکا بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای فارس و آریان داشتند.

🔹سخنگوی وزارت صمت: برای واردات ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو در شش ماه آینده برنامه‌ریزی شده است. در سه ماهه باقیمانده تا پایان امسال ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تامین می‌شود.

🔹مدیر نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس: عاملین انتشار اخبار کذب توقف عرضه خودرو در بورس کالا، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

🔹در حالی موضوع افزایش نرخ سود بانکی از سوی رئیس کل بانک مرکزی مطرح شده که خبر می‌رسد اکثریت اعضای شورای پول و اعتبار با ضرورت افزایش نرخ سود موافق هستند. به نظر می رسد، با توجه به موافقت بانک مرکزی و اعضای شورای پول و اعتبار، طی روزهای آتی درباره افزایش نرخ سود بانکی تصمیم‌گیری شود. /تسنیم

🔹براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، دوشنبه هفته آینده، ۵۰۶ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید و مشکی در تالار خودرو بورس کالا عرضه می‌شود.

🔹رئیس سازمان خصوصی‌سازی: اولین مرحله سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱، فردا چهارشنبه مورخ ۱۴۰۱/۹/۳۰ واریز میشود. برای دارندگان سهام عدالت ۵۳۲ هزارتومانی، ۶۰۰ هزارتومان واریز خواهد شد و برای دارندگان سهام عدالت یک میلیونی، ۱،۱۲۸،۰۰۰ تومان واریز خواهد شد.

🔹در راستای بسته تحولی سازمان بورس در خصوص بازارگردانی، در گام نخست با مصوبه هیئت مدیره سازمان، بازارگردانی اجباری برای ناشران بازارپایه فرابورس لغو شد.

🔹سخنگوی اقتصادی دولت: بالاخره کنسرسیومی از بخش خصوصی برای خرید سهام تو دلی دو خودروساز تشکیل شده است.

🔹وزیر اقتصاد: پیشنهاد دولت برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها این است که خود پتروشیمی‌ها در سرمایه‌گذاری‌های تامین گاز  خوراک مشارکت کرده و بتوانند در بلندمدت و نه فقط فصل سرد سال‌ بلکه طی چندین سال روی این منابع حساب باز کنند. منتظر اعلام نهایی شدن این اقدام توسط وزارت نفت هستیم.

🔹سخنگوی دولت: تغییرات دلار، طلا و خودرو مقطعی و موقتی است و تلاش‌های دشمن با اقدامات پیشگیرانه و طراحی عملیات قرارگاه جنگی ناکام خواهد ماند.

🔹آخرین آمار ارائه شده از سرعت اینترنت در کشورهای مختلف نشان می‌دهد «میانه» سرعت اینترنت همراه ۲ رتبه و اینترنت ثابت ۳ رتبه کاهش یافته است.

🔹بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین احیا کنیم.

🔹امیرعبداللهیان: با رعایت خطوط قرمز و متون پیش رو، آماده جمع‌بندی مذاکرات وین هستیم.

🔹وزیر دفاع انگلیس: روسیه درصدد ارائه تسلیحات پیشرفته به ایران است و این کار به ازای پهپادهایی است که تهران در اختیار مسکو قرار داده است.

🔹سخنگوی وزارت دفاع آمریکا:
در حال حاضر هیچ پیشرفتی در مذاکرات با ایران حاصل نشده و هیچ پیشرفتی در آینده نزدیک انتظار نمی‌رود.

🔹بایدن در یک ویدئوی قدیمی: برجام مرده است، اما به دلایلی نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم.

🔹رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: اولین باری نبود که رهبران ایران به توافقی که روی میز بود و مورد تأیید همه بود، پشت کردند. اما این آخرین مورد امید جمعی ما را برای بازگشت سریع و متقابل به اجرای کامل برجام از بین برد.»

🔹️شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هیئتی متشکل از سه کارشناس زن را مسئول هدایت کار کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی در مورد ایران کرده است.

🔹بر اساس آمارهای سالنامه مهاجرتی ایران در سال ۱۴۰۱، ایرانیان در ۳ سال اخیر از دو کشور کانادا و بریتانیا، بیش از ۲ هزار ویزای استارتاپ، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری یا خود اشتغالی دریافت کرده‌اند. از سال ۲۰۱۸ ترکیه به یکی از مقاصد اصلی ایرانیان برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها