۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
اخبار ضد و نقیض برجامی

امیرعبداللهیان: با رعایت خطوط قرمز و متون پیش رو، آماده جمع‌بندی مذاکرات وین هستیم. رابرت مالی: این آخرین مورد، امید جمعی ما را برای بازگشت سریع و متقابل به اجرای کامل برجام از بین برد.»

🔹بورس تهران تحت تاثیر اخبار ضد و نقیض، روز سه‌شنبه را متعادل و منفی دنبال کرد. شاخص کل با افت ۸،۸۱۳ واحدی (معادل ۰.۵۹ درصد) ابرکانال ۱.۵ میلیون واحدی را از دست داد و عدد یک میلیون و ۴۹۲ هزار واحدی را در پایان روز معاملاتی گذشته ثبت کرد. شاخص هم‌وزن امروز شرایط بهتری داشت و با افت ۰.۲ درصدی همراه شد.

🔹ارزش معاملات خرد سهام روز گذشته کانال ۶ هزار میلیارد تومانی را از دست داد و عدد ۴،۹۷۴ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو و قطعات، شیمیایی و فلزات اساسی و در بین نمادها وسدید، خگستر و خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

🔹خروج پول اشخاص حقیقی از بازار سهام ادامه داشت و حدود ۱۳۳ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای غنوش و زفکا بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای فارس و آریان داشتند.

🔹سخنگوی وزارت صمت: برای واردات ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو در شش ماه آینده برنامه‌ریزی شده است. در سه ماهه باقیمانده تا پایان امسال ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تامین می‌شود.

🔹مدیر نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس: عاملین انتشار اخبار کذب توقف عرضه خودرو در بورس کالا، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

🔹در حالی موضوع افزایش نرخ سود بانکی از سوی رئیس کل بانک مرکزی مطرح شده که خبر می‌رسد اکثریت اعضای شورای پول و اعتبار با ضرورت افزایش نرخ سود موافق هستند. به نظر می رسد، با توجه به موافقت بانک مرکزی و اعضای شورای پول و اعتبار، طی روزهای آتی درباره افزایش نرخ سود بانکی تصمیم‌گیری شود. /تسنیم

🔹براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، دوشنبه هفته آینده، ۵۰۶ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید و مشکی در تالار خودرو بورس کالا عرضه می‌شود.

🔹رئیس سازمان خصوصی‌سازی: اولین مرحله سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱، فردا چهارشنبه مورخ ۱۴۰۱/۹/۳۰ واریز میشود. برای دارندگان سهام عدالت ۵۳۲ هزارتومانی، ۶۰۰ هزارتومان واریز خواهد شد و برای دارندگان سهام عدالت یک میلیونی، ۱،۱۲۸،۰۰۰ تومان واریز خواهد شد.

🔹در راستای بسته تحولی سازمان بورس در خصوص بازارگردانی، در گام نخست با مصوبه هیئت مدیره سازمان، بازارگردانی اجباری برای ناشران بازارپایه فرابورس لغو شد.

🔹سخنگوی اقتصادی دولت: بالاخره کنسرسیومی از بخش خصوصی برای خرید سهام تو دلی دو خودروساز تشکیل شده است.

🔹وزیر اقتصاد: پیشنهاد دولت برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها این است که خود پتروشیمی‌ها در سرمایه‌گذاری‌های تامین گاز  خوراک مشارکت کرده و بتوانند در بلندمدت و نه فقط فصل سرد سال‌ بلکه طی چندین سال روی این منابع حساب باز کنند. منتظر اعلام نهایی شدن این اقدام توسط وزارت نفت هستیم.

🔹سخنگوی دولت: تغییرات دلار، طلا و خودرو مقطعی و موقتی است و تلاش‌های دشمن با اقدامات پیشگیرانه و طراحی عملیات قرارگاه جنگی ناکام خواهد ماند.

🔹آخرین آمار ارائه شده از سرعت اینترنت در کشورهای مختلف نشان می‌دهد «میانه» سرعت اینترنت همراه ۲ رتبه و اینترنت ثابت ۳ رتبه کاهش یافته است.

🔹بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین احیا کنیم.

🔹امیرعبداللهیان: با رعایت خطوط قرمز و متون پیش رو، آماده جمع‌بندی مذاکرات وین هستیم.

🔹وزیر دفاع انگلیس: روسیه درصدد ارائه تسلیحات پیشرفته به ایران است و این کار به ازای پهپادهایی است که تهران در اختیار مسکو قرار داده است.

🔹سخنگوی وزارت دفاع آمریکا:
در حال حاضر هیچ پیشرفتی در مذاکرات با ایران حاصل نشده و هیچ پیشرفتی در آینده نزدیک انتظار نمی‌رود.

🔹بایدن در یک ویدئوی قدیمی: برجام مرده است، اما به دلایلی نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم.

🔹رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: اولین باری نبود که رهبران ایران به توافقی که روی میز بود و مورد تأیید همه بود، پشت کردند. اما این آخرین مورد امید جمعی ما را برای بازگشت سریع و متقابل به اجرای کامل برجام از بین برد.»

🔹️شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هیئتی متشکل از سه کارشناس زن را مسئول هدایت کار کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی در مورد ایران کرده است.

🔹بر اساس آمارهای سالنامه مهاجرتی ایران در سال ۱۴۰۱، ایرانیان در ۳ سال اخیر از دو کشور کانادا و بریتانیا، بیش از ۲ هزار ویزای استارتاپ، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری یا خود اشتغالی دریافت کرده‌اند. از سال ۲۰۱۸ ترکیه به یکی از مقاصد اصلی ایرانیان برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار