۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
رشد ۹۰ درصدی سودآوری آرامکو

سود سهام آرامکو، شرکت نفت عربستان سعودی ۹۰ درصد رشد داشته و این به معنای درآمد سرشار برای اجرای برنامه‌هایی با هدف رشد و توسعه است.

فردای اقتصاد: سودآوری شرکت نفت عربستان، سعودی آرامکو، همگام با غول‌های تولیدکننده نفت جهان رکورد زد؛ خبری خوب برای سهامداران این شرکت! اما بیش از سهامداران دولت سعودی عربستان از این سودآوری خوشحال است. چراکه سودآوری آرامکو به معنای درآمد سرشار برای دولت سعودی‌ است؛ در شرایطی که جهان به سمت رکود بزرگی پیش می‌رود، به واسطه رشد درآمدهای نفتی صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی حدود ۸ درصدی را برای عربستان پیش‌بینی کرده است.

سود ۸۸ میلیارد دلاری در نیم سال

شرکت نفت سعودی آرامکو روز یکشنبه اعلام کرد که سود این شرکت در نیمه اول سال جاری میلادی به ۸۸ میلیارد دلار رسیده که بیشترین مقدار از زمان عرضه اولیه سهام آرامکو است.

این شرکت نفت و گاز آرامکو که تقریبا تمام دولتی است، گفت که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ حدود ۴۸.۴ میلیارد دلار کسب درآمد داشته که نسبت به ۲۵.۵ میلیارد دلار کسب شده در فصل دوم سال گذشته ۹۰ درصد رشد کرده است. جریان نقدی آزاد این شرکت هم با ۵۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۳۴.۶ میلیارد دلار رسیده است.

شرکت نفت عربستان سود سهام خود را برای سه ماهه سوم بدون تغییر در ۱۸.۸ میلیارد دلار نگه داشته است. این خلاف رویه غول‌های نفتی است که سود تقسیمی خود را به شکل چشم‌گیری افزایش داده‌اند.

رشد چشم‌گیر قیمت سهام آرامکو

در اواخر سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۵ درصد از سهام این شرکت در بازار سهام عربستان (تداول) عرضه شد. دولت عربستان با فروش این مقدار اندک از سهام شرکت آرامکو ۲۵.۶ میلیارد دلار به دست آورد که بالاترین عایدی ناشی از عرضه اولیه سهام یک شرکت در بازار سهام است. رکورد قبلی در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۲۵ میلیارد دلار حاصل از عرضه اولیه سهام گروه چینی علی بابا در بازار سهام نیویورک بود.

قیمت سهام آرامکو که ابتدای سال میلادی حدود ۳۲ ریال سعودی بود حالا به بیش از ۴۰ ریال رسیده و سود ۲۵ درصدی را نصیب سهامدارانش کرده است. ارزش بازار آن ۲.۴ تریلیون دلار است.

رشد ۹۰ درصدی سودآوری آرامکو
قیمت سهام آرامکو سعودی

رشد سودآوری آرامکو چگونه محقق شد؟

آرامکو اعلام کرد که افزایش سود عمدتاً ناشی از افزایش قیمت نفت خام و حجم فروش و همچنین حاشیه سود بالاتر پالایشی بوده است. قیمت نفت‌خام برنت در سه ماهه دوم سال به متوسط ۱۱۲ دلار بر بشکه رسید. کمترین قیمت این نفت شاخص ۹۷.۶ و بیشترین مقدار آن بیش از ۱۲۵ دلار بر بشکه بود. به دنبال رشد چشم‌گیر قیمت فنت که یکی از عوامل مهم آن حمله پوتین به اوکراین بود، قیمت سهام آرامکو نیز رشد چشم‌گیری را به ثبت رساند.

ممکن است فصل دوم ۲۰۲۲ اوج سودآوری آرامکو باشد و در فصول بعدی سودآوری این شرکت کاهش یابد چراکه قیمت نفت کاهش یافته و در هفته‌های اخیر کاهش به زیر ۱۰۰ دلار رسیده است.

آرامکو با پول خود چه می‌کند؟

به گزارش آسوشیتد پرس، امور مالی آرامکو برای ثبات پادشاهی سعودی بسیار مهم است. زمانی که حاشیه سود این شرکت زیاد باشد، مستقیما در رشد اقتصادی عربستان سعودی منعکس می‌شود. در حالی که کشورهای سراسر جهان با تورم و رکود دست و پنجه نرم می کنند، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که اقتصاد عربستان در سال جاری بیش از ۷.۶ درصد رشد خواهد کرد که بالاترین رقم در سطح جهان است.

با وجود سال‌ها تلاش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و افزایش درآمد غیرنفتی، عربستان همچنان به شدت بر صادرات نفت خام متکی است و از آن برای حقوق بخش عمومی، پرداخت‌های یارانه‌ای به شهروندان و هزینه‌های دفاعی استفاده می‌کند. درآمدهای آرامکو همچنین به شاهزاده کمک می‌کند تا اهداف زیرساختی ویژن ۲۰۳۰ را انجام دهد.

آرامکو کلید بازنگری اقتصاد عربستان است. درآمد حاصل از IPO به صندوق ثروت دولتی این کشور برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی برای تحریک بخش‌های جدید و ایجاد اشتغال منتقل می‌شود.

آرامکو از درآمدهای سرشار خود برای کاهش بدهی و سرمایه‌گذاری در توسعه ظرفیت تولید خود استفاده خواهد کرد.

در این رابطه آرامکو اعلام کرده حتی در حالی که جهان به دنبال دور شدن از سوخت‌های فسیلی است تقاضا برای نفت و مواد شیمیایی همچنان بالا خواهد ماند. امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در بیانیه‌ای به مناسبت اعلام سود شرکت گفت: «در حالی که نوسانات بازار جهانی و عدم اطمینان اقتصادی همچنان وجود دارد، رویدادهای نیمه اول سال جاری تایید می‌کند که سرمایه‌گذاری مداوم در صنعت نفت و گاز ضروری است و انتظار داریم تقاضای نفت تا پایان دهه به رشد خود ادامه دهد.» آرامکو قصد دارد حداکثر ظرفیت تولید نفت خود را به ۱۳ میلیون بشکه در روز و تولید گاز را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

رشد ۹۰ درصدی سودآوری آرامکو
تولید نفت عربستان به بیش از ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار