۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
سهم روس‌ها از مسکن ترکیه

روس‌ها مدام با قدرت بیشتری در بازار مسکن رکودی ترکیه فعال می‌شوند و رکوردهای جدیدی در خرید ثبت کرده‌اند.

فردای اقتصاد: مرکز آمار ترکیه گزارش خرید خارجی‌ها در بازار مسکن این کشور در ماه میلادی گذشته را منتشر کرد. طبق این گزارش خارجی‌ها در ماه نوامبر مجموعا بیش از ۶۱۰۰ خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به اکتبر رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. در این میان باز هم روس‌ها اصلی‌ترین خریداران املاک ترکی و ایرانیان هم دومین مشتری بزرگ خارجی مسکن در این کشور بودند. مجموعا نزدیک به نیمی از خانه‌های خریداری شده توسط خارجی‌ها در ترکیه را شهروندان این دو کشور خریده‌اند.

رونق ملک بازی در ترکیه

در ماه گذشته خارجی‌ها ۶۱۳۳ خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند که بیشترین مقدار از ۶ ماه پیش است. این برای دومین ماه پی ‌در پی است که روند خرید خارجی‌ها در بازار مسکن ترکیه صعودی است. اما نکته مهم این که در ماه گذشته بیشترین سهم را روس‌ها داشتند و این سهم حتی افزایش هم یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که روس‌ها پیش آغاز حمله این کشور به اوکراین، سومین مشتری بزرگ املاک ترکیه بودند. این افراد در سال گذشته میلادی به طور متوسط کمتر از ۹ درصد خانه‌های خریداری شده توسط خارجی‌ها را خریده بودند.

نسبتی که با آغاز جنگ به سرعت افزایش یافت و به محدوده ۲۰ درصد رسید. اما به نظر می‌رسد طی دو ماه اخیر دوباره موج جدیدی از خروج سرمایه از روسیه به مقصد بازار ملک ترکیه ایجاد شده است. به طوری که در شرایطی که شهروندان دیگر کشورها عموما در حال خرید ملک کمتری هستند روس‌ها خریدهایشان در مسیر صعودی است. در ماه اکتبر این افراد ۳۷ درصد از خریدهای خارجی‌ها را به خود اختصاص دادند و این عدد در ماه نوامبر به ۴۲ درصد افزایش یافته است. روس‌ها در ماه میلادی گذشته نزدیک به ۲۶۰۰ خانه در روسیه خریداری کرده‌اند که رکورد تاریخی بیشترین خریدهای یک ملت در بازار مسکن ترکیه طی یک ماه است. رکورد قبلی هم متعلق به خود روس‌ها بود که دو ماه پیش ثبت کردند و حالا دوباره این رکورد را ارتقا داده‌اند.

اگر ۵۱۰ خانه‌ای که ایرانیان خریده‌اند را هم در نظر بگیریم، می‌بینیم که شهروندان این دو کشور روی هم رفته مشتری بیش از نیمی از خانه‌های فروخته شده به خارجی‌ها در ترکیه بوده‌اند. چنین چیزی نشان می‌دهد در شرایطی که قیمت مسکن در ترکیه وارد محدوده حبابی شده و در سقف تاریخی قرار دارد و همچنین در شرایطی که رکود جهانی بر بازار مسکن حاکم شده و معاملات در اغلب نقاط دنیا کم‌رمق شده، ایرانیان و روس‌ها با خریدهای بیشتر در ترکیه به بازار ملک این کشور رونق بخشیده‌اند. چنین چیزی بیش از هر عامل دیگری تحت تاثیر افزایش جدی بی‌ثباتی و عدم اطمینان در روسیه و ایران است. ایرانیان طی چند سال اخیر که با تلاطمات اقتصادی شدید مواجه بوده‌اند به شدت در بازار مسکن ترکیه فعال شده‌اند و تبدیل به یکی از مشتریان اصلی املاک در این کشور شده‌اند.

تداوم ابر تورم در بازار مسکن ترکیه

بانک مرکزی ترکیه داده‌های مربوط به قیمت مسکن برای ماه نوامبر را منتشر کرد. طبق این گزارش در ماه اکتبر (مهر) تورم ماهانه در بازار مسکن ترکیه به ۵.۵ درصد رسیده است. با این رشد تورم نقطه‌ای بازار مسکن در این کشور به اوج ۱۹۰ درصدی رسیده است. رشد تند و تیز قیمت مسکن در ترکیه باعث شده تا شاهد سطوح جدیدی از قیمت در این کشور باشیم. ابرتورم چیست؟

بررسی تاریخی قیمت دلاری مسکن در ترکیه نشان می‌دهد که میانگین آن حدود متر مربعی ۷۰۰ دلار بوده است. حال هر گاه قیمت به سقف ۸۰۰ دلاری می‌رسیده از این سطح عقب‌نشینی می‌کرده و دوباره به سطوح تعادلی خود باز می‌گشت. در همین راستا هم وقتی در ماه جولای قیمت ملک در ترکیه به متری ۸۰۰ دلار رسید، ناگهان تعداد معاملات در این کشور حدود ۴۰ درصد کاهش یافت.

اما تداوم جهش‌های قیمت مسکن و گذر از مرز ۸۰۰ دلاری باعث شد تا دوباره بازار مسکن این کشور داغ شود و معاملات افزایش یابد. حال طبق آخرین داده‌ها قیمت دلاری مسکن در ترکیه به متر مربعی ۹۰۰ دلار رسیده که یک سقف تاریخی محسوب می‌شود.

سهم روس‌ها از مسکن ترکیه

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار