۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
تبادل سیگنال‌های برجامی بین تهران و واشنگتن

امیرعبداللهیان: نشست اردن فرصت مناسبی است که بتوانیم گفت‌وگوها را تکمیل کنیم.

فردای اقتصاد: یک روز پس از آنکه لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد از جدا بودن مساله مذاکرات احیای برجام با تحولات داخلی ایران خبر داد، دو مقام دیپلماتیک بلندپایه ایران از آمادگی برای احیای برجام خبر دادند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران امروز در سومین مجمع گفتگوهای تهران با اشاره به مذاکرات هسته‎‌ای گفت: «آمریکا از سویی امروز صحبت از مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به گام‌های نهایی توافق می‌کند و از سوی دیگر از ایجاد ناامنی و بی‌ثبات کردن ایران حمایت می‌کند. این سیاست ریاکارانه باید پایان یابد و اگر چنین شود و ایالات‌متحده واقع بینانه و در مسیری عملی و واقعی به دنبال رسیدن به توافق و بازگشت به تعهدات خود در برجام باشد، ایران نیز آمادگی دارد، از مسیر گام‌های پایانی توافق برای رفع تحریم ها و بازگشت همه طرف ها به تعهدات، استقبال کند.»
امیرعبداللهیان که قرار است فردا برای شرکت در یک نشست بین‌المللی به امان، پایتخت اردن سفر کند با اشاره به حضور جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و انریکه مورا، معاون او در این نشست گفت که « اردن فرصت مناسبی است که بتوانیم گفت‌وگوها را تکمیل کنیم.»
کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم امروز گفت که ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی خود بازگردد.
وزیر امور خارجه در دولت اصلاحات در همین مجمع گفت: «ایران آمادگی دارد که به تعهدات برجامی بازگردد و تاکنون بسیاری از معضلاتی که در مذاکرات بوده، حل شده و تنها مسئله پادمان باقی مانده‌است. مسئله‌ای که از گذشته مانده و در اختیار آژانس قرار دارد و امیدواریم که سفری کارشناسان آژانس به ایران دارند، موجب حل شدن این مسائل شود و برجام به نتیجه برسد.»
این در شرایطی که لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات‌متحده در سازمان ملل متحد اخیرا در گفت‌وگویی با شبکه خبری «الجزیره» در موضعی جدید و متفاوت درباره احیای برجام تاکید کرد که مساله توافق هسته‌ای به طور کامل جدای از مساله اعتراضات در ایران است.

پایان سفر یک روزه مقامات آژانس به ایران

همزمان «ایسنا» گزارش داد که هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست ماسیمو آپارو، معاون پادمانی رافائل گروسی مدیرکل آژانس، بامداد امروز بعد از سفر یک‌روزه، تهران را به مقصد وین ترک کرد.

دیپلماسی نمی‌میرد

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که خبرگزاری رویترز دیروز گزارش داد با وجود آنکه مذاکرات احیای برجام پس از دو سال هنوز به نتیجه نرسیده است اما آمریکا و اروپا همچنان از بستن درهای دیپلماسی با ایران خودداری می‌کنند.
به نوشته این خبرگزاری، غربی‌ها از جایگزین‌ احتمالی دیپلماسی، مانند حمله نظامی به ایران که تبعات غیرقابل پیش‌بینی به همراه خواهد داشت، نگرانند. رویترز گزارش داد که غربی‌ها همچنان امیدوارند که بتوانند موضع تهران را تغییر دهند.
بنابر ادعای رویترز، مقامات غربی بر این باورند که حتی اگر ایران فن‌آوری شکافت هسته‌ای را هم به دست آورد، هنوز توانایی ساخت بمب اتم را ندارد.
در ادامه این گزارش آمده است که رابرت مالی، رییس میز ایران در وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته در پاریس گفت که ایالات‌متحده همچنان به فشار علیه ایران ادامه خواهد داد اما همزمان درها را برای بازگشت به دیپلماسی باز نگه خواهد داشت.
رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت که حمله غریب الوقوع نظامی به ایران رخ نخواهد داد و برای اسراییل هم غیر ممکن است که بتواند بدون حمایت کشورهای غربی دست به بمباران ایران بزند.
همین دیپلمات به رویترز گفت که «پاسخ به این پرسش که برجام چه زمانی و چگونه احیا خواهد شد بسیار دشوار است اما حتی اگر برجام بمیرد به این مفهوم نیست که دیپلماسی هم با آن دفن خواهد شد.»

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
موضع جدید آمریکا درباره برجام

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار