۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
سیل اخبار خوش برجامی

دیروز موجی از اخبار مثبت برجامی منتشر شد که نشان از تمایل دو طرف ایران و غرب برای از سرگیری مذاکرات داشت. به نظر می‌رسد نشست امان که امروز برگزار می‌شود سرآغاز مذاکرات برجامی خواهد بود.

▪️بورس تهران با افزایش عرضه‌ها، روز دوشنبه را متعادل و در محدوده صفر تابلو دنبال کرد و شاخص کل با رشد محدود ۶۷۶ واحدی (معادل ۰.۰۵ درصد) ابرکانال ۱.۵ میلیون واحدی را حفظ کرد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است امروز شرایط مناسبی نداشت و با ریزش ۰.۱۵ درصدی همراه شد. 

▪️ارزش معاملات خرد سهام نیز دیروز همچنان در کانال ۶ هزار میلیارد تومانی در حال نوسان است و عدد ۶،۱۲۴ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو و قطعات، شیمیایی و فلزات اساسی و در بین نمادها خودرو، خگستر و خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

▪️روز دوشنبه ورود پول اشخاص حقیقی به بازار سهام متوقف شد و حدود ۱۸۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای پارس و وسدید بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای خودرو و خساپا داشتند.

▪️عضو کمیسیون عمران مجلس: سکوت مسئولان مربوطه در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درباره نوسانات قیمت ارز قابل قبول نیست.

▪️نماینده مردم اصفهان در مجلس: متهمان پرونده فولاد مبارکه به بازپرسی قوه قضائیه احضار شده‌اند و مراحل حقوقی و قضایی درحال پیگیری است. درحال حاضر بیش از نیم هزار میلیارد تومان پول‌های از دست رفته بازگردانده شده. متهم ردیف اول پرونده نیز بیش از یکسال است که از سِمت خود برکنار شده.

▪️رئیس اداره رسیدگی بر تخلفات ناشران سازمان بورس: انتصاب مدیران شایسته در بازار سرمایه، اثری هست که راه‌اندازی سامانه افشا تخلفات مدیران در بلند مدت خواهد داشت. بازدارندگی و پیشگیری از تخلفات و جرائم در بورس، اثر مهم دیگری است که این سامانه برای بازار به ارمغان خواهد آورد.

▪️بانک مرکزی: فعلا هیچ نرخ مشخص جدیدی برای سود سپرده تعیین نشده است؛ بر این اساس فعلا نمی‌توان گمانه‌زنی‌ها مبنی بر افزایش ۵ درصدی سود بانکی را تایید کرد. در خصوص افزایش سود سپرده و تسهیلات بایستی در شورای پول و اعتبار تصمیم گیری شود و اعداد مطرح شده در رسانه‌ها صرفا در حد شایعه است.

▪️معاون بانک مرکزی: رشد پرداخت تسهیلات خرد زیر ۲۰۰ میلیون تومان حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد طی شش تا هفت ماهه امسال بوده است.

▪️شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران: با وجود شایعاتی در فضای مجازی در خصوص افزایش قیمت بنزین، قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد و با توجه به فعالیت تمام پالایشگاه‌های کشور، تامین آن نیز پایدار است.

▪️خاندوزی، وزیر اقتصاد: سازمان برنامه و بودجه هفته آینده آماده خواهد بود تا مجموعه لایحه بودجه ۱۴۰۲ که شامل ۲۰ تبصره و جداول کلان است را برای مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

▪️میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه: دلیل تاخیر دو هفته‌ای در ارائه بودجه به مجلس این بود که لایحه بر اساس توافق قبلی در چند بخش مجزا آماده شده و قرار بود در دو مرحله به مجلس ارائه می‌شود. در نهایت آن طرح نهایی نشد، چراکه با ایراد قانون اساسی شورای نگهبان مواجه شده و بر این اساس به صورت لایحه یکپارچه به مجلس ارائه می‌شود.

▪️امیرعبداللهیان: قرار است آقای بورل و آقای مورا نیز همزمان با ورود ما به اردن سفر کنند و گفتگوهای آقای باقری با آقای مورا و تماس های من و آقای بورل به طور جدی در جریان است. این فرصت مناسبی است که ما بتوانیم این گفتگوها را تکمیل کنیم. [نشست امان ۲۰‌ام ماه دسامبر(امروز) برگزار خواهد شد.] روز گذشته معاون مدیرکل آژانس گفت‌وگوهای سازنده‌ و رو به جلویی را با سازمان انرژی اتمی به عمل آورد.

▪️خرازی: ایران آمادگی دارد که به تعهدات برجامی خود بازگردد. الان تنها مسئله پادمان باقی مانده است و امیدواریم سفر کارشناسان آژانس به ایران باعث حل این مسئله شود.

▪️رویترز: با وجود آنکه مذاکرات احیای برجام پس از دو سال هنوز به نتیجه نرسیده است اما آمریکا و اروپا همچنان از بستن درهای دیپلماسی با ایران خودداری می‌کنند. غربی‌ها همچنان امیدوارند که بتوانند موضع تهران را تغییر دهند.

▪️معاون وزیر خارجه قطر با امیرعبداللهیان دیدار و درباره آخرین وضعیت مذاکرات برجامی مذاکره کرد. 

▪️‏سفیر ایران در پکن از ارائه یادداشت اعتراضی به مقامات چینی خبر داد.

▪️دلار با وجود اخبار مثبت برجامی به رکوردشکنی خود در روز گذشته ادامه داد و در محدوده ۳۹۷۰۰ تومان معامله شد. 

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    اول حذف تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران و دادن تضمین از سوی آمریکا مبنی بر عدم تکرار اشتباهات همچون ترامپ قمار باز و بعد در مورد مسائل دیگر بحث خواهد شد‌ .

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار