۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
اقتصاد ایران در کدام بخش سقوط کرد؟

مرکز آمار رشد اقتصادی تابستان را اعلام کرد که نشان از کاهش رشد تولید ناخالص داخلی در این فصل دارد.

فردای اقتصاد:‌ تولید ناخالص داخلی ایران در تابستان ۱۴۰۱، ۲.۵ درصد بیشتر از تابستان گذشته بوده است. این رشد که با تعدیل اثر تورم (استفاده از قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) به دست آمده است، نشان می‌دهد سرعت افزایش اندازه اقتصاد ایران در تابستان از بهار گذشته کمتر بوده است. رشد اقتصادی بهار ۳.۸ درصد بوده است. 

رشد اقتصادی بدون نفت ۲.۱ درصد محاسبه شده است که نشان می‌دهد رشد بخش نفتی در تابستان سریع‌تر از باقی بخش‌ها بوده است و باعث شده رشد کل اقتصاد بیشتر از رشد بخش غیرنفتی باشد.

رشد منفی بخش‌های کشاورزی و واسطه‌گری‌های مالی با قوّت ادامه یافته است. اما بخش ساختمان بعد از رشد منفی ۳.۹ درصدی در فصل پیشین، به رشد ۰.۶ درصدی در تابستان (نسبت به تابستان قبلی) رسیده است.

از سوی دیگر، بیشترین تأثیر مثبت روی رشد اقتصادی تابستان را گروه صنایع و معادن داشته که مسئول ۱.۹ واحد درصد از رشد کل اقتصاد است. از این رقم هم ۰.۷ واحد درصد مربوط به استخراج نفت و گاز طبیعی است. بخش خدمات هم باعث ۰.۷ واحد از رشد ۲.۵ درصدی است.

وضعیت ناامیدکننده بخش کشاورزی و ماهی‌گیری

از بهار ۱۴۰۰ به بعد رشد بخش کشاورزی منفی بوده است. به نظر می‌رسد عاملی بنیادین مثل خشکسالی در کشور باعث شده این بخش اقتصاد کشور مدام کوچک و کوچک‌تر شود. در محاسبات مرکز آمار، گروه کشاورزی از دو بخش «کشاورزی، جنگل‌داری و شکار» و «ماهی‌گیری» تشکیل می‌شود. بخش اول رشد منفی ۲.۹ درصد داشته که بیشتر ناشی از همان خشکسالی است. اما بخش دومی هم رشد منفی بزرگی را تجربه کرده و ۱۰.۱ درصد کوچک‌تر شده است.

رکود خدمات

بخش خدمات که سال‌هاست بیش از نصف اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد، در فصول قبلی و تحت تأثیر احیای پساکرونا، رشدهای نسبتاً خوبی تجربه کرده بود. اما در فصل تابستان رشد اقتصادی خدمات ۱.۴ درصد بوده است. مؤثرترین رشد در این بخش را حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات داشته که ۳.۱ درصد از تابستان پارسال بیشتر ارزش افزوده ایجاد کرده است. از طرف دیگر، بخش واسطه‌گری‌های مالی مانند فصل بهار دچار رشد منفی شده است. اقتصاد این بخش که با رونق‌گرفتن بازار سرمایه در سال ۹۹ حتی رشد مثبت ۲۲ درصدی (بهار ۹۹) را تجربه کرده بود، در تابستان ۱۴۰۱ به اندازه ۳.۲ درصد کوچک‌تر شده است.

صنعت و نفت پیشران تولید

سه بخش اصلی تولید ناخالص داخلی، گروه‌های کشاورزی، خدمات و صنایع هستند. وضعیت دو گروه اول در تابستان ۱۴۰۰ گفته شد. گروه سوم از دو بخش نفتی و غیرنفتی تشکیل می‌شود. کلیت این گروه رشد پنج درصدی فصل قبل را عیناً تکرار کرده و اثر مهمی روی رشد اقتصادی کشور گذاشته است. در این میان اما، برخلاف بهار، نقش بخش نفتی پررنگ‌تر شده است. به طوری که ارزش افزوده استخراج نفت و گاز ۵.۳ درصد بیشتر از فصل مشابه سال قبل بوده است. سایر معادن رشد محدود ۰.۷ درصدی داشته‌اند و صنعت (ساخت‌وساز) ۴.۸ درصد رشد کرده است. ارزش افزوده بخش تأمین آب، برق و گاز طبیعی هم رشد بالای ۷.۸ درصدی داشته است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی اصغر از تهران IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    به قول دکتر عبدالملکی اگر ۹۰ درصد سرمایه این مملکت توی دست ۴ درصد باشد این ۴ درصد پولشان توی بانک بگذارند سود ۱۸ درصد بخواهند اگر ملت ایران شب وروز کار کنند اگر بتوانند سود پول این ۴ درصد بدهند هنر کرده اند
  • عبدالعلی گل بابا نژاد IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    سلام شما را خدا فقط صحبت از چطور مردم زنده بمانند بفرمائید. کدام رشد اجناس ده تا ۱۳برابر شده قیمت؟ مردم جان به لب شده آنوقت صحبت از اقتصاد و رشد چطور میشه اقتصاد کشور حتی نیم درصد رشد داشته باشد تورم هزار درصد باشد یا ما سواد خواندن ونوشتن حساب نداریم

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار