۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
کشتی رمزارزها به گل نشست

یکی از بزرگترین شرکت‌های استخراج بیت کوین، به نام core scientific، قصد دارد به زودی در تگزاس اعلام ورشکستگی کند

فردای اقتصاد: بعد از فروپاشی صرافی‌ FTX ضربه دیگری بر بازار کریپتوکارنسی وارد شد. اما این فقط ضربه اولیه است و قطعا چنینی فاجعه بزرگی غیر از افت قیمت رمزارزها و از دست رفتن دارایی مردم، تبعات بزرگ دیگری را به همراه خواهد داشت. سقوط این صرافی، ورشکستگی‌های پی‌در پی را به دلایل مختلف سبب خواهد شد. برخی از شرکت‌ها به طور مستقیم و به دلیل سرمایه‌گذاری در این صرافی متضرر گشته‌اند و درحال‌حاضر در معرض ورشکستگی قرار دادند و برخی دیگر به دلیل افت شدید قیمت رمزارزها در شرایط نامطلوبی قرار دارند.نکته قابل توجه این است که ورشکستگی این شرکت‌ها به معنی ریزش احتمالی دیگری در بازار رمزارزها و از بین رفتن سرمایه‌های بیشتر است. این موضوع به خودی خود به ورشکستگی‌های دومینو وار کمک خواهد کرد.
 

استخراج‌کنندگان رمزارز در شرایط اضطراری قرار دارند

بعد از ریزش بیش از ۷۰ درصدی قیمت بیت کوین و افزایش سختی شبکه و همچنین افزایش هزینه‌های استخراج، سودآوری صنعت ماین بیت کوین به شدت کاهش یافت. درحال‌حاضر قیمت بیت کوین کمتر از میانگین هزینه استخراج آن است که به معنی عدم صرفه اقتصادی در شرایط کنونیست. این موضوع می‌تواند منجر به خاموش کردن دستگاه‌های استخراج و خارج شدن شرکت‌های مرتبط، از بازار باشد. همچنین بسیاری از شرکت‌های مهم این حوزه نیز در شرف ورشکستگی قرار دارند و بعضا سهام برخی از آنها با ریزش ۹۰ درصدی به زیر یک دلار رسیده است.
 

سلسه ریزش‌ها آغاز شد

در این زمینه یکی از بزرگترین شرکت‌های استخراج بیت کوین، به نام core scientific، قصد دارد به زودی در تگزاس اعلام ورشکستگی کند. در طول بازار نزولی بسیاری از شرکت‌های ماینینگ مشکلات مالی را تجربه کرده‌اند. در این بین Core Scientific نخستین شرکت سهامی عام است که اعلام ورشکستگی کرد.

روز سه‌شنبه، گرینریج، استخراج‌کننده بیت‌کوین، به یک قرارداد بازسازی بدهی با NYDIG دست یافت که به شرکت اجازه می‌دهد درحال‌حاضر از ورشکستگی جلوگیری کند.

Compute North، که مراکز داده‌ای را اداره می‌کند که میزبان بسیاری از عملیات ماینرها هستند، در ماه سپتامبر اعلام ورشکستگی کرد. Generate Capital، یکی از تامین‌کنندگان مالی Compute North، گفت که این شرکت در ماه ژوئیه چندین «رویداد فنی پیش‌فرض» را اعلام کرد، زیرا قیمت ارزهای دیجیتال در طول انفجار شرکت Three Arrows Capital سقوط کرد.

 Marathon Digital، رقیب Core Scientific، گفت که تنها انتظار دارد کمتر از نیمی از ۵۰ میلیون دلاری را که در Compute North برای خدمات سپرده‌گذاری کرده است، بازیابی کند.

در ماه اکتبر، بایننس یک صندوق ۵۰۰ میلیون دلاری راه‌اندازی کرد که تامین مالی اضطراری را فراهم می‌کرد. این صندوق وام‌هایی را با دارایی‌های فیزیکی و همچنین ارزهای دیجیتال استخراج شده توسط شرکت‌ها تامین می‌کرد. Bitmain همچنین یک صندوق ۲۵۰ میلیون دلاری با دستوری مشابه راه‌اندازی کرده است.

سهام Core Scientific در سال گذشته ۹۸ درصد کاهش یافته است. سهام شرکت ماینینگ دیگری که رقیب این شرکت محسوب می‌شود، به نام رایوت، ۸۳ درصد افت داشته است. همچنین شرکت دیگری به نام، Marathon Digital Holdings (MARA) ، نیز در همین سراشیبی سقوط ارزش سهام قرار دارد و در حدود ۸۸ درصد از سقف قیمتی خود فاصله گرفته است.  

تلاش برای نجات از ورشکستگی

در اوایل ماه دسامبر، بانک سرمایه‌گذاری B Riley یک طرح مالی ۷۲ میلیون دلاری را پیشنهاد کرد که به Core Scientific اجازه می‌دهد تا از ورشکستگی جلوگیری کند.بی رایلی در بیانیه‌ای گفت: "به نظر ما، اکثریت قریب به اتفاق مسائل Core Scientific خود تحمیلی است و می‌تواند در ارتباط با یک بحث باز، شفاف و مشارکت مداوم با طلبکاران و صاحبان سهام آن اصلاح شود."

بلومبرگ در آن زمان گزارش داد که در اوایل نوامبر، دارندگان اوراق قرضه شروع به همکاری با وکلای تجدید ساختار در پل هستینگز کردند تا جایگزینی برای ورشکستگی پیشنهاد کنند. در اواخر همان ماه، این شرکت گزارش داد که اکتبر را با ۳۲ میلیون دلار پول نقد به پایان رساند و هشدار داد که ممکن است تا پایان سال به دلیل افزایش هزینه تامین مالی، افزایش قیمت انرژی و قیمت فشرده بیت کوین، نقدینگی خود را تمام کند.

با وجود این تلاش‌ها و همچنین حفظ جریان نقدی مثبت توسط شرکت فوق، اما درآمدها تحت تاثیر بازار نزولی، برای پوشش هزینه‌های تامین مالی تجهیزات ماینینگ کافی نیست و این شرکت احتمالا به زودی اعلام ورشکستگی خواهد کرد. در صورتی که شرکت فوق اقدام به فروش بیت کوین‌های استخراج شده نماید، احتمالا شاهد یک نوسان دیگری در بازار باشیم. غیر از این سنتیمنت بازار و احساسات حاکم بر آن نیز متلاطم خواهد گشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار