۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
درآمد عجیب سعودی‌ها از فروش نفت

درآمد ماهانه نفتی عربستان به ۲۵ میلیارد دلار رسیده که کمترین مقدار در ۸ ماه اخیر است. با این حال همچنان درآمد یک ماهه این کشور می‌تواند به اندازه درآمد بک سال ایران از فروش نفت باشد.

فردای اقتصاد: دفتر آمار پادشاهی عربستان اعلام کرد درآمد عربستان سعودی از صادرات نفت خام و محصولات پالایش شده مانند گازوئیل در ماه اکتبر به ۲۵.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. این کمترین رقم درآمدهای نفتی پادشاهی سعودی از ماه فوریه محسوب می‌شود و به گزارش بلومبرگ نشان‌دهنده تاثیر تضعیف اقتصاد جهانی و تورم بالا بر بازار نفت است.

با این حال، جریان ورودی دلارهای نفتی نزدیک به بالاترین حد تاریخی برای عربستان سعودی باقی مانده است. برآورد می‌شود که عربستان سعودی امسال رکورد ۳۳۷ میلیارد دلاری درآمد نفتی خود را که در سال ۲۰۱۲ به دست آورده بود، بشکند یا حداقل به درآمدی در آن سطح دست یابد.

بر اساس آمار منتشر شده این کشور تا ماه اکتبر یعنی دو ماه مانده به پایان سال ۲۰۲۲ در مجموع نزدیک به ۲۸۰ میلیارد دلار درآمد از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی کسب کرده است. این در حالی است که مجموع درآمدهای ۱۲ ماهه این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۱۹ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰۲ میلیارد دلار بوده است.

درآمد نفتی عربستان از فروش نفت در یک ماه درحالی با وجود کاهش به بیش از ۲۵ میلیارد دلار در ماه می‌رسد که ممکن است مجموع درآمد سالانه ایران از فروش نفت به زحمت به این مقدار برسد.

در واقع گفته می‌شود که با وجود بهبود وضع صادرات نفت ایران همچنان مقدار عرضه آن حدود یک سوم قبل از اعمال تحریم‌ها و خروج ترامپ از برجام است. از سوی دیگر ایران به دلیل تحریم و در رقابت با روسیه مجبور است که نفت خود را ارزان‌تر از قیمت‌های رسمی به فروش رساند. از این رو مجموع درآمدهای نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ احتمالا چیزی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود.  

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    اونا مدیریت قوی ندارن چون کشور در حال پیشرفت است
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    با مدیریت ضعیف کشورمان و عدم عضویت در FATF بخاطر رانت های خودشان به جایی رسیدیم که به کشور منزوی در دنیا تبدبل شدیم. درامدهای نفتی هر ماه سعودی از درامد سال ما بیشتر است.
  • علی اکبر IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    مغزم سوت کشید
  • مهدی حسین زاده IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    سلام دوستان به نظر من بیشترین استفاده از تحریم ایران برای عربستان وکشورهای حاشیه خلیج فارس بوده چون قیمت نفت چند برابر شد و تولید نفتشان هم بیشتر پس آنها همیشه دنبال تحریم بودن ایران هستن
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    والا چی بگیم وقتی. در آمد یک ماه عربستان از در آمد یک سال ما بیشتر است و جمعیت ما چند برابر عربستان معلومه چیزی نمیشه گفت
  • عادل IR ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    بله کشور عقب مونده ای که یه روزی زیر دست ایران بود حالا به برکت وجود مسولین بی لیاقت ما این شده،خدا بده برکت ،دست مریزاد به این همه عزم اراده در بهبود اقتصاد کشور
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    چرا درآمد یک ماه ( عربستان سعودی ) اون هم در کمترین حد خودش از کل درآمد یکسال ما بیشتره ؟ چرا ما نمیتونیم مانند یک کشور عادی و نرمال از منابع خودمون استفاده کنیم ؟

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار