۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
موج جدید کرونا در چین؟

بلومبرگ طبق برآوردهای مقامات ارشد حوزه بهداشت چین نوشت که نزدیک به ۳۷ میلیون نفر در این کشور احتمالا در این هفته تنها در یک روز به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

فردای اقتصاد: بورس تهران آخرین روز کاری هفته را سبزپوش به پایان رساند. شاخص کل با رشد ۴،۱۰۵ واحدی (معادل ۰.۲۸ درصد) عدد یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحدی را ثبت کرد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است در این روز شرایط بهتری داشت و با رشد ۰.۷۵ درصدی همراه شد.

در روز چهارشنبه خروج پول اشخاص حقیقی از بازار سهام ادامه داشت اما از شتاب آن کاسته شد و حدود ۳۸ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد.

بازار خودرو در ماه گذشته با ۲۲.۵ درصد افزایش قیمت، برنده رالی بازارها بود. در میان دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاری شاهد رشد ۱۴.۷ درصدی سکه و افزایش قیمت ۱۱.۷ درصدی دلار در این ماه بودیم. بورس تهران نیز آذرماه را با رشد ۶.۲ درصدی شاخص کل و افزایش ارتفاع بیش از ۱۰ درصدی نماگر هم‌وزن به پایان رساند.

قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی آخر هفته از مرز روانی ۴۰ هزار تومان عبور کرد. قیمت سکه هم پس از عقب‌نشینی به کانال ۱۸ میلیون در هفته گذشته، پنجشنبه دوباره به کانال ۱۹ میلیون تومان بازگشت.

بررسی‌های فردای اقتصاد نشان می‌دهد در آذرماه تقاضای خرید اوراق تسهیلات مسکن رشد ۲۰ درصدی داشته است که می‌تواند نشان‌گر تداوم افزایش تقاضای مصرفی برای خرید ملک باشد.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس: طرح استیضاح وزیر اقتصاد در ۸ محور شامل افزایش قیمت ارز و طلا و نوسانات در این بازارها، وضعیت تورم و همچنین وضعیت بازار بورس و همچنین عدم تحقق وعده‌های وزیر در سامانه بارگذاری شده است.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی: در حال حاضر حدود ۱۰۰ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز بنزین تولید می‌کنیم و همین میزان هم مصرف بنزین داریم، یعنی تولید و مصرف سربه‌سر است.

وزیر اقتصاد: با توجه به اینکه نارضایتی‌های بسیاری در مورد تسهیلات در نظر گرفته شده بانک‌ها وجود داشت، دولت مصوب کرد تا ۳۵ هزار میلیارد تومان به سرمایه بانک‌های دولتی به زودی اضافه شود.

سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای خواستار تجدید نظر در واگذاری بلوک ۱۲ درصدی شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بورس شد.

بر اساس اعلام مرکز آمار؛ نرخ تورم سالانه (نقطه‌ای) که با شیب آرامی در ماه‌های گذشته نزولی بود، تحت تأثیر تورم افزایشی کالاهای غیرخوراکی و خدماتی در آذرماه ۰.۴ واحد درصد بیشتر شد. بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، شاخص قیمت سبد کالاهای مصرفی در پایان آذرماه ۱۴۰۱ با افزایش ۴۸.۵ درصدی نسبت به آذر پارسال همراه بوده است. این در حالی است که پس از رکورد ۵۴ درصدی تورم در تیرماه، این نرخ روندی کاهشی داشت و در آبان‌ماه به ۴۸.۱ درصد رسیده بود.

همچنین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد رشد قیمت‌ها از پایان آبان تا پایان آذر، ۱.۹ درصد بوده است. این رشد که تورم ماهانه آذر نامیده می‌شود، ۰.۲ واحد درصد کمتر از تورم ماهانه آبان بوده است.

طبق آخرین تغییرات نرخ سود در بازار بین بانکی، این نرخ در سال جاری پس از پنج ماه مجددا به کانال ۲۱ درصد صعود کرد.

وزیر بهداشت: ذخیره دارویی کشور در شهریور ماه امسال ۳۳ درصد بوده که این میزان اکنون به ۵۸ درصد رسیده است و امیدواریم میزان ذخایر دارویی کشور تا ۲ ماه آینده به ۱۰۰ درصد برسد.

وزیر صمت: تولید انواع خودرو تا آذرماه امسال به اندازه کل تولید خودرو در سال گذشته بوده است. با عملیاتی شدن واردات خودرو و همچنین به موازات آن افزایش تولید و عرضه آن در بازار آزاد، شاهد روند کاهشی قیمت‌ها خواهیم بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: هنگامی که صحبت از عدم اشاعه هسته‌ای می‌شود، هیچ جایگزینی برای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود ندارد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: ما آماده هستیم که دیپلماسی با ایران را ادامه دهیم. اما باز هم تاکید می‌کنم طرفی که به یک امکانِ واقعی برای احیای برجام پشت کرد، ایران بود.

دفتر آمار پادشاهی عربستان اعلام کرد درآمد عربستان سعودی از صادرات نفت خام و محصولات پالایش شده مانند گازوئیل در ماه اکتبر به ۲۵.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. این کمترین رقم درآمدهای نفتی پادشاهی سعودی از ماه فوریه محسوب می‌شود و به گزارش بلومبرگ نشان‌دهنده تاثیر تضعیف اقتصاد جهانی و تورم بالا بر بازار نفت است.

بلومبرگ طبق برآوردهای مقامات ارشد حوزه بهداشت چین نوشت که نزدیک به ۳۷ میلیون نفر در این کشور احتمالا در این هفته تنها در یک روز به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. کارشناسان ماه‌های سختی را برای این کشور یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری پیش‌بینی می‌کنند.

اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

@Feghtesad

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار