۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
دست دولت در جیب بورس می‌رود؟

محمد اقبال‌نیا، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس شنبه به بررسی احتمال جبران کسری بودجه ۱۴۰۲ از بورس پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس شنبه همراه با محمد اقبال‌نیا، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی احتمال جبران کسری بودجه ۱۴۰۲ از بورس پرداختیم. او در ابتدا اعتقاد داشت که بورس تهران به واسطه افزایش قیمت دلار به بالای کانال ۴۰ هزار تومانی و رشد انتظارات تورمی، روند صعودی مناسبی را در پیش می‌گیرد. وی در پاسخ به این سوال که چرا در هفته‌های گذشته، بازار سهام با وجود بازدهی مثبت، از رقبای خود جا مانده است؟ عنوان کرد که چالش‌ها و ابهامات زیادی همچون افزایش سود بدون ریسک، ابهام در رابطه با بندهای بودجه ۱۴۰۲، قطعی گاز صنایع در فصل زمستان، فاصله نرخ دلار نیما و فردوسی در کنار بی‌اعتمادی ایجاد شده به بورس از سال ۹۹، اجازه رشدهای جدی را به بورس نمی‌دهد و بهبود این شرایط نیاز به زمان دارد. 

اقبال‌نیا در رابطه با اینکه چرا رشد نرخ سود بدون ریسک تنها بر بورس تاثیرگذار بوده و دیگر بازارها به آن واکنشی نشان نمی‌دهند، اعتقاد داشت که بازارهایی همچون ملک، ارز، دلار و اخیرا خودرو، به صورت سنتی فقط به تورم نگاه می‌کنند و به دلیل نداشتن عایدی‌های دوره‌ای خاص، خود را با نرخ بهره بانکی مقایسه نمی‌کنند، در حالی که بازار سهام به دلیل شرایط خاص خود از جمله گردش وجوه نقد دوره‌ای، اثر سود بانکی بر تامین مالی شرکت‌ها، از بین رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و... وزن زیادی به نرخ سود بدون ریسک می‌دهد. 

وی در ارتباط با عدم موفقیت دولت در جبران کسری بودجه سال جاری و چشم‌انداز نامناسبی که از شرایط اقتصادی و سیاسی کشور وجود دارد، پیش‌بینی می‌کند که کسری بودجه در سال آینده بیشتر از قبل باشد و دولت توانایی کافی برای پوشش هزینه‌های خود ندارد. او افزود به نظر نمی‌رسد که دولت بار دیگر همچون سال ۹۹ بخواهد از طریق ETFها به واگذاری دارایی‌های خود و تامین مالی از بورس بپردازد و اگر چنین نیز باشد، حمایت مردم را نخواهد داشت اما فرضیه واگذاری دارایی‌های خود به صندوق‌های بازنشستگی به دلیل وجود موجودی نقد در آن‌ها، احتمال بالایی دارد.
 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد که صندوق‌های بازنشستگی که از بازوهای اصلی بازار سرمایه و اقتصاد یک کشور محسوب می‌شوند، هم‌اکنون در بحران قرار دارند و این موضوع می‌تواند روز به روز به بزرگتر شدن این بحران بیانجامد که تبعات آن تاثیر مستقیمی بر بورس تهران و معیشت بخش بزرگی از مردم خواهد گذاشت. وی با انتقاد از کسانی که در راس مدیریت ارگان‌های مالی کشور قرار دارند، عنوان کرد که برنامه‌ریزی مشخصی برای چالش‌های حال حاضر وجود ندارد و این اقدامات تنها برای گذران روزمرگی است و فعلا چشم‌انداز مناسبی از سیاست‌های دولت برای جلوگیری از این بحران‌ها دیده نمی‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار