۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
هشدار کریسمسی زلنسکی به اوکراینی‌ها

ولودیمیر زلنسکی از شهروندان اوکراین خواست در تعطیلات کریسمس بیشتر مواظب حمله‌های احتمالی روسیه باشند و از یکدیگر مراقبت کنند.

فردای اقتصاد: ولودیمیر زلنسکی از شهروندان اوکراین خواست در تعطیلات کریسمس بیشتر مواظب حمله‌های احتمالی روسیه باشند و از یکدیگر مراقبت کنند. در بودجه سال ۲۰۲۳ ایالات متحده ۴۵ میلیارد دلار کمک مالی و تسلیحاتی برای اوکراین در نظر گرفته شد.
به گزارش دویچه وله، رئیس جمهوری اوکراین که برای نخستین بار پس از آغاز تجاوز نظامیان روسی برای سفر به آمریکا از کشور خارج شد در نخستین پیام خود به مردم پس از بازگشت نسبت به احتمال تشدید حمله‌های روسیه در تعطیلات کریسمس هشدار داد.
به گزارش رویترز، زلنسکی شامگاه جمعه، دوم دی (۲۳ دسامبر) در تازه‌ترین پیام ویدئویی روزانه خود به شهروندان اوکراینی هشدار داد که با آغاز تعطیلات کریسمس «تروریست‌های روسی» ممکن است دوباره فعال شوند.
او با بیان این که نظامیان روسی «ارزش‌های مسیحیت و هرگونه ارزشی به طور کلی» را نادیده می‌گیرند از هم‌وطنانش خواست در روزهای آینده بیش از پیش هوشیار باشند.
زلنسکی شهروندان اوکراینی را فراخواند در تعطیلات کریسمس به آژیر خطر حمله‌های هوایی بیشتر توجه کرده و از یکدیگر مراقبت کنند.
رئیس جمهوری اوکراین در سفر به ایالات متحده پس از دیدار با همتای آمریکایی خود جو بایدن، در نشست مشترک جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره آمریکا سخنرانی کرد.
فرماندهان ارشد نیروهای مسلح اوکراین در روزهای گذشته بارها نسبت به تحرکات نظامیان روسیه و احتمال تشدید حمله‌های موشکی و پهپادی به زیرساخت‌های غیرنظامی و تاسیسات تولید انرژی هشدار داده‌اند.
ارتش اوکراین روز جمعه از حضور یک ناوگان روسی در دریای سیاه خبر داد که شامل یک ناوجنگی مجهز به موشک‌های کروز می‌شود.
از شروع تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه امسال که اکنون ده ماه از آن می‌گذرد کشورهای غربی، به خصوص ایالات متحده کمک‌های مالی، انسان‌دوستانه و تسلیحاتی قابل توجهی در اختیار این کشور گذاشته‌اند که در تقویت موقعیت نیروهای اوکراینی در مقابله با متجاوزان نقش مهمی داشته است.
این کمک‌ها که زلنسکی در سخنرانی خود در جمع اعضای کنگره از آن قدردانی کرد در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.
نمایندگان کنگره آمریکا روز گذشته پس از کشمکش‌های فراوان بودجه هنگفت سال آینده را که نزدیک یک تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار می‌شود را تصویب کردند.
در لایحه بودجه که با امضای جو بایدن به قانون تبدیل شد، ۴۵ میلیارد دلار کمک مالی و تسلیحاتی برای اوکراین نیز پیش‌بینی شده است.
ولودیمیر زلنسکی در یک پیام توئیتری ضمن قدردانی از نمایندگان کنگره و سران دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تاکید کرده که اکنون «تعیین‌کننده» است که آمریکایی‌ها در جنگ علیه متجاوزان روسی همچنان شانه به شانه کنار اوکراینی‌ها بایستند.
همزمان با این تحولات نیروهای اشغالگر روسی در شهر بندری ماریوپل،  تخریب ساختمان آسیب دیده مشهور و قدیمی تئاتر این شهر را آغاز کردند.
اولکساندر تکاچنکو، وزیر فرهنگ اوکراین در صفحه فیسبوک خود نوشته «تئاتر ماریوپل دیگر وجود ندارد.» او پیش از این بارها از تخریب و غارت میراث فرهنگی اوکراین توسط نیروهای روسی انتقاد کرده و این کار را مصداق «جنایت جنگی» خوانده‌است.
به گفته منابع اوکراینی، در جریان محاصره این شهر و در حالی که صدها شهروند اوکراینی به ساختمان تئاتر پناه برده بودند نیروهای روسی آن را بمباران کردند و در جریان این حمله صدها نفر قربانی شدند.
در ماه‌های اخیر، به خصوص با افزایش کمک‌های تسلیحاتی غرب، نیروهای اوکراینی موفق به بازپس گرفتن برخی شهرهای اشغالی شدند و نظامیان روسی در برخی جبهه‌ها با کمبود امکانات، نیرو و تجهیزات روبرو هستند.

درخواست‌های پوتین از صنایع تسلیحاتی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در بازدید از یک کارخانه تولید جنگ‌افزار در منطقه تولا در جنوب مسکو از صنایع تسلیحاتی خواست تلاش‌های خود برای پشتیبانی از نیروهای مسلح را افزایش دهند.
پوتین می‌گوید «وظیفه کلیدی» صنایع نظامی این است که تمام تسلیحات، فن‌آوری، مهمات و تجهیزات لازم را در اختیار تمامی واحدهای ارتش روسیه قرار دهند.
او افزود همچنین ضرورت دارد که تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح «به میزان مورد نیاز، مقدار لازم و در مهلت مقرر» تامین شود.
رئیس جمهوری روسیه همچنین درخواست کرد که در تولید تسلیحات «تجربیات تاکنونی نبردها» مد نظر قرار گیرد. او به این «تجربیات» اشاره مشخصی نکرد. در ماه‌های گذشته گزارش‌های متفاوتی در مورد ضعف‌های اساسی برخی تجهیزات نظامی روسی از جمله تانک‌ها منتشر شده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار