۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
برندگان بورسی رقابت با تورم آذر

در ماهی که به گفته مرکز آمار تورم ۱.۹ درصدی ثبت شد، سهامداران ۵۸۵ نماد از تورم ماهانه سبقت گرفتند و در مقابل ۱۳۸ سهم با وجود رشد قیمت، از تورم‌ جاماندند.

فردای اقتصاد: در ماهی که شاخص کل بورس تهران با رشد حدود ۶.۲ درصدی همراه شد، مرکز آمار ایران از ثبت تورم ماهانه ۱.۹ درصدی در این ماه خبر داد. در این میان بررسی‌ عملکرد ماهانه ۷۲۳ نماد معاملاتی نشان از پوشش تورم ماهانه از سوی ۵۸۵ سهم (معادل ۸۱ درصد) دارد و در مقابل سهامداران ۱۳۸ نماد از تورم آذرماه جاماندند. افزایش انتظارات تورمی که عموما از رشد قیمت دلار نشات می‌گرفت، مهمترین عاملی بود که صاحبان سرمایه را در پی یافتن پناهگاهی برای پوشش ریسک تورم و کاهش ارزش پول برآورد و در این میان بخشی از سرمایه‌ها راهی تالار شیشه‌ای شدند تا با افزایش تقاضا برای خرید سهام، شاهد رشد قیمت ۸۶ درصد از نمادهای فعال باشیم.

برندگان بورسی آذر ۱۴۰۱

بورس تهران در حالی معاملات نهمین ماه سال را به پایان رساند که نماگرهای اصلی این بازار برای دومین ماه متوالی به صعود ادامه داد و ارتفاع خود از آخرین روز سال گذشته را به ۹.۴ درصد رساند. در مجموع دادوستدهای آذر، شاخص کل ۶.۲ درصد و نماگر هم‌وزن ۱۰.۲ درصد افزایش ارتفاع دادند.

آنگونه که بررسی‌ها نشان می‌دهد در این ماه از ۷۲۳ نماد مورد بررسی، ۶۲۱ سهم بازدهی مثبتی داشتند و در مقابل ۱۰۲ نماد با افت ماهانه قیمت مواجه شدند. با این حال در صورتی که سود واقعی سهامداران را در نظر بگیریم، حدود ۹۴ درصد (معادل ۵۸۵ سهم) از نمادهای سبز بورس آذرماه، با رشد قیمت بیش از ۱.۹ درصدی موفق به پوشش تورم در این ماه شدند و در مقابل ۳۶ نماد با وجود رشد قیمت اسمی، اما از تورم آذرماه جاماندند. به این ترتیب در مجموع شاهد باخت ۱۹ درصد از نمادهای معامله شده در تالار شیشه‌ای در نهمین ماه سال از تورم ماهانه بودیم.

در صدر نمادهای سبز بازار سهام در آذرماه، سهام گروه صنعتی سدید رشد عجیب ۱۱۵ درصدی را تجربه کرد. «وسدید» در آذرماه تنها یک روز با افت قیمت مواجه شد و بقیه روزهای کاری خود را عموما در صف خرید سپری کرد. این شرکت که در گروه فلزات اساسی بازار پایه زرد فرابورس ایران جای گرفته است، صعود بی‌وقفه قیمت را از روزهای پایانی آبان‌ماه آغاز کرد و در روزهای پایانی آخرین ماه پاییز نیز خبر از اخذ ۲۳ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۲۵۰ یورو پروژه از سوی شرکت تولید پمپ‌های بزرگ و توربین آبی با مالکیت ۹۵ درصدی متعلق به گروه صنعتی سدید خبر داد و تاکید کرد این قرارداد باعث افزایش سودآوری در شرکت مذکور خواهد شد. مقام دوم پربازده‌ترین سهام در سومین ماه پاییز از آن یک نماد فرابورسی شد. نماد شرکت بهمن لیزینگ که در فرابورس ایران معامله می‌شود، آذرماه را با رشد ۹۳.۵ درصدی سپری کرد. «غالبر» نیز در این ماه شرایط مشابهی داشت و در ماه مورد بررسی با رشد قیمت ۸۵.۷ درصدی همراه شد.

برندگان بورسی ماه پایانی پاییز
 سهام با بیشترین رشد قیمت ماهانه (آذر ۱۴۰۱)

در آنسوی بازار نیز سهام شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خارومیانه با نماد «میدکو» که در بورس معامله می‌شود، بیش از ۲۳ درصد کاهش قیمت داشت و پس از آن دو سهم بازار پایه یعنی «تپسی» و «فن‌آوا» بین ۲۰ تا ۲۲ درصد ارزان‌تر شدند.

برندگان بورسی ماه پایانی پاییز
 سهام با بیشترین افت قیمت ماهانه (آذر ۱۴۰۱)

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار