۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
هشدار/ مهمترین دلیل آتش‌سوزی در ساختمان‌ها چیست؟

در سال‌های اخیر، آتش‌سوزی‌های عظیم الکتریکی ناشی از کابل‌های غیر استاندارد و بی‌کیفیت باعث نگرانی افراد زیادی شده است.

ایسنا: به نقل از تجهیزساختمان،  اگر علل  آسیب‌ها و خطرات در نتیجه آتش سوزی ساختمان‌ها را کابل و سیم‌های نامرغوب بدانیم و همچنین از آنها به موقع پیشگیری کنیم، می‌توانیم از سلامت و ایمنی خود پیشگیری و محافظت کنیم.

علت خطرات

یکی از دلایل اصلی آتش‌سوزی در تأسیسات و منازل، خرابی سیستم‌های برق و حوادث الکتریکی است که علت اصلی آن بی‌کیفیت بودن محصولات است. این عامل ممکن است ناشی از مس غیرخالص باشد که باعث رسانایی ضعیف می‌شود یا استفاده از روکش PVC بی کیفیت است.

یکی از خطرناک‌ترین پیامدهای کابل‌کشی بی‌کیفیت، خطر آتش سوزی است. کابل‌های آسیب دیده می‌تواند منجر به آتش‌سوزی و آسیب به دستگاه‌ها و ماشین‌آلات شوند که پیامدهای زیان‌باری را به همراه خواهند داشت. کابل‌کشی با کیفیت پایین می‌تواند منجر به گسترش سریع آتش‌سوزی با انتشار مقادیر بالایی از دود، گاز یا گرما شود و خطر بالقوه آتش را افزایش دهد.

در حالی که توجه به این نکته مهم است که کابل‌هایی که از پروتکل‌های ایمنی پیروی می‌کنند، نمی‌توانند از بروز آتش سوزی جلوگیری کنند، اما می‌توانند تا حد زیادی خطر و تهدید احتمالی آتش سوزی را کاهش دهند. به همین دلیل، نمی‌توان در مورد اهمیت بررسی کیفیت و استاندارد کابل‌ها تردید داشت. در حالی که هزینه کابل با کیفیت بهتر احتمالاً بالاتر است. در واقع کسانی که در صنعت تولید هستند، می‌دانند که مشتری خطرات ناشی از عدم استفاده از محصولات با کیفیت بالا را همانطور که توصیه می‌شود، درک می‌کند.

عامل اصلی آتش‌سوزی در ساختمان‌ها

کابل‌های بی‌کیفیت علاوه بر اینکه می‌توانند باعث ایجاد آتش‌سوزی شوند، تأثیر زیادی بر وسایل الکتریکی در طول فرآیند استفاده دارند. سیم‌های بی‌کیفیت ساخته شده از مس با ناخالصی‌های زیاد و همچنین کابل‌های روکش PVC نامرغوب، منجر به هدایت ضعیف، آسیب سریع و کاهش دوام تجهیزات می‌شود. بنابراین، برای جلوگیری از خطر آتش سوزی و انفجار ناشی از حوادث آتش‌سوزی و نشت برق، مصرف‌کنندگان باید تجهیزات برق و سیم‌های معتبر موجود در بازار را انتخاب کنند و قبل از استفاده اطلاعات محصول را به دقت بررسی کنند.

چگونه از خطرات فوق جلوگیری کنیم؟

هنگام خرید محصولات و سیم و کابل‌ها باید به برند و اعتبار آن محصول در بازار جهت بهبود ایمنی در استفاده از برق و کمک به محافظت از خود و خانواده خود توجه کنیم. موارد ساده‌ای مانند استفاده از محصولات با برند معتبر، خرید از فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌های معتبر را در نظر بگیرید.

کابل‌های آلومینیومی

این کابل‌ها به هیچ وجه ایمن نیستند. با افزایش قیمت مس باعث می‌شود تولیدکنندگان کوچک به جهت صرفه‌جویی در هزینه از آلومینیوم به جای مس در سیم و کابل‌ها استفاده نمایند. در حال حاضر کابل‌های افشان با هادی آلومینیومی در کشور تولید می‌شود که به آن CCA می‌گویند. سیم‌های تولید مس شوند که از آهن جهت ساخت آن استفاده شده است، تنها لایه‌ی نازکی از مس روی سیم را می‌پوشاند. این سیم‌ها به CCS شهرت دارند.

عامل اصلی آتش‌سوزی در ساختمان‌ها

مقاطع مشخصی از مس، آمپر معینی از برق را عبور می‌دهد، به همین دلیل استفاده از فلزاتی به جز مس در سیم، شدت عبور جریان را کاهش داده و کابل داغ می‌شود. در نتیجه زمینه‌ی اتصالی و بروز آتش‌سوزی فراهم می‌شود.

کاهش سطح مقطع فلزی، افزایش ضخامت عایق و استفاده از فلزات هادی نامناسب، یکی از رایج‌ترین تقلب‌های شرکت‌های زیرزمینی سازنده‌ی کابل است.

متأسفانه با وجود آن که سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، استفاده از فلز آلومینیوم را در سیم‌های افشان غیر مجاز می‌داند، برخی برای سیم‌های غیر استاندارد، گواهی ثبت اختراع دریافت کرده‌اند.

برآوردها نشان می‌دهد که تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از کابل‌های منازل، استاندارد است. قیمت پائین هادی‌های تقلبی سبب شده در مسکن مهر از این نوع سیم و کابل‌ها به وفور استفاده شود.

افزایش چشم‌گیر قیمت مواد اولیه به ویژه مس طی دو سه سال اخیر و عدم مدیریت صحیح و کارآمد در زمینه‌ی تولید، توزیع و واردات، باعث شده تا عده‌ای سودجو با پائین آوردن میزان مس در تولید کابل‌های مصرفی و یا کوتاه کردن قطر این کالاها، عملا جان میلیون‌ها انسان را به خطر بیندازند.

با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و قیمت پایین سیم و کابل‌های غیراستاندارد که موجب استقبال از این کالاها می‌شود، مسئولان مربوطه برای حفظ جان مصرف‌کنندگان، باید از توزیع این کالاها به بازار جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها