۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
بغض بورس ترکید؛ رکوردشکنی شاخص سهام

بورس امروز با رشد ۴.۵ درصدی همراه شد تا یکی از سبزترین روزهای خود در تاریخ را به ثبت برساند.

فردای اقتصاد: بورس تهران امروز عملکرد کم‌سابقه‌ای را از خود به نمایش گذاشت تا شاهد بازاری یک دست سبزرنگ باشیم. صعود بورس تهران در روز جاری به قدری قدرتمند بود که شاخص کل بورس توانست با رشد ۴.۵ درصدی همراه شود که چهارمین رشد قدرتمند بازار سهام در طول تاریخ بود و حتی در اوج بازار در سال ۹۹ نیز چنین رشدی دیده نشده بود. با این جهش، پس از گذشت بیش از دو سال، شاخص بورس مقاومت مهم ۱.۶ میلیون واحدی را پشت سر گذاشت. شاخص هم‌وزن نیز با وجود روند ضعیف‌تر نسبت به شاخص کل، شرایط مناسبی را پشت سر گذاشت و توانست بازدهی ۲.۹۲ درصدی را به ثبت برساند. صعود قدرتمند بورس در آخرین روز هفته ابتدایی زمستان ۱۴۰۱، دلایل مهمی را در پشت خود داشت که عمده آن به تحولات صورت گرفته در بازار ارز بازمیگردد و مدتی است به محرکی جدی برای بازار سهام تبدیل شده است.

بغض بورس ترکید؛ رکوردشکنی شاخص سهام
ده روز بورس ۱۴۰۱ با بیشترین ارزش معاملات

رشد نماگرهای قیمتی بورس تهران تنها رکورشکنی‌های بازار امروز نبودند و در متغیرهای دیگری نیز شگفتی‌های مهمی رخ داد. روند ارزش معاملات که مدتی است خود را از کانال ۲هزار میلیارد تومانی خارج کرده بود و طی چند روز گذشته به بالای کانال ۷هزار میلیارد تومانی رسیده است، طی معاملات روز جاری به عدد ۱۱۵۲۱ میلیارد تومان رسید تا بالاترین عدد ثبت شده در سال ۱۴۰۱ و همچنین بیشترین مقدار از شهریور سال ۹۹ را شاهد باشیم. در کنار این موضوع ورود پول چشمگیری نیز از سمت کدهای حقیقی به چرخه معاملات سهام رخ داد و عددی بالغ بر ۱۱۱۴ میلیارد تومان پول از سمت حقیقی‌ها برای خرید سهام به بازار وارد شد که از آبان سال ۹۹ تکرار نشده بود. به نحوی می‌توان گفت که این مسائل دست به دست هم داد تا تمامی متغیرهای مهمی که نشان‌دهنده میزان رونق بورس تهران هستند، از روزی رویایی برای سهامداران خبر دهند.

بغض بورس ترکید؛ رکوردشکنی شاخص سهام
روند ورود و خروج پول حقیقی‌ها در سال ۱۴۰۱

قله نوردی بازارها به رهبری دلار

به قطع رشد افسارگسیخته نرخ دلار طی دو ماه گذشته را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین دلیل رشد بازارهای سرمایه‌گذاری معرفی کرد که بازار سهام نیز مدتی است به واسطه آن، روند صعودی قدرتمندی را شروع کرد. تقریبا از اوایل آبان ماه بود بازار ارز با تحولات جدی همراه شد و از بین رفتن خوش‌بینی‌ها به احتمال احیای برجام، سوخت جدیدی را به موتور دلار وارد کرد تا این اسکناس آمریکایی در بازار آزاد از حوالی ۳۲ هزار تومان، استارت قدرتمندی بزند و اکنون به مرز ۴۳ هزار تومان برسد یعنی در طول تنها دو ماه، قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۳۴ درصد رشد کرده است که شاید بی‌سابقه نباشد اما اتفاقی کم‌سابقه به شمار می‌رود.

بسیاری از کارشناسان از قبل نیز پیش‌بینی کرده بودند که نرخ دلار تا انتهای سال جاری به دلیل شرایط حاکم بر وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور چنین ارقامی را به خود ببیند اما کمتر کسی انتظار داشت که این رخداد با قدرت و سرعتی به این وسعت اتفاق دهد. این نکته بسیار قابل توجه است که نرخ بااهمیت برای بورس تهران، نرخ دلار نیما است و تغییرات این ارز می‌تواند اثرات جدی بر وضعیت شرکت‌ها و به تبع آن قیمت سهام در تابلوی معاملات بگذارد. با این وجود، افزایش نرخ دلار در بازار آزاد از منظر انتظارات تورمی بسیار تاثیرگذار خواهد بود و بازارها را با خود همراه می‌کند. طی همین دو ماه گذشته قیمت دارایی‌ها بسیار رشد کرده‌اند و همین عامل ارزش دارایی شرکت‌ها را افزایش می‌دهد که به واسطه آن قیمت سهام نیز دستخوش تغییراتی جدی می‌شود. از سمتی چشم‌انداز نرخ دلار نیما نیز مثبت تلقی می‌شود و فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند که حتی با وجود سرعت کمتر نسبت به دلار فردوسی، قیمت دلار نیما مسیری صعودی را در پیش می‌گیرد و می‌تواند به بالای کانال ۳۰هزار تومان نفوذ کند که منجر به تاثیرات مثبتی در وضعیت فروش، سودآوری و صورت‌های مالی شرکت‌ها خواهد شد.

جدال دلاری در بورس کالا

صعود نرخ دلار در بازار آزاد به مرز کانال ۴۳ هزار تومان، تنها دلیل رکوردشکنی امروز بورس تهران نبود و بازار سهام محرک بسیار مهمی‌تری را پشت خود داشت که البته این موضوع نیز ماهیتی دلاری دارد. روز دوشنبه بورس کالا اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که طبق آن، از روز دوشنبه ۱۲ دی ماه، عرضه‌کنندگان محصولاتی مانند آلومینیوم، مس، روی، سرب، گروه محصولات پتروشیمی و... در بورس کالا که نرخ دلار در فرمول قیمت پایه محصولاتشان لحاظ می‌شود، می‌توانند نرخ دلار محاسباتی خود را از دلار نیما تا دلار توافقی تغییر دهند. این موضوع به خوبی تاثیر خود را در معاملات امروز بورس تهران به خصوص در گروه‌های بزرگ بازار نشان داد و دلیل اصلی اختلاف میزان صعودهای شاخص کل و شاخص هم‌وزن بود. این موضوع یکی از بزرگترین مطالبات بورسی‌ها طی چند وقت اخیر بوده و نقدهای زیادی در رابطه با آن به دلیل کوچ درآمد از جیب شرکت‌ها به جیب دلالان و رانت‌خواران ارائه شده است که اکنون می‌تواند شرکت‌های حاضر در بورس را با تحولات مثبتی همراه کند.

این اتفاق اما تنها به اینجا ختم نشد و به محض انتشار، مورد حجمه بسیاری از سمت سازمان‌های دولتی و رسانه‌ها قرار گرفت به طوری که ملی صنایع پتروشیمی درخواست لغو سریع آن را داد و رسانه‌ها نیز ادعا کردند که این تغییر به دلیل فاصله نزدیک به  ۳۰ درصدی نرخ دلار نیما و توافقی، موجب یک موج تورمی جدید و قدرتمند خواهد شد. اواخر بازار امروز حتی وزارت صمت نیز طی نامه‌ای این اقدام بورس کالا را مورد نقد قرار داد و اعلام کرد که برای حمایت از شرکت‌های پایین‌دستی باید لغو شود. وزارت صمت حتی عنوان کرده بود که بورس کالا نباید بدون هماهنگی با سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان چنین اقدامی را انجام دهد.

بورس به دنبال جبران است

نگاهی به روند بازارها از ابتدای سال ۱۴۰۱ به خصوص طی دو ماه گذشته که دلار در بازار آزاد رالی صعودی قدرتمند خود را نشان می‌دهد، به وضوح اشاره می‌کند که بازار سهام تاکنون نسبت به تمامی بازارهای سرمایه‌گذاری به نوعی بازار موازی بورس تهران نیز شناخته می‌شوند، جامانده است و گویی اکنون این رشدهای پرشتاب یک روزه، در جهت جبران این جاماندگی باشد. از ابتدای سال جاری تا قبل از شروع روند صعودی جدید که از اوایل آبان ماه شروع شد، بازار سرمایه حتی ۱۱ درصد از ارتفاع خود را از دست داده بود درحالیکه نرخ دلار در بازار آزاد در همان زمان با رشد ۲۵ درصدی همراه شد. اگر محاسبات خود را از ابتدای آبان در نظر بگیریم، با رشد تاریخی بورس طی روز جاری، بازدهی دو ماهه هر دو بازار به حوالی ۳۳ درصد می‌رسد اما جاماندگی در حالی خود را به خوبی نشان می‌دهد که مبدا زمانی خود را از ابتدای سال تا به امروز در نظر بگیریم. در شروع سال ۱۴۰۱، نرخ دلار در بازار آزاد حوالی ۲۶۲۵۰ تومان بود و شاخص کل بورس نیز در محدوده ۱.۳۶۷ میلیون واحدی قرار داشت اما اکنون دلار در نرخ ۴۴۰۰ تومانی قبول دارد که بازدهی ۶۶ درصدی را به ثبت رسانده درحالی که شاخص کل بورس با رسیدن به کانال ۱.۶۴۷ میلیون واحدی، تنها ۲۰ درصد افزایش یافته است. به نظر می‌رسد که این جاماندگی اکنون سرمایه‌گذاران را برای کسب بازدهی به سمت خرید سهام سوق داده باشد به طوری که

بورس از بند تکنیکالی خارج می‌شود؟

صعود چشمگیر بورس تهران در روزهای اخیر، اتفاقات مثبتی را در نمودارهای تکنیکالی رقم زد و مقاومت‌ها یک به یک شکسته شد اما به نظر می‌رسد یک قدم نهایی تا رهایی از بند باقی مانده باشد. نگاهی به نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس به خوبی نشان می‌دهد که قله‌های ایجاد شده توسط میان‌موج‌های دو سال اخیر، یک خط مقاومت داینامیک تشکیل داده‌اند که کندل‌ها طی روزهای آینده نیاز به عبور از آن دارند و باید دید که آیا قدرت بورس به اندازه شکست آن خواهد بود یا نه. اکنون شاخص بورس تنها ۲۷ درصد با رسیدن به قله تاریخی خود فاصله دارد و در صورت شکست مقاومت ذکر شده، ابتدا تا محدوده ۱.۷ میلیون واحدی و سپس تا رکورد تاریخی خود، به مسیر صعودی ادامه خواهد داد.

بغض بورس ترکید؛ رکوردشکنی شاخص سهام
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    این رشدها کاذب و ساختگی است و به منظور فرار از واقعیت ورشکستگی اقتصادی کشور است !
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    همش به خاطر دلالتی ماشینه ،دلتون رو خوش نکنید

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار