۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۰ دی ۱۴۰۱

بورس روز چهارشنبه توانست با رشد ۴.۵ درصدی یکی از تاریخی‌ترین صعودهای خود را به ثبت برساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران چهارشنبه عملکرد کم‌سابقه‌ای را از خود به نمایش گذاشت تا شاهد بازاری یک دست سبزرنگ باشیم. صعود بورس تهران در روز جاری به قدری قدرتمند بود که شاخص کل بورس توانست با رشد ۴.۵ درصدی همراه شود که چهارمین رشد قدرتمند بازار سهام در طول تاریخ بود و حتی در اوج بازار در سال ۹۹ نیز چنین رشدی دیده نشده بود. با این جهش، پس از گذشت بیش از دو سال، شاخص بورس مقاومت مهم ۱.۶ میلیون واحدی را پشت سر گذاشت. شاخص هم‌وزن نیز با وجود روند ضعیف‌تر نسبت به شاخص کل، شرایط مناسبی را پشت سر گذاشت و توانست بازدهی ۲.۹۲ درصدی را به ثبت برساند. صعود قدرتمند بورس در آخرین روز هفته ابتدایی زمستان ۱۴۰۱، دلایل مهمی را در پشت خود داشت که عمده آن به تحولات صورت گرفته در بازار ارز بازمیگردد و مدتی است به محرکی جدی برای بازار سهام تبدیل شده است.

طی دو روز گذشته اقتصاد کشور شاهد شگفتی‌های زیادی بود که عمده آن از رشد کم‌سابقه دلار بازار آزاد طی چند روز گذشته شامل شد. نگاهی به روند بازارها از ابتدای سال ۱۴۰۱ به خصوص طی دو ماه گذشته که دلار در بازار آزاد رالی صعودی قدرتمند خود را نشان می‌دهد، به وضوح اشاره می‌کند که بازار سهام تاکنون نسبت به تمامی بازارهای سرمایه‌گذاری به نوعی بازار موازی بورس تهران نیز شناخته می‌شوند، جامانده است و گویی اکنون این رشدهای پرشتاب یک روزه، در جهت جبران این جاماندگی باشد. در ادامه به مهم‌ترین رخدادهای چند روز گذشته که تاثیر قابل توجهی بر روند بورس تهران می‌گذارد، خواهیم پرداخت.

غوغایی در بازارها

همانطور که اشاره شد، رشد نرخ ارز طی دو ماه گذشته، بازارها را با رشدهای پرشتابی همراه کرد تا دوباره انتظارات تورمی به اوج خود برسد. نرخ دلار که در ابتدای آبان ماه مدتی بود که در نزدیکی مرز ۳۳ هزار تومان نوسان می‌کرد، به یک باره رالی صعودی قدرتمندی را آغاز کرد و با سقف‌شکنی‌های پیاپی همراه شد. اگرچه نرخ ارز آمریکایی همچنان در محدوده‌های بسیار بالایی قرار دارد و فعلا اصلاح قابل توجهی را در آن شاهد نیستیم، اما به دلیل اتفاقات مهمی احتمال کاهش قیمت بیشتر آن دور از ذهن نیست.

یکی از مهم‌ترین محرک‌های بورس در روز چهارشنبه، سر و صدای بالایی بود که تحولات دلاری بورس کالا ایجاد کرد. روز دوشنبه بورس کالا اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که طبق آن، از روز دوشنبه ۱۲ دی ماه، عرضه‌کنندگان محصولاتی مانند آلومینیوم، مس، روی، سرب، گروه محصولات پتروشیمی و... در بورس کالا که نرخ دلار در فرمول قیمت پایه محصولاتشان لحاظ می‌شود، می‌توانند نرخ دلار محاسباتی خود را از دلار نیما تا دلار توافقی تغییر دهند. این موضوع به خوبی تاثیر خود را در معاملات امروز بورس تهران به خصوص در گروه‌های بزرگ بازار نشان داد و دلیل اصلی اختلاف میزان صعودهای شاخص کل و شاخص هم‌وزن بود. این موضوع یکی از بزرگترین مطالبات بورسی‌ها طی چند وقت اخیر بوده و نقدهای زیادی در رابطه با آن به دلیل کوچ درآمد از جیب شرکت‌ها به جیب دلالان و رانت‌خواران ارائه شده است که اکنون می‌تواند شرکت‌های حاضر در بورس را با تحولات مثبتی همراه کند.

این اتفاق اما تنها به اینجا ختم نشد و به محض انتشار، مورد حجمه بسیاری از سمت سازمان‌های دولتی و رسانه‌ها قرار گرفت به طوری که ملی صنایع پتروشیمی درخواست لغو سریع آن را داد و رسانه‌ها نیز ادعا کردند که این تغییر به دلیل فاصله نزدیک به  ۳۰ درصدی نرخ دلار نیما و توافقی، موجب یک موج تورمی جدید و قدرتمند خواهد شد. اواخر روز چهارشنبه حتی وزارت صمت نیز طی نامه‌ای این اقدام بورس کالا را مورد نقد قرار داد و اعلام کرد که برای حمایت از شرکت‌های پایین‌دستی باید لغو شود. وزارت صمت حتی عنوان کرده بود که بورس کالا نباید بدون هماهنگی با سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان چنین اقدامی را انجام دهد. البته کارشناسان عنوان می‌کنند که برخی از محصولات به خصوص در گروه فلزات اساسی به دلیل رقابت پایین در بورس کالا، با این اتفاق شاهد تغییرات قیمت جدی می‌شوند و بعید نیست که با آن مخالفت جدی صورت بگیرد و اجازه اجرا به آن داده نشود.

بورس به استقبال فرزین می‌رود؟

غروب روز پنجشنبه ناگهان خبر تغییر رئیس کل بانک مرکزی در خبرگزاری‌ها منتشر شد تا به شایعات روزهای گذشته پایان دهد. طبق تصمیم هیئت دولت، از این پس محمدرضا فرزین به جای علی صالح آبادی بر صندلی ریاست بانک مرکزی خواهد نشست تا سکان مهم‌ترین سازمان اقتصادی کشور را در دست بگیرد. به نظر می‌رسد که تحولات اخیر بازار ارز و عدم توانایی در کنترل آن از اصلی‌ترین دلایل برکناری صالح آبادی باشد اما در این میان تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر افزایش سود بانکی از مواردی است که فعلا سرانجام آن مشخص نیست.

در این میان اما صحبت‌های رئیس جدید بانک مرکزی در صدا و سیما حواشی زیادی را از سمت فعالان بازار سرمایه به همراه داشته است. فرزین در صحبت‌های خود از تصمیماتش برای بازار ارز گفت و عنوان کرد که قصد دارد نرخ ارز نیما را برای تامین نیازهای ارزی مردم در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان ثابت نگهدارد و این درحالی است که دلار نیما هم‌اکنون در بالای کانال ۲۹ هزار تومانی نوسان می‌کند. او همچنین افزود که بانک مرکزی از این پس بازار آزاد ارز را به صورت مستمر پایش خواهد کرد و تلاش می‌کند که به مرور نرخ آن را به دلار نیما نزدیک کند. این موضوع نشان می‌دهد که احتمال کاهش نرخ دلار حداقل در کوتاه مدت پایین نیست و از طرفی ثبات قیمت دلار نیما در ۲۸۵۰۰ تومان، تداعی‌گر ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود که می‌تواند بورسی‌ها را پس از یک روز رویایی با شوک مواجه کند.

خیز بورس برای شکست مقاومت تکنیکالی؟

صعود چشمگیر بورس تهران در روزهای اخیر، اتفاقات مثبتی را در نمودارهای تکنیکالی رقم زد و مقاومت‌ها یک به یک شکسته شد اما به نظر می‌رسد یک قدم نهایی تا رهایی از بند باقی مانده باشد. نگاهی به نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس به خوبی نشان می‌دهد که قله‌های ایجاد شده توسط میان‌موج‌های دو سال اخیر، یک خط مقاومت داینامیک تشکیل داده‌اند که کندل‌ها طی روزهای آینده نیاز به عبور از آن دارند و باید دید که آیا قدرت بورس به اندازه شکست آن خواهد بود یا نه. اکنون شاخص بورس تنها ۲۷ درصد با رسیدن به قله تاریخی خود فاصله دارد و در صورت شکست مقاومت ذکر شده، ابتدا تا محدوده ۱.۷ میلیون واحدی و سپس تا رکورد تاریخی خود، به مسیر صعودی ادامه خواهد داد.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا با چالش‌های مهمی همراه باشد که می‌تواند از قدرت آن به قدر محسوسی بکاهد. البته انتظارات تورمی همچنان بالا هستند به عنوان محرک اصلی بازار عمل می‌کنند اما انتظار می‌رود بازار سهام در روز آینده با افزایش عرضه‌ها مواجه شود.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۰ دی ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اصغر IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    به نظر من رشد ادامه داره چون تازه مردم باز دارن میان بورس وهر جا نقدینگی مردم بیاد اونجارومیترکونه
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    بازهم درد سری بنام رئیس بانک مرکزی لنگر بورس را نشانه رفت تا این بازار اینبار با رئیس بازیهای تازه واردی جریحه دا ومردم را دوباره با از دست دادن سرمایه هاشون آزار واذیت کنه خداکنه انسان باسوادی باشه وعلم اقتصاد رو بفهمه آمین
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    فردا و روزهای آینده، بورس همچنان سبز ،مثبت و افزایشی خواهد بود.
  • ناشناس IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    ۳سال نباید دل خوش بکنیم برای صعود بورس

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار