۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
رکوردهای سبز بورس در آغاز زمستان

بازار سهام در نخستین هفته دی‌ماه با رشد بیش از ۱۰ درصدی شاخص کل و جابه‌جایی دو ساله رکورد ورود پول همراه شد.

فردای اقتصاد: بازار سهام اولین هفته زمستانی خود را پرشور به پایان رساند و شاخص کل سهام با جهش بیش از ۱۰ درصدی، ضمن پشت سر گذاشتن دو کانال صعودی و ثبت رکوردهای چندگانه در آخرین روز کاری هفته، خود را به بالاترین سطح از ۳۰ شهریور سال ۹۹ رساند. این بیشترین رشد هفتگی دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در هفت هفته اخیر به شمار می‌رود. اما این تنها رکورد بورس تهران در آغاز زمستان نبود. آنگونه که آمارها نشان می‌دهند در مجموع معاملات ۴ روز کاری هفته نخست دی‌ماه، حقیقی‌ها خالص خرید بیش از ۲هزار میلیارد تومانی را رقم زدند که در دو سال اخیر نظیری برای آن نمی‌توان یافت. آخرین بار هفته منتهی به ۳ دی‌ماه ۹۹ بود که شاهد ورود پول بیش از ۲هزار میلیارد تومانی سهامداران خرد به جریان دادوستد سهام بودیم. افزایش انتظارات تورمی و همزمان با آن برخی اخبار تاثیرگذار بر عملکرد صنایع بزرگ شاخص‌ساز را می‌توان مهمترین عامل رکوردشکنی هفتگی بازار سهام عنوان کرد.

دادوستدها کمی جان گرفتند

ارزش معاملات خرد سهام در هفته نخست دی‌ماه، میانگین روزانه ۸ هزار و ۳۶۲ میلیارد تومانی را ثبت کرد. در آخرین روز کاری هفته گذشته بود که همزمان با ثبت رکوردهای چندگانه در تالار شیشه‌ای، ارزش معاملات نیز رو به صعود گذاشت و از ۱۱ هزار میلیارد تومان فراتر رفت. آخرین بار شهریور سال گذشته بود که شاهد ثبت این میزان دادوستد در تالار شیشه‌ای بودیم. به این ترتیب میانگین روزانه این متغیر مهم بورسی در هفته نخست زمستان با رشد ۶۰ درصدی نسبت به هفته ماقبل آن همراه شد تا امید به تداوم روزهای سبز بورس تقویت شود.

رکوردهای سبز بورس در آغاز زمستان
شاخص کل بورس تهران به بالاترین ارتفاع از ۳۰ شهریور ۹۹ رسید؛ ارزش معاملات خرد سهام نیز هزار میلیارد تومانی شد

هجوم هفتگی پول به بورس

همانطور که اشاره شد در هفته‌ای که گذشت شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۰۲۲ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم که از دی‌ماه ۹۹ سابقه نداشت. به این ترتیب خروج ۲۵ روزه پول حقیقی‌ها در هفته گذشته جبران شد که البته بخش عمده آن مربوط به دادوستدهای آخرین روز کاری هفته بود. این در حالی است که در همین هفته شاهد خروج پول ۲.۵ هزار میلیارد تومانی سهامداران خرد از صندوق‌های بادرآمد ثابت بودیم. به نظر می‌رسد امید به تغییر مسیر بازار سهام پس از رکود ۲.۵ ساله ثبت شده تا سرمایه‌گذاران با خروج از پناهگاه مجددا راهی تالار شیشه‌ای شوند. البته هنوز برای قضاوت در این خصوص زود است و باید دید آیا این روند صعودی با توجه به اخبار پایان هفته همچون تغییر رئیس بانک مرکزی و سخنانی که رئیس جدید پس از تصدی این پشت در خصوص تثبیت نرخ ارز نیمایی مطرح کرد، ادامه خواهد یافت یا خیر؟

رکوردهای سبز بورس در آغاز زمستان
در هفته‌ای که گذشت شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۰۲۲ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم که از دی‌ماه ۹۹ سابقه نداشت

رقبا چه کردند؟

بررسی عملکرد دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاری در هفته نخست دی ماه حاکی از صدرنشینی سکه با رشد قیمت ۲۱.۱ درصدی در مقیاس هفته دارد. پس از آن بورسی‌ها توانستند رتبه دوم را با رشد ۱۰.۱ درصدی شاخص کل به خود اختصاص دهند. رشد قیمت خودرو نیز همچنان ادامه دارد و پس از صدرنشینی در آخرین ماه پاییز، در هفته گذشته نیز شاخص خودروی بورسان رشد ۹.۱ درصدی را نشان داد تا مقام سوم بازارهای پرسود هفته را در اختیار گیرد. قیمت دلار نیز در هفته‌ای که گذشت، ۷.۲ درصد افزایش یافت. در میان بازارهای خارجی اما بیت‌کوین معاملات هفتگی خود را با افت قیمت ۱.۷ درصدی به پایان رساند.

رکوردهای سبز بورس در آغاز زمستان
عملکرد بازارهای سرمایه‌گذاری در هفته منتهی به ۹ دی ۱۴۰۱

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    سرمایه ها از سمت بازارهایی همچون ارز، سکه‌، طلا، خودرو،ملک و .... به سمت بورس و فرابورس سرازیر خواهند شد. این خط و این نشان. ۷۲۸

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار