۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
برنامه دولت برای سالی یک میلیون شغل اعلام شد

وزیر کار با اشاره به برنامه های اشتغالی دولت گفت:از طریق راه اندازی سامانه ملی رصد اشتغال، استان به استان اشتغال ایجادی و ثبت شده را مورد نظارت قرار می‌دهیم.

 تسنیم: صولت مرتضوی, وزیر کار در تشریح برنامه های وزارت خانه با اشاره به ایجاد ۷۰۰هزار فرصت شغلی در ماه های اخیر گفت: افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد، کاهش زمان صدور مجوزهای کسب و کار از مهمترین اقدامات صورت گرفته در مدت ۷۳روز تصدی‌اش در این وزارتخانه است.

وی با اشاره به ایجاد مشاغل خانگی گفت: از ویژگی‌های این دولت این است که شوراهایی که تعطیل شده بودند را احیا کرد. اساساً شوراهای عالی باید به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شوند و در این دولت به طور مرتب و منظم شوراهای عالی برگزار می‌شوند و ما افتخار داشتیم که سیزدهمین جلسه شورای عالی اشتغال را در همین مدت به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار کردیم و به تصمیمات خوب و مطلوبی در حوزه اشتغال دست یافتیم.

مرتضوی با اشاره به اعتبارات تبصره ۱۸ برای اشتغال گفت: رئیس جمهور دستور دادند منابع را تلفیق کنیم و منابع باقی مانده از محل صندوق توسعه ملی و منابع بازگشت پرداخت تسهیلات سنوات گذشته و منابع تبصره ۱۶و ۱۸لایحه بودجه همگی تلفیق شدند و اثرات این تلفیق باعث شد که با همکاری بانک‌های عامل در سراسر کشور جهت ایجاد فرصت‌های شغلی هزینه کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  گسترش تعاونی‌های دانش بنیان، تسریع در واگذاری شرکت‌های دولتی به تعاونی ها، تقویت کارآفرینی و اشتغال، توانمندسازی نهادهای کارگری و کارفرمایی، ارتقاء دانش و مهارت مشاغل راهبردی، نوآوری در کسب و کارها و پایداری خدمات رفاهی را از دیگر اقدامات در دستور کار وزارت کار در حوزه اشتغال و تعاون عنوان کرد بیان کرد: وزارت گسترده تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تبدیل چهار وزارتخانه تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه سهم بخش تعاون در اقتصاد حدود ۱۰درصد است گفت:این سهم باید به صورت سنواتی افزایش یابد.  اقتصاد تعاونی، اقتصاد بخش خصوصی است و باید بستر را برای توسعه آن فراهم کنیم. خوشبختانه از محل تسهیلات و تامین منابع، واگذاری به تعاونی‌ها و کوتاه کردن فرایند تشکیل تعاونی‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است و امیدواریم که در یک بازه زمانی مناسب سهم بخش تعاون در اقتصاد را افزایش بدهیم.

وزیر کار دولت سیزدهم همچنین به موضوع ایجاد اشتغال در کشور پرداخت و گفت: در حوزه اشتغال ماموریتی که دولت به دستگاه‌های اجرایی داده ایجاد بالغ بر یک میلیون شغل در کشور است. وزارت کار اساساً به طور مستقیم به حوزه اشتغال ورود پیدا نمی‌کند، بلکه دستگاه‌های اجرایی متعدد در این فرآیند مشغول ایجاد اشتغال هستند.

 مرتضوی به  کاهش زمان صدور مجوزهای کسب و کار اشاره کرد و گفت:یکی از اقدامات اساسی در این مدت کاهش زمان صدور مجوزهای کسب و کار از ۴۵روز به ۱۰روز بوده است.

وی افزود: بخشی از فرصت‌های شغلی ایجاد شده در سامانه رصد اشتغال مربوط به بخش صنعت، معدن، کشاورزی و بخش دیگر مربوط به نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام (ره)، بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف است.

وزیر کار با تأکید بر ایجاد یک میلیون شغل به صورت سالیانه گفت:از طریق راه اندازی سامانه ملی رصد اشتغال، استان به استان اشتغال ایجادی و ثبت شده را مورد نظارت قرار می‌دهیم و به سه شیوه نظارت پیامکی، نظارت تلفنی و نظارت در سطح میدانی، اشتغال ایجادی را راستی آزمایی می‌کنیم.

به گفته ی وزیر کار  ضریب خطا پایش اشتغال کمتر از۶ درصد بوده و نتایج مثبت و مطلوبی از سامانه رصد اشتغال حاصل شده است.

وزیر کار ایجاد ۷۰۰هزار شغل را در کاهش نرخ بیکاری موثر خواند و گفت: بر اساس آماری که در تابستان امسال گرفتیم و به استناد آمار مرکز آمار ایران، خوشبختانه کاهش قابل توجهی در نرخ بیکاری داشتیم و ۱.۲ درصد نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰بیکاری کاهش یافته است.همچنین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در تابستان امسال نرخ بیکاری به ۸.۹ درصد رسیده است و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان نسبت به سال قبل ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها