۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
پیش ‌بینی بورس فردا ۱۲ دی ۱۴۰۱

معاملات بازار سهام در دومین روز هفته نیز منفی دنبال شد و همزمان شاهد خروج سرمایه‌های خرد بودیم. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز اگرچه توانست در ابتدا بخش قابل توجهی از شوک وارد شده در روز گذشته را جبران کند و حتی برای مدتی در مدار مثبت نیز قرار بگیرد، اما به نظر می‌رسد که نگرانی از سیاست‌های پولی رئیس جدید بانک مرکزی به شکلی در سطوح بالایی قرار دارد که یادآوری تجربیات تلخ چندین سال گذشته، روزهای سختی را برای بورس تهران رقم زده است. شاخص کل بورس امروز در نهایت کار خود را با یک کاهش ۱.۶۴ درصدی به پایان رساند تا فاصله آن از مرز ۱.۶ میلیون واحدی بار دیگر افزایش یابد. شاخص هم‌وزن نیز اگرچه عملکرد به نسبت بهتری را از خود به نمایش گذاشت اما نتوانست در مقابل عرضه‌ها مقاومت کند و در نهایت ۰.۹۹ درصد از ارتفاع خود را از دست بدهد.

کاهش ارزش معاملات نسبت به روزهای گذشته و رسیدن به عدد ۸۱۸۱ میلیارد تومانی در کنار خروج دوباره ۸۴۶ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، نشان از تغییر مختصات بازار نسبت به هفته‌های گذشته دارد. به نظر می‌رسد که صحبت‌های اخیر محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی، درباره نرخ ارز و سیاست‌های پیش رو به قدری نگران کننده است که فعالان بازار سرمایه دست به فروش سهام خود زده‌اند و فعلا بازار در شوک عمیقی فرو رفته است. دلیل این نگرانی چیست و آیا بورس فردا نیز در مسیر نزولی قرار می‌دهد؟

دولت از جیب سهامداران می‌بخشد؟

رئیس جدید بانک مرکزی در صحبت‌های خود از تصمیماتش برای بازار ارز گفت و عنوان کرد که قصد دارد نرخ ارز نیما را برای تامین نیازهای ارزی مردم در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان ثابت نگهدارد. این درحالی است که دلار نیما تا اواخر هفته گذشته در بالای کانال ۲۹ هزار تومانی نوسان می‌کرد. فرزین همچنین عنوان کرد بانک مرکزی از این پس بازار آزاد ارز را به صورت مستمر پایش خواهد کرد و تلاش می‌کند که به مرور نرخ آن را به دلار نیما نزدیک کند. این موضوع نشان می‌دهد که احتمال کاهش نرخ دلار حداقل در کوتاه مدت پایین نیست و از طرفی ثبات قیمت دلار نیما در ۲۸۵۰۰ تومان، تداعی‌گر ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان دلار جهانگیری خواهد بود که با خود مشکلات بسیاری را برای اقتصاد و به خصوص شرکت‌ها و صنایع به همراه داشت.

به گفته برخی کارشناسان، این اقدام بانک مرکزی و دولت، به نوعی حاتم‌بخشی از جیب سهامدارن است زیرا در زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت دارایی‌های ارزی خود را از محل فروش نفت و دیگر راه‌ها به کالاهای اساسی و... اختصاص می‌داد اما اکنون ثبات نرخ دلار نیما و اعطای آن برای تامین کالاهای اساسی، از جیب شرکت‌ها خواهد بود و به نوعی می‌توان گفت که دولت هیچگونه تفاوتی بین دارایی خود و شرکت‌ها که مردم سهامداران آن هستند، قائل نمی‌شود. بنابراین این موضوع می‌تواند تاثیر بسیاری بر سودآوری شرکت‌هایی باشد که نرخ دلار نیما در میزان ریالی فروش آن‌ها تاثیر بالایی دارد زیرا باید دارایی ارزی خود را با نرخ پایین‌تری به ریال تبدیل کنند.

از سمتی همچنان بحث افزایش نرخ بهره به صورت جدی دنبال می‌شود و احتمال در آینده نزدیک شاهد اعطای نرخ‌های بالاتری برای سود بانکی باشیم. این موضوع در اقتصادهای بزرگ دنیا نیز رخ داد و موجب کاهش تورم شده اما شرایط در اقتصاد ایران متفاوت است و افزایش سود بانکی در ادامه منجر به افزایش ناترازی بانک‌ها، کاهش سرمایه‌گذاری مولد و... خواهد شد که خود به محرک‌های جدیدی برای تورم تبدیل می‌شوند. بنابراین باید گفت که نگرانی بازار سهام از رخدادهای جدید، امری طبیعی و منطقی است اما باید به این نکته نیز توجه کرد که تمامی این موارد در بلندمدت، منجر به شرایط سخت‌تری برای اقتصاد می‌شوند که تبعات آن تورم بالاتر و رالی دوباره بازارها خواهد بود.

هدف بعدی شاخص بورس کجاست؟

شاخص کل بورس با کاهشی که امروز به ثبت رساند، یکی از حمایت‌های مهم خود در محدوده ۱.۵۸ میلیون واحدی را از دست داد تا راه برگشت به مدار صعودی را برای خود کمی سخت‌تر کند. همانطور که در تصویر پیداست، هدف تکنیکالی شاخص کل در روزهای آتی، محدوده ۱.۵۴ میلیون واحد خواهد بود که علاوه بر سطح استاتیکی، نسبت ۲۳.۶ درصدی فیبوناچی را نیز در خود جای می‌دهد که می‌تواند قدرت نسبتا خوبی داشته باشد. در صورتی که شدت عرضه‌ها به قدری بالا باشد که سطح ذکر شده نیز از دست برود، هدف بعدی در محدوده ۱.۴۷۷ میلیون واحدی است که نسبت ۳۸ درصد فیبوناچی به عنوان یکی از مهم‌ترین سطوح را در اختیار دارد و می‌تواند منطقه مناسبی برای برگشت باشد.

پیش بینی بورس فردا

به هرحال با توجه به شرایط پیش آمده، نمی‌توان فعلا برای مدتی انتظار یک برگشت قدرتمند را برای بازار سهام داشت و انتظار می‌رود که فعلا تا تخلیه کامل این شوک منفی، ‌ بازار مسیری نزولی اما نه چندان قدرتمند را در پیش بگیرد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا نیز در محدوده منفی به کار خود ادامه دهد و سپس با برخورد به یکی از سطوح تکنیکالی ذکر شده، شاهد برگشت به سمت بالا باشیم. البته گفته می‌شود که در انتهای بازار امروز، صندوق تثبیت شروع به خریدهای جدیدی کرده که توانست تا حدی سهام را به محدوده‌های بالاتر دامنه نوسان روزانه هدایت کند که این موضوع می‌تواند در صورت تداوم به افزایش تعادل در بورس فردا منجر شود.

پیش ‌بینی بورس فردا ۱۲ دی ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار