۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
بیت کوین در سال ۲۰۲۳ به ۵۰۰۰ دلار خواهد رسید؟

نکته قابل توجه در اغلب تحلیل‌ها این است که چشم‌انداز سال ۲۰۲۳ همراه رشدهای نجومی نخواهد بود و این بازار با موانع مختلفی مواجه خواهد بود که جلوی رشد آن را خواهد گرفت.

فردای اقتصاد: در مورد آینده قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ پیش بینی‌های مختلفی صورت گرفته است که هر کدام از آنها از کف قیمتی جدیدی صحبت می‌کنند. نکته قابل توجه در اغلب این تحلیل‌ها این است که چشم‌انداز سال ۲۰۲۳ برای کریپتوکارنسی همراه رشدهای نجومی نخواهد بود و این بازار در سال پیش رو با موانع مختلفی مواجه خواهد شد که جلوی رشد آن را خواهد گرفت. در این گزارش به پیش بینی سه شرکت بزرگ مالی در این حوزه پرداخته شده است.

در سال ۲۰۲۳ بازارها به رکودی عمیق وارد خواهند شد

بلک راک (BlackRock)، بزرگ‌ترین مدیر دارایی در جهان که حداقل ۸ تریلیون دلار (و به روایتی ۱۳ تریلیون دلار) دارایی را از طرف مشتریان خود کنترل می‌کند، در گزارش پایان سال خود نقطه نظرات جالبی را در مورد آینده اقتصاد آمریکا و جهان در سال ۲۰۲۳ ابراز کرده است.

در گزارش بلک راک، وضعیت ۴ دهه گذشته اقتصاد جهانی که عمدتا همراه با ثبات بوده است، «دوره اعتدال بزرگ (The Great Moderation Period)» نام‌گذاری شده است و نویسندگان این گزارش معتقدند این دوره به پایان رسیده است و از آغاز سال ۲۰۲۲، دوره‌ای جدید آغاز شده است که شرایط اقتصادی در آن با ۴ دهه قبل تفاوت اساسی دارد. به نظر نویسندگان این گزارش، آنچه که ماهیت شرایط اقتصاد جهانی را دگرگون کرده است، اولا شرایط کرونا و ثانیا ایجاد و تعمیق شکاف‌های ژئوپولیتیک بین شرق و غرب است و برای هیچ یک از این دو عامل نقطه پایانی در کوتاه مدت قابل تصور نیست.

گزارش بلک راک ویژگی کلیدی رژیم جدید حاکم بر اقتصاد جهانی را «محدودیت‌های تولید» قلمداد می‌کنند. پاندمی کرونا و محدودیت به وجود آمده به واسطه آن باعث شد هزینه‌های مصرف‌کنندگان بجای خدمات بیشتر صرف کالاها شود و فشار بر سمت تقاضا برای همه کالاها افزایش یابد. این در حالی است که کرونا زنجیره‌های تامین را در همه اقتصادها مختل کرد تا علاوه بر افزایش تقاضا، عرضه کالاها نیز کاهش یابد. در همین حال تشدید تنش‌های ژئوپولتیک پس از آغاز جنگ روسیه با اکراین، باعث شکل‌گیری مجدد شرایط جنگ سرد شده است و نوعی پرده آهنی (Iron Curtain) میان بلوک‌های غرب و شرق در حال شکل گرفتن است. این موضوع می‌تواند هم به اقتصاد کالا محور روسیه و چین و هم به اقتصاد خدمات محور اروپا و آمریکا که به هم وابستگی متقابل داشتند آسیب وارد کند. گزارش بلک راک تاکید می‌کند که پیری جمعیت نیز این شرایط را تشدید کرده است؛ چرا که کمبود نیروی کار بدان معناست که تولیدکنندگان نمی‌توانند بدون ایجاد فشار تورم حجم تولید خود را حفظ کنند.

بلک راک معتقد است با ورود رسمی اقتصاد آمریکا به رکود در سال ۲۰۲۳، تورم کاهش خواهد یافت اما کاهش تورم تا نرخ ۲٪ با توجه به شرایط فعلی جهانی ممکن نیست و فدرال رزرو ناچار خواهد شد با ورود به رکود و افزایش نرخ بیکاری، در شرایطی که تورم همچنان بالای ۲٪ است، از سیاست‌های انقباضی خود عقب‌نشینی کند و افزایش نرخ بهره را متوقف کند. سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی ابزاری برای رفع محدودیت‌های تولید نیست و این سیاست‌ها فقط می‌توانند از طریق کنترل سمت تقاضا بر اقتصاد اثرگذار باشند.

تحلیل بلک راک این است که کاهش نرخ بهره در شرایط تورمی تنها راه حل نهایی پیش روی فدرال رزرو است و چنین شرایطی به هیچ وجه زودگذر نیست؛ بلکه یکی از ویژگی‌های دوره جدید «محدودیت تولید» است که ممکن است سال‌ها ادامه پیدا کند.

بلک راک معتقد است با ورود اقتصاد آمریکا به رکود در سال ۲۰۲۳ شاخص سهام S&P 500 با حداقل ۲۰ درصد کاهش مواجه خواهد شد. با توجه به سطح شاخص S&P 500 که در زمان انتشار گزارش حدود ۳۸۰۰ بود، تحلیل‌گران BlackRock کف شاخص S&P 500 را در شرایط رکودی سال آینده، سطح ۳۰۰۰ تخمین زده‌اند.

تحلیل‌گران بسیاری برآوردهای مشابهی داشته‌اند و خوشبین‌ترین آن‌ها کف شاخص S&P 500 را تا پایان بازار خرسی فعلی سطح ۳۴۰۰ برآورد کرده‌اند که برابر با سطح این شاخص پیش از آغاز کرونا است. آن‌ها معتقدند رسیدن S&P 500 به سطح ۳۴۰۰ به معنای تخلیه حباب ایجاد شده در بازار بورس به واسطه چاپ پول بی‌سابقه توسط فدرال رزرو در دوران کرونا است.

بررسی شاخص S&P 500 از آن جهت اهمیت دارد که میان روند تغییرات و نوسانات این شاخص در سال ۲۰۲۲ با قیمت بیت کوین همبستگی چشمگیری مشاهده شده است. به این ترتیب ۲۰ درصد کاهش در این شاخص می‌تواند به معنای حداقل ۲۰ درصد کاهش در قیمت بیت کوین باشد که با توجه به قیمت فعلی بیت کوین (حدودا ۱۶۵۰۰)، محدوده ۱۳ هزار دلار را برای قیمت BTC نشان می‌دهد. البته این ارزیابی خوش‌بینانه است و ۲۰ درصد کاهش S&P 500 با توجه به ضریب نوسانات (بتا) بالاتر بیت کوین می‌تواند به ۴۰ یا ۶۰ درصد کاهش قیمت نیز برسد.

قیمت بیت کوین در فصل اول سال ۲۰۲۳ به ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار می‌رسد

شرکت سرمایه‌گذاری ون‌اک (VanEck) که یکی از شرکت‌های شناخته شده فعال در فضای کریپتو است و ETFهای تحت کنترل آن بیش از ۵۳ میلیارد دلار سرمایه تحت مدیریت دارند؛ در گزارش خود پیش‌بینی‌های جالبی در مورد وضعیت بازار کریپتو در سال ۲۰۲۳ ارائه کرده است.

اولین پیش‌بینی ون‌اک در گزارش خود این است که قیمت بیت کوین در فصل اول سال ۲۰۲۳ (زمستان ۱۴۰۱) محدوده ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار را آزمایش می‌کند. استدلال ون‌اک برای این پیش‌بینی این است که شرایط ماینرهای بیت کوین با توجه به افزایش هزینه الکتریسیته و کاهش قیمت بیت کوین بسیار دشوار شده است و این موضوع باعث‌ می‌شود در ماه‌های آتی با موجی از ورشکستگی‌ها و اصلاح ساختارها از سوی ماینرها مواجه باشیم که می‌تواند باعث ایجاد فشار فروش شدیدی برای بیت کوین شود و قیمت آن را تا محدوده ۱۰یا ۱۲ هزار دلار کاهش دهد. البته به عقیده ون‌اک این آخرین موج نزولی برای قیمت BTC خواهد بود و کف بازار کریپتو در فصل اول سال ۲۰۲۳ شکل خواهد گرفت.

پیش‌بینی بعدی ون‌اک این است که در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ قیمت بیت کوین به محدوده ۳۰ هزار دلار باز می‌گردد. استدلال ون‌اک این است که در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، با کاهش تورم، کاهش نگرانی‌های جهانی در مورد انرژی، آتش‌بس احتمالی میان روسیه و اوکراین و آغاز مجدد سیاست‌های پولی انبساطی از سوی فدرال رزرو، جرقه‌های آغاز بازار گاوی جدید زده می‌شود.

ون‌اک معتقد است در بازارهای توسعه یافته (اروپا و آمریکا)، اهمیت بیت کوین به عنوان ابزاری برای مبارزه با تورم پایه پولی (M2 Money Supply) بیشتر جا می‌افتد و همچنین در بازارهای کمتر توسعه یافته (روسیه و چین) اهمیت بیت کوین به عنوان ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها و مبارزه با هژمونی دلار، روشن‌تر می‌شود؛ و این موارد شرایط اقتصاد کلان را برای پذیرش بیت کوین مساعدتر می‌کند.

جالب اینجاست که ون‌اک هم مانند بلک‌راک معتقد است، در سال ۲۰۲۳، با ورود اقتصاد آمریکا به رکود (Recession)، فدرال رزرو ناچار می‌شود از سیاست‌های پولی انقباضی عقب‌نشینی کند و این موضوع جرقه معکوس شدن روند در تمام بازارها خواهد بود و در این شرایط صرف غیاب اخبار بد در بازار کریپتو می‌تواند باعث جهش قیمت BTC و رسیدن آن به سطح ۳۰ هزار دلار شود.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ به ۵۰۰۰ دلار می‌رسد

تحلیل‌گران بانک استاندارد چارترد (Standard Chartered)، یکی از غول‌های بانکداری آمریکا در نوامبر گذشته همزمان با فروپاشی FTX، این فاجعه را را پایان کار ندانستند و اظهار داشتند با توجه به اتفاقاتی که برای FTX افتاد باید به سلامت اقتصادی بسیاری شرکت‌های فعال در صنعت کریپتو شک کرد.

آن‌ها فاجعه فروپاشی صرافی FTX را محرک اتفاقاتی دانستند که باعث ترکیدن حباب شکل گرفته در فضای کریپتو خواهد شد، مانند آنچه که همزمان با ترکیدن حباب دات کام (Dot-com Bubble) در انتهای دهه ۹۰ شاهد بودیم که طی آن ارزش شاخص سهام S&P 500 تا ۸۰ درصد کاهش یافت و سالیان سال طول کشید تا بازارها بتوانند به پیک شکل گرفته در آن بول ران بازگردند.

تحلیل‌گران استاندارد چارترد اظهار داشتند در انتهای بازار خرسی فعلی که در سال ۲۰۲۳ رقم می‌خورد ارزش بازار (Market Cap) بیت کوین به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید که متناظر با قیمت حدودا ۵ هزار دلاری برای بیت کوین است. این پیش‌بینی هرچند که بسیار ترسناک به نظر می‌رسد و با توجه به قیمت حدودا ۱۶۰۰۰ دلاری بیت کوین در زمان نگارش مطلب کمی بدبینانه است اما چندان غیر ممکن نیست.

چنانچه دومینوی ورشکستگی‌های شرکت‌های رمزارزی به گروه DCG، که شامل جنسیس گلوبال و گری اسکیل برسد و به فروپاشی تراست بیت کوین گری اسکیل و فروش ۶۳۳ هزار بیت کوین آن در بازار آزاد منجر شود، به سادگی امکان دارد قیمت ۸ هزار دلار را برای بیت کوین تجربه کنیم. اگر این سناریو به وقوع بپیوندد به هیچ عنوان بعید نیست که دومینوی ورشکستگی‌ها حتی با سرعتی بیشتر از قبل ادامه پیدا کند.

در شرایط فعلی که بازار نسبتا آرام به نظر می‌رسد شرکت‌هایی مانند صرافی crypto.com و پلتفرم وام‌دهی Nexo در شرایط بسیار نامساعدی به سر می‌برند و بسیار محتمل است که برای ورشکسته شدن آن‌ها یه ضربه کوچک دیگر کافی باشد. با در نظر گرفتن این شرایط پیش‌بینی ۵۰۰۰ دلاری استاندارد چارترد برای قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ به هیچ عنوان غیر ممکن به نظر نمی‌رسد.

همچنین اکثر اعضای FOMC معتقدند نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۳ باید بالای ۵ درصد باقی بماند. جالب اینکه یکی از اعضای FOMC معتقد است نرخ بهره باید تا پایان سال ۲۰۲۵ بالای ۵.۵ درصد باقی بماند. با این حال اکثریت اعضا معتقدند تا پایان ۲۰۲۴ نرخ بهره می‌تواند تا ۴ درصد کاهش یابد. لمس این واقعیت که فدرال رزرو تصمیم ندارد به سادگی از سیاست‌های پولی انقباضی خود عقب‌نشینی کند؛ نظر مثبت بسیاری کارشناسان را در مورد آینده بازار در سال ۲۰۲۳ تغییر داده است.

البته بعضی کارشناسان نظیر مارک یوسکو (Mark Yusko)، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری مورگان‌کریک کپیتال (Morgan Creek Capital) معتقدند همبستگی مشاهده شده میان قیمت بیت کوین و تغییرات بازار سهام سنتی و خصوصا شاخص S&P 500، مختص بازارهای خرسی است و در زمان Deleveraging تمام شاخص‌ها با همدیگر همبستگی بالایی پیدا می‌کنند. اما زمانیکه به هاوینگ بعدی بیت کوین نزدیک شویم و شرایط بازار کریپتو برای بول‌ران بعدی آماده شود، این همبستگی گسسته خواهد شد و قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها فارغ از شرایط اقتصاد کلان صعودی خواهد شد. باید منتظر ماند و دید تحولات آینده بازار کریپتو این ادعای جالب را تایید می‌کند یا خیر.

اکثر پیش‌بینی‌های تحلیل‌گرانی که بیشتر بر فضای کریپتو تمرکز دارند، مانند باب لوکاس (Bob Loukas) و تحلیل‌گر کوین بیورو (Coin Bureau)، با پیش‌بینی ون‌اک همداستان است که احتمالا قیمت بیت کوین در Q1 سال ۲۰۲۳ (زمستان ۱۴۰۱) به کف می‌رسد و رقم‌هایی مانند ۱۲٬۰۰۰ دلار و ۱۰٬۰۰۰ دلار به عنوان کف بالقوه مطرح می‌شود. همچنین اکثر این تحلیل‌گران معتقدند تا پایان سال ۲۰۲۳ با نزدیک شدن Halving قیمت بیت کوین رشد قابل توجهی خواهد داشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار