۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
دو عامل اصلی رشد قیمت بیتکوین

شرایط بیت کوین نسبت به ماه‌های گذشته بهتر بوده و ریزش‌های شدید در حال حاضر دور از ذهن است

فردای اقتصاد: بیت کوین در هفته گذشته تا حوالی ۲۵ هزار دلار رشد کرد و این بالاترین قیمت در طی ماه دو گذشته بود.

دو عامل اساسی سبب رشد قیمت بیت کوین و به طور کلی کریپتوکارنسی در هفته گذشته شد.

همانطور که انتظار می‌رفت، بهبود شرایط تورم در ایالت متحده باعث رشد بازارها از جمله ارزهای دیجیتال شد. اما بیت کوین کمتر از آنچه انتظار می‌رفت واکنش نشان داده و نسبت به دو شاخص نزدک و S&P500 رشد کمتری را ثبت کرد.

دو عامل اصلی رشد قیمت بیتکوین
نمودار قیمتی بیت کوین، شاخص نزدک و S&P500

این موضوع می‌تواند به دلیل نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد کلان و رشد نرخ بهره توسط فدرال رزرو باشد.

کاهش تورم آمریکا به ۸.۵ درصد به معنی احتمال نرم‌تر شدن سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو خواهد بود، اما روند افزایش نرخ بهره همچنان ادامه‌دار است و انتظار می‌رود به زودی فدرال رزرو به زودی ۰.۵ الی ۰.۷۵ درصد نرخ بهره را افزایش دهد. همچنین گزارش‌های اقتصادی منتشر شده بسیاری از کشورها مانند چین، استرالیا، نیوزلند و ... منعکس کننده شرایط چندان مطلوبی نیست. در حال حاضر بانک‌ها نیز تا حدودی در شرایط نامساعدی قرار دارند و تهدیدهای ژئوپولتیک جنگ میان روسیه و اوکراین و یا چین و تایوان همچنان ادامه دار است. شرایط نامطلوب اقتصاد کلان می‌تواند لبه تیغی برای کریپتوکارنسی باشد.

از طرف دیگر تقاضای خرد و تقاضای موسساتی همچنان در سطح پایینی وجود دارد و در حدی نیست که بتواند قیمت‌ها را به شکل پایدار به سمت بالا هدایت کند.

به‌روزرسانی اتریوم

 به ‌روزرسانی شبکه اتریوم در سپتامبر باعث افزایش تقاضا و معاملات خرید در بازار مشتقات و آتی این رمزارز شده و فرصت رشد قیمت‌ها را فراهم کرده است. به سبب این خبر، اتریوم و توکن‌های وابسته به این شبکه در روند مثبت قرار گرفتند. درنتیجه جو مثبت ایجاد شده به کلیه رمزارزها از جمله بیت کوین سرایت کرده و بازار سبزی را سبب شد.

اتریوم در یک ماه گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد را تجربه کرده و این موضوع سبب احتیاط معامله گران در روزهای اخیر شده است، به طوری که در بازار فیوچرز یا همان آتی شاهد کاهش اهرم معاملات و افزایش معاملات فروش هستم، لذا پیش بینی می‌شود که در این هفته اتریوم اندکی نوسان داشته باشد اما دورنمای یک ماهه آن به دلیل آپدیت پیش‌روی این رمزارز، همچنان مثبت است.

داده‌ها حاکی از این هستند که تقاضای موجود تا زمان فرآیند ادغام وجود دارد و بعد از آن احتمالا اتریوم با کاهش تقاضا و قیمت مواجه خواهد شد.

چرا بیت کوین نتوانست از ۲۵ هزار دلار عبور کند

با وجود اخبار مثبتی که در هفته گذشته وجود داشت، تحریم رمزارز Tornado Cash از سمت ایالت متحده ترمزی برای رشد قیمتی بیت کوین شد. پروتکل این رمزارز به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های آن‌ها به صورت محرمانه باقی بماند و از این طریق آدرس گیرنده در شبکه اتریوم ثبت نمی‌شود.

دفتر کنترل دارایی‌هایی وزارت خزانه‌داری آمریکا (‌OFAC) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل استفاده‌های غیرقانونی و پولشویی، استفاده از تورنادوکش (Tornado Cash) برای ساکنان ایالات متحده ممنوع است و علاوه بر آن قراردادهای هوشمند و وبسایت این پلتفرم را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. در نتیجه این اقدام، در مجموع در حدود ۴۲۴ میلیون دلار از دارایی‌های دیجیتال مسدود شده‌اند.

همچنین بسیاری از پلتفرم‌ها، حساب‌هایی که از این پروتکل استفاده کرده بودند را مسدود کردند.

قسمت نامطلوب ماجرا این است که احتمالا لیست این نوع تحریم‌ها ادامه دار باشد. پروتکل‌هایی که به طور جدی بر حفظ حریم خصوصی تراکنش‌ها تمرکز دارند، با مسیری چالش‌برانگیز روبرو خواهند بود و این موضوع برای کریپتوکارنسی خبر خوبی نیست.

آیا بیت کوین در کف قیمتی قرار دارد؟

از لحاظ تحلیل آنچین، زمانی بازار در انتهای روند نزولی قرار دارد که یک دوره تسلیم رخ دهد. به این معنی که هولدرهای کوتاه مدت ناامید شده و از بازار خارج شوند. دراین شرایط در واقع هولدرهای کوتاه مدت، بازار را به هولدرهای بلند مدت واگذار کرده و قسمت اعظم بازار در دست هولدرهای بلند مدت خواهد بود.

در حال حاضر نسبت هولدرهای کوتاه مدت رو به کاهش است و در صورت تدوام این روند، بنابر آنچه قبلا رخ داده، می‌توان به تشکیل کف قیمتی امیدوار بود.  در واقع این موقعیت، نشان می‌دهد که بازار تقریبا در دوره تسلیم قرار دارد و احتمالا در انتهای روند نزولی قرار داشته باشیم.

انتهای روند نزولی به این معنی نیست که ظرف چند روز، رشد قیمت بیت کوین شروع خواهد شد، بلکه منعکس کننده این موضوع است که احتمال شدت گرفتن فشار فروش و همچنین ریزش‌های شدید کمتر است و می‌توان انتظار یک روند باثبات را داشت.

دو عامل اصلی رشد قیمت بیتکوین
موج هولدرهای‌ کوتاه مدت
منبع: گلسنود

شاخص RHODL Ratio نیز که نسبت هولدرهای بلند مدت و کوتاه مدت را نشان می‌دهد، در حال نزدیک شدن به منطقه سبز و کم ریسک بازار است. جایی که بیت کوین اغلب در اواخر دوران نزولی قبلی خود در آن قرار داشته است. شرایط این شاخص بیان کننده، افزایش نسبت هولدرهای بلند مدت و خروج هر چه بیشتر هولدرهای کوتاه مدت است.

در واقع شرایط بازار به گونه‌ای است که هولدرهای بلند مدت آن را ارزنده و کم ریسک تشخیص داده و اقدام به خرید خواهند کرد. زمانی که این شاخص در روند صعودی قرار گیرد، تاییدی بر روند صعودی احتمالی بیت کوین خواهد بود.

دو عامل اصلی رشد قیمت بیتکوین
شاخص RHODL Ratio 
منبع: lookintobitcoin

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

در حال حاضر بیت کوین در حال دست و پنجه نرم‌کردن با مقاومت ۲۴ الی ۲۵ هزار دلار است که به دلیل همپوشانی نسبت‌های فیبوناچی، مقاومت استاتیک و سقف ابرکمو فیبوناچی است، درجه سختی آن افزایش یافته است.

بیت کوین در تایم فریم هفتگی توانست به زحمت جایگاه خود را در بالای میانگین متحرک ۲۰۰ هفتگی حفظ کند. اغلب اندیکاتورها در این تایم‌فریم در شرایط مساعد قرار دارند. شاهد کراس صعودی در MACD هستیم و RSI نیز توانست بر مقاومت داینامیک هفته گذشته غلبه کند.

اما در تایم فریم روزانه اندیکاتورهای فوق در حال نزدیک شدن به منطقه اشباع خرید هستند و احتمال بروز واگرایی منفی نیز وجود دارد بنابراین احتمال نوسانات کوتاه مدت وجود دارد.

در تایم فریم ۴ ساعته، بیت کوین در یک کانال صعودی کوتاه مدت قرار دارد اما در این تایم فریم نیز واگرایی منفی در اندیکاتورهای ذکر شده در حال وقوع است، که به معنی احتمال افت قیمت در روزهای آینده خواهد بود. اولین حمایت بیت کوین در سطح ۲۳۳۰۰ دلار است. در صورت تثبیت شدن در زیر این سطح کانال صعودی کوتاه مدت به سمت پایین شکسته خواهد شد.

دو عامل اصلی رشد قیمت بیتکوین
نمودار قیمتی بیت کوین در سه تایم فریم چهارساعته، روزانه و هفتگی

در حال حاضر شکست مقاومت ۲۵ هزار دلار بسیار سخت به نظر می‌رسد اما در صورت غلبه بر آن هدف‌ بعدی ۲۸ هزار دلار است. این سطح مصادف با مقاومت تکنیکالی و همچنین نقطه سربه‌سری نهنگ‌ها است، این موضوع درجه اهمیت آن را دوچندان می‌کند.

شرایط بیت کوین نسبت به ماه‌های گذشته بهتر بوده و ریزش‌های شدید در حال حاضر دور از ذهن است. اما به توجه به شرایط تکنیکالی در تایم فرم‌های روزانه و چهارساعته، افزایش فروش استخراج کنندگان بیت کوین و افزایش عرضه‌ها از سمت آنان، احتمالا نوساناتی را در هفته‌های جاری در پیش رو داشته باشیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار